Rubriken säger väl det mesta.
Rinkaby har två längder på skruv 1,7 resp. 2,2 och jag tänkte köpa en ctc bio, och ett litet MAFA föråd.
Hur väljer man lämplig längd på skruven?
Hur välja längd på skruv?
Hej,
Jag är helt ny på det här med pellets och söker information om det mesta.
Jag har pratat med en lokal rörfirma om just längden och hur man ska välja rätt längd etc.. De hävdar att skruven ska ha en vinkel på mellan 40-45 grader för att den ska få med sig optimalt med pellets. Om vinkeln är mer upprätt så får den för lite pellets och vice versa. Detta är tydligen nåt som brännartillverkarna har provat ut.
Jag ska byta panna nu i höst och installera pellets när oljan har tagit slut. Jag har fortfarande inte kommit fram till vilken längd jag ska välja.
Jag är helt ny på det här med pellets och söker information om det mesta.
Jag har pratat med en lokal rörfirma om just längden och hur man ska välja rätt längd etc.. De hävdar att skruven ska ha en vinkel på mellan 40-45 grader för att den ska få med sig optimalt med pellets. Om vinkeln är mer upprätt så får den för lite pellets och vice versa. Detta är tydligen nåt som brännartillverkarna har provat ut.
Jag ska byta panna nu i höst och installera pellets när oljan har tagit slut. Jag har fortfarande inte kommit fram till vilken längd jag ska välja.
Jag har en lutning på minst 60 ° pga av ett trångt pannrum. Har inte märkt att skruven skulle vara speciellt ineffektiv.
Fast det är kanske en fördel med Janfire Flex-A som har ett internförråd med en doseringskruv. Även om externa skruven matar uruselt, kommer brännaren gå som vanligt beroende på internskruven.
Fast det är kanske en fördel med Janfire Flex-A som har ett internförråd med en doseringskruv. Även om externa skruven matar uruselt, kommer brännaren gå som vanligt beroende på internskruven.
Värmebaronen XPP 20 med Janfire Flex-A
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Tror inte att vinkeln egentligen spelar någon roll för hur "bra" brännaren går, utan som det skrevs tidigare, mer lutning kan ge mindre pellets frammatat/varv. Det enda som som skulle ställa till problem med en för kraftig skruvlutning är ju i så fall om skruven går jämt och du inte får fram tillräckligt med pellets för att täcka energibehovet...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Då en Janfire har interntförråd har skruvans effektivitet mindre betydelse men på brännare som doseras av den externa skruven har vinklen ganska stor betydelse efter vad jag har förstådd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!