ja de här med ved o uppvärmning....

Här diskuteras allt kring vedeldning
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

ja de här med ved o uppvärmning....

Inlägg av pyrro »

ja sådär ja! ... då har ja beställt acc tank, 25m2 ved och en hel massa isolering! ...

Men nu sitter ja fast där. Så nu till frågan hur kopplar man in hela kalaset? samt vad behövs i ventil,styr och elektronikväg?
och är det vettigare att leja för rörkopplingsbiten eller göra de själv?

så ni som nu sitter hemma o eldar ved med en tank! ja vore mer än tacksam om ni kunde dela med er lite av hur man går tillväga!

/tack
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: ja de här med ved o uppvärmning....

Inlägg av BG »

pyrro skrev:ja sådär ja! ... då har ja beställt acc tank, 25m2 ved och en hel massa isolering! ...

Men nu sitter ja fast där. Så nu till frågan hur kopplar man in hela kalaset? samt vad behövs i ventil,styr och elektronikväg?
och är det vettigare att leja för rörkopplingsbiten eller göra de själv?

så ni som nu sitter hemma o eldar ved med en tank! ja vore mer än tacksam om ni kunde dela med er lite av hur man går tillväga!

/tack
För det första så hoppas jag att du är lite kunnig med rörmokeri om du ska fixa det själv, någon expert behöver man inte vara men....

Du eldar altså med en vedpanna ....shunten sitter innbyggd i den eller??
nu när du ska koppla in acctank så rekomenderar jag att du kopplar in shunten från accen istället ( radiatorshunten)

elekronik i form av automatisk shuntstyrning är inget måste.

en laddomat måste du ha, den ser till att inte pannbottnen får iskallt vatten , rekomenderar laddomat 21 , finns att köpa från rinkarby

tankens botten skall nu kopplas genom ett av de lägre anslutningarna på laddomaten till pannans botten ( flödesriktningen enl ovan)

från toppen på pannan så skall ett rör gå till toppen på tanken OCH på det röret skall det sitta en T-koppling som går till det övre uttaget på laddomaten.
Med detta så kan pannan ladda accumulatorn.

sedan är det dags för innkoppling av radiatorerna.
För enkelhetens skull tycker jag att det är bäst att använda en vanlig trevägs shunt.
ingången på shunten ansluts till tanken berornde på vad man prioriterar, vill man att det alltid skall finnas varmvatten så ansluter man den en bit ned, under varmvattenberedaren. om man prioriterar värme i huset å vill nyttja hela tanken till det sätter man den högst upp.

ut från shunten går till stigaren på radiatorslingan
Returen från radiatorslingan går till botten på tanken OCH ett T-rör skall även in på den och gå upp till tredje uttaget på Shunten.
CIrkpump skall det ju naturligtvis ocå sitta på radiatorslingan, men den är väl redan där!!!!

För du har väl varmvattenberedare i tanken!!!!!
Att hålla på och köra tillbaks varmvatten till pannan för att hålla med varmvatten är jag ingenting för....

Ha det så trevligt med kupplingarna :wink:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av pyrro »

hej!

ja tror jag förstår en stor del av det du skriver. jag är väll sisodär på själv rörbiten själv! byter nog bort det mot nå eljobb i en sommarstuga eller liknande.
Men det är just de här med ventiler o shuntar som man inte är spec haj på. för som du skriver så lär man ha lite polika grejer till olika värme försörjning. Och sitter man på grön kvist och inte vet vad som är bäst eller vad som skulle kunna vara bättre så blir man osäker och då gör man fel. Men tack för ett fint svar.

/dan
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Det var så lite så ( eller iof ganska mycket att skriva) :D :D :D
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Re: ja de här med ved o uppvärmning....

Inlägg av logaritmen »

pyrro skrev:ja sådär ja! ... då har ja beställt acc tank, 25m2 ved och en hel massa isolering! ...

Men nu sitter ja fast där. Så nu till frågan hur kopplar man in hela kalaset? samt vad behövs i ventil,styr och elektronikväg?
och är det vettigare att leja för rörkopplingsbiten eller göra de själv?

så ni som nu sitter hemma o eldar ved med en tank! ja vore mer än tacksam om ni kunde dela med er lite av hur man går tillväga!

/tack
Vilken panna har du?
Mvh.Logaritmen
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av pyrro »

Hej!

jag har en Norah 3000 kombi panna! vet inte så mycket om den mer än det som står i instruktionerna till den. sen så försökte ja googla efter den men inge större framsteg!

varför funderar du på de? :)

/dan
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

pyrro skrev:Hej!

jag har en Norah 3000 kombi panna! vet inte så mycket om den mer än det som står i instruktionerna till den. sen så försökte ja googla efter den men inge större framsteg!

varför funderar du på de? :)

/dan
Jag tycker att du skall glömma att elda med ved i den pannan överhuvud taget.
Absolut inte elda mot acktank.
Den pannan eldas rakt ut i skorstenen,även om baffelplåten sitter kvar i eldstadens tak.Dessutom sitter både shuntgrupp och varmvatten beredningen i pannan,dessa skall sitta i acktanken/tankarna.
Kopplar du in en acktank sk. slavtank till detta har du bara kopplat in tanken som ett utökat vatten volym i huset absolut inte som en ackumulator tank!!!

Sedan kan du titta på var varmvattenberedaren i din panna sitter,den är allså placerad brevid eldstaden inte speciellt smart.
Detta är nästan gämförbart med att ställa kaffe pannan brevid spisen när man skall värma kaffe.

Uppmätt rökgas temperatur i parca norrahammar 3000 utan acktank är ca:400-500 grader rakt ut i skorstenen!!
Mot ackumulator eldning kommer rökgastemperaturen ligga ännu högre.
Tänk noga igenom detta.Du kanske borde skaffa en bättre panna.

P.s Skickar även med en länk till ett korrekt kopplings chema.
www.fileden.com/files/2006/8/21/177887/Stdkopp.jpg

Taget från egen erfarenhet
Mvh.Logaritmen..
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av pyrro »

hej igen!
jahaja så den är då med andra ord riktigt usel?
att man lär sig nå nytt varje dag är inte ett påhitt kan ja lova.
Men om man kör shunten utanför pannan då ?
eller på något sätt så måste de gå o elda något så när bra iaf.
För det känns inte så jätte skoj o försöka motivera tanten att köpa
ny panna med desamma.
hur går ja tillväga nu då? ja måste försöka komma igång med värmen!

/Dan

Tack för ditt svar :)
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

pyrro skrev:hej igen!
jahaja så den är då med andra ord riktigt usel?
att man lär sig nå nytt varje dag är inte ett påhitt kan ja lova.
Men om man kör shunten utanför pannan då ?
eller på något sätt så måste de gå o elda något så när bra iaf.
För det känns inte så jätte skoj o försöka motivera tanten att köpa
ny panna med desamma.
hur går ja tillväga nu då? ja måste försöka komma igång med värmen!

/Dan

Tack för ditt svar :)
Hellå!!
Jag vill inte kassera din panna på något vis, men den är inte lämplig för vedeldning.
Om du skulle flytta shunten utan för pannan ex.till acktanken som du beskriver blir ju inte pannan bättre för det!!

Ännu sämre blir det om du även tänker flytta varmvatten beredningen till tanken,du kommer att få för långa brinntider för att värma tanken!!
Med alldeles för hög rökgastemperatur som följd.(Som tidigare har beskrivits).Tänk på att det är en oljepanna som det går att elda ved i.

Även vid pelletseldning är inte denna panna lämplig.Pga att om man vill elda pellets vill man elda på olje sidan, då går rökgaserna ut i botten på olje sidan in under rosterna på ved sidan i en liten kanal.MAN FÅR INTE DEN KOMFORT MAN VILL HA VID PELLETSELDNING.Det blir alltså stopp ganska fort..

Den enda lösningen jag har på detta är! Koppla in en slav tank till den panna du har samt behåll både varmvatten beredningen och shunt grupp i pannan, sedan skaffar du en förugn till pannan så slipper rökgastemperaturen bli så hög!!!!!!

Obs! Detta är råd enligt dina uppgifter.
Mitt råd år fortfarande att du skaffar en riktig vedpanna samt en eller två rätt dimensionerade ackumulator tankar som är rätt kopplade enl.tidigare
kopplingschema.

Rätt tänkt blir bra resultat.

Mvh.Logaritmen..
Tommy
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 26 aug, 2005 13:40
Ort: Filipstad

Inlägg av Tommy »

Hejsan, måste också göra min röst hörd och varna dig för att koppla in en tank på den där pannan. Har sen fram till i våras haft en Parca 3000 med en 500l tank kopplad med laddomat 4030, glad ihågen när jag kopplade in den hösten 05 så visste jag inte så mycket om pannor och verkningsgrader osv, jag trodde att det här skulle bli super. För det första så kunde jag lika gärna eldat upp min kåk när jag vart tvungen att blåelda för att värma upp det där xtra vattnet, ibland så fick jag springa ner i källaren och slå igen dragluckan för att murstocken (som gick genom badrummet) blev oroväckande varm. Någon ved sparade jag inte, ingen komfort för den delen heller. Jag gjorde slag i saken och köpte mig en ny vedpanna med tillhörande tankar. Som Logaritmen säger så är nog en förugn att föredra om du ska elda säkert i den där pannan.

Mvh Tommy
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Ja det är inte lätt med dessa gamla kompipannor.
Min gamla kombipanna var så himla oeffektiv på ved att jag nästan var tvungen att spika fast små kättingsstumpar i vedträna för att de inte skulle följa med hela ut genom skorstenen.

Jag löste detta genom att bygga om pannan med ett par kraftida plåtar och en massa eldfast tegel så att det blev underförbränning med het okyld kanal i botten istället för direkt ut. rökgastempen sjönk till 170- 260 grader.
Detta är bara min lilla nödlösning tills dess att jag skaffar ny panna om ett par år, när det börjar bli dags att flytta in
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av pyrro »

hmm... ja tror ja får nog göra som föregående talare!
bygga om pannan lite tills de att man har päningar att köpa en ny panna..
för ved ska ja elda länge o o väl men jag får nästan tro på er när ni säger att det är en oljepanna som man "kan" elda ved i.

Så då till nästa fråga vad köper man för vedpanna som är vettig och inte
kostar som en bergvärmepump?
jag behöver de flesta råd som går o få de det börjar krypa neråt en 4grader på mornarna!

Men tack för alla svaren! det är ovärdeligt.

/Dan
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av pyrro »

ja hej igen!

tänkte bara fråga en annan sak.

Är det bättre att köpa kanske en beg ren vedpanna ist för att försöka köra på denna halvdanna kombipanna? för om de kostar 5000 extra så gör inte de så mycke. ? kan de vara värt det?
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

pyrro skrev:ja hej igen!

tänkte bara fråga en annan sak.

Är det bättre att köpa kanske en beg ren vedpanna ist för att försöka köra på denna halvdanna kombipanna? för om de kostar 5000 extra så gör inte de så mycke. ? kan de vara värt det?
Hello!!!!
Visst kan du köpa en beg Panna se bara till att den har under förbränning
ännu bättre om den har omvänd förbränning.Samt halv meters ved.
Viktigaste av allt är att den kopplas in som mitt kopplingsförslag i tidigare svar.Då har du kopplat in den beg pannan rätt redan från början,går den sedan sönder kan du köra elpatron i acktanken i lugn och ro medan du väljer en ny panna.
Tänk på att nya pannor skall kopplas in på det sätt jag visade.

Se även till att pannan har så liten vatten volym som möjligt.
Då kommer du till slut att bli helt nöjd.

Vänliga hälsn.
Logaritmen..
Ergo
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 14:10
Ort: Kopparberg

Inlägg av Ergo »

Om man installerar en motdragslucka i skorstenen så går det att få ner
rökgastemeraturen till godkänd temp (ej över 350 grader) om man vill
köra med kombi eller dubbelpanna.

Mvh Per
Calmar Pannan v33, laddomat 21, 4-slingors 750 L ack + 750 L slav ack, 4-vägs biv shunt, Shuntautomatik CBJ med RSC 2, + 9,6 m2 Lesol 3.
Skriv svar