Skruvdragare/borrmaskin
Skruvdragare/borrmaskin
Hej jag är ute efter en skruvdragare/borrmaskin som ska vara batteri driven och hålla bra kvalite samt ha två batterier och väska , vad ska man då köpa för en som är bra och helst inte alldeles för dyrt..
Jag tycker de flesta är rätt hyfsade nu för tiden, se till att få en med bra spänning bara, ibland försöker dom kränga 7V dragare för 99 spänn som är skit, helst 14V eller mera så dom orkar lite.
Harald Nyborg, Clas Ohlson, Silvan m.fl brukar sälja rätt ok prylar så länge man undviker det allra billigaste, men för 150-200 spänn ska du kunna få en bra skruvdragare.
Harald Nyborg, Clas Ohlson, Silvan m.fl brukar sälja rätt ok prylar så länge man undviker det allra billigaste, men för 150-200 spänn ska du kunna få en bra skruvdragare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag har en Alpha Tools skruvdragare från Bauhaus 18 volt som funkat alldeles galant i 2½ år t.o.m. en snickarpolare som använt den tyckte den var schysst. Kostade typ 200-300:-
Precis som Micke_932 skriver att du ska helst upp i åtminstone 14 volt så de pallar lite.
Precis som Micke_932 skriver att du ska helst upp i åtminstone 14 volt så de pallar lite.
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Nu: 15 000:-/år med pellets

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Jag köpte en 18 volts skruvdragare för 169:- på Harald Nyborg. Jag behövde den när jag skulle sätta upp 20 meter plank, och tänkte att för det så kan man ju kasta den sen. Det var för 1½ år sedan, och jag använder den ofta fortfarande.
Focus PE20 + Pellx P21 motdragslucka 250 kvm 1½ plans tegelhus från 1920 dåligt isolerat
Vridet.. kolla vridet om du köper.. Köper du en för runt 200: -- 500:- kolla att den grejar minst 10nm.. flera ligger på ca 2nm eller ännu sämre.. vilket gör att den inte orkar dra in skruvarna helt.. = duger att skruva gips men när det gäller annat blir du tvungen att skruva för hand..
en skruvdragare med 10nm på 12v är bättre än en med 9nm på 18v.. Ju mindre ström dvs 12v ju lättare blir batteriet = troligt att maskinen blir det med..
2 batterier är också ett måste.
Själv har jag en hobbymaskin B&D 14,4v med 36nm och är 90% nöjd.. det jag tycker lite illa om är att den drar mycket batteri.. dock har man 2 och det tar 1 timme o ladda 1 batteri.. så det är igentligen inget problem..
Innan hade jag en 199:- Eagel One 18v med okänt vrid. Den gjorde jobbet men efter strax ett år så gav den upp.. mitt i gips skruvandet

en skruvdragare med 10nm på 12v är bättre än en med 9nm på 18v.. Ju mindre ström dvs 12v ju lättare blir batteriet = troligt att maskinen blir det med..
2 batterier är också ett måste.
Själv har jag en hobbymaskin B&D 14,4v med 36nm och är 90% nöjd.. det jag tycker lite illa om är att den drar mycket batteri.. dock har man 2 och det tar 1 timme o ladda 1 batteri.. så det är igentligen inget problem..
Innan hade jag en 199:- Eagel One 18v med okänt vrid. Den gjorde jobbet men efter strax ett år så gav den upp.. mitt i gips skruvandet

Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Hur "underhåller" ni era batterier??
Har just konstaterat att båda mina Ni-MH batterier till min 12V Makita har gett upp.....
Skall man köpa nya så är det ju nästan som man köper en helt ny maskin = svindyra.
Någon som har nåt tips på om det är möjligt att "väcka" dåliga batterier eller om det finns några prisvärda battericeller som man kan montera in i den gamla batteripackens skal?
Har just konstaterat att båda mina Ni-MH batterier till min 12V Makita har gett upp.....

Skall man köpa nya så är det ju nästan som man köper en helt ny maskin = svindyra.
Någon som har nåt tips på om det är möjligt att "väcka" dåliga batterier eller om det finns några prisvärda battericeller som man kan montera in i den gamla batteripackens skal?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumshärskare!
Göteborgs posten hade en test för några veckor sedan.
Den stora skillnaden mellan proffs och hobby, var vilka krav det ställdes på kontinuerligt arbete och livslängd på maskinerna.
Batterierna verkar vara en svag punkt på billighet, sedan så brukar billiga maskiner "kännas" sladriga.
Tänk dig för vad du väljer för batteri. När jag köpte min borsch så var 9,6 V standard. Och trots det valde jag den sämre boschen framför ELUs gedigna växellåda pga vikten. Kör man maskinen på tex gips hela dagen så ska man inte ha en tyngre maskin än nödvändigt.
Den stora skillnaden mellan proffs och hobby, var vilka krav det ställdes på kontinuerligt arbete och livslängd på maskinerna.
Batterierna verkar vara en svag punkt på billighet, sedan så brukar billiga maskiner "kännas" sladriga.
Tänk dig för vad du väljer för batteri. När jag köpte min borsch så var 9,6 V standard. Och trots det valde jag den sämre boschen framför ELUs gedigna växellåda pga vikten. Kör man maskinen på tex gips hela dagen så ska man inte ha en tyngre maskin än nödvändigt.
Batterierna är en svag punkt, har jag också erfarit. Man BÖR ha minst 2 stycken om man skall göra ett större arbete om man vill undvika att batterierna får "minne".
Hade förut en biltema maskin som växellådan gav upp på...
Har nu en "ETC TOOLS" ,samma division som alpha tools ....cirka. Med ett batteri, och det är RUSKIGT känsligt för att man MÅSTE ladda ur det HELT, det räcker alltså inte med att dragaren inte orkar dra i en liten skruv utan man måste dra ur det ännu mer, jag använder en instrumentbelysningslampa 12V 5W till detta.
Gör jag INTE det orkar dragaren bara cirka 40 träskruv 80X4mm. Kommer ihåg det därför att det inträffade häromdagen
Det är NiMh batteri på den. Vet att vissa dyrare maskiner har andra batterityper som inte skall ha samma minne.. kanske kan vara värt att sikta på ?
Hade förut en biltema maskin som växellådan gav upp på...
Har nu en "ETC TOOLS" ,samma division som alpha tools ....cirka. Med ett batteri, och det är RUSKIGT känsligt för att man MÅSTE ladda ur det HELT, det räcker alltså inte med att dragaren inte orkar dra i en liten skruv utan man måste dra ur det ännu mer, jag använder en instrumentbelysningslampa 12V 5W till detta.
Gör jag INTE det orkar dragaren bara cirka 40 träskruv 80X4mm. Kommer ihåg det därför att det inträffade häromdagen

Det är NiMh batteri på den. Vet att vissa dyrare maskiner har andra batterityper som inte skall ha samma minne.. kanske kan vara värt att sikta på ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
-
- Pannrumshärskare!
Har NiMh batterier "laddminne" också????snillet skrev: Det är NiMh batteri på den. Vet att vissa dyrare maskiner har andra batterityper som inte skall ha samma minne.. kanske kan vara värt att sikta på ?
Trodde bara nickel-kadmium batterier hade det.
Moderator
NiMH har förvisso en minneseffekt men den är mycket svag och inte alls i samma klass som NiCa.
Så antingen är det angivit fel batterityp eller laddaren suger och klarar inte att "toppa" på batterierna, det är inte helt ovanligt med billiga grejor.
Själv har jag en nyinköpt BilTema 17-024 (16,8V) till 298:-, har ingen större erfarenhet än då jag inte har kört hårt med den men den verkar inte vara klen i någon växel, än duger den till mig.
Så antingen är det angivit fel batterityp eller laddaren suger och klarar inte att "toppa" på batterierna, det är inte helt ovanligt med billiga grejor.
Själv har jag en nyinköpt BilTema 17-024 (16,8V) till 298:-, har ingen större erfarenhet än då jag inte har kört hårt med den men den verkar inte vara klen i någon växel, än duger den till mig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!