Tändelementet?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Tändelementet?

Inlägg av wertok »

"Kontrollera slussens täthet" fick jag efter sotning idag, startade om pannan och fick samma en gång till. Tog ut brännaren och den var såklart överfylld med obränd pellets och jag kände på skålen och den var sval. Är det tändelementet som e kass då?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Besvarar mig själv då säkert nån annan kan ha nytta av informationen. Jag ringde installatören och det visade sig att eftersom jag satt den på eldrift innan sotningen och sotningen gick förhållandevis snabbt samtidigt som värmeuttaget var minimalt så hade inte temperaturen i pannan sjunkit mer än ett par grader under börvärdet. Det som händer då är precis det jag skrev tidigare. Man får då antingen ta ut värme genom att spola varmvatten eller ännu bättre höja börvärdet till 10 grader eller mer än vad ärvärdet är drar tändelementet igång.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Älghår
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

wertok skrev:Besvarar mig själv då säkert nån annan kan ha nytta av informationen. Jag ringde installatören och det visade sig att eftersom jag satt den på eldrift innan sotningen och sotningen gick förhållandevis snabbt samtidigt som värmeuttaget var minimalt så hade inte temperaturen i pannan sjunkit mer än ett par grader under börvärdet. Det som händer då är precis det jag skrev tidigare. Man får då antingen ta ut värme genom att spola varmvatten eller ännu bättre höja börvärdet till 10 grader eller mer än vad ärvärdet är drar tändelementet igång.
Yep! Det tog mig ett par gånger innan man fattat det.. jag har gått på samma nit som sagt..
Biomatic 20+
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Låter "lite" ogenomtänkt.....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar