Hmm... är detta ett utbrett problem?erko skrev:Min lev som installerar både Thermia och Ecotec avråder från liggande skruv i botten med flera öppningar. Thermia har tydligen även tillstått att denna lösning har gett många problem även om det kan ha gått ett år eller två.
...
Främs fattade jag som att det med tiden gick mer och mer trögt i skruven och detta resulterar i matningsproblem antagligen för att skruven bara vispar runt spån i botten och inte får upp nån pellets. I flera fall gick skruven i botten paj. Har sett några exempel på detta i forumet men där verkar de flesta ha gemensamt att man inte har någon kärna i bottenskruven vilket verkar självklart att ha. Har svårt att tänka mig att nåt så enkelt som en kärna löser alla problem... Kolla med Thermia vad de säger om det.
Min externa matning går nämligen inte alls rent, den smäller och har sig (biter fast och släpper med en smäll) trots spänning av den externa skruven och t o m byte av extern skruv då en skarv till sist blev "sönderdunkad". Innan skarven gick sönder gick skruven så segt att den kärvade ihop helt vid ett flertal tillfällen, gick endast få igång efter manuell vridning på bulten i axeln i matningsmotorn.
Skruven ser ut enligt följande:

Förrådsdelen är tre meter lång med kärna och sen är där ytterligare totalt ca. nio meter skruv till pannan -
mellan förrådet och pannan är först en raksträcka på en meter, sen en nittigradare riktad uppåt ca. 40 grader, en raksträcka snett uppåt på 4 meter, sen ytterligaren nittigradare vid taket, och ytterligare cirka två meter till pannan där Thermias stora motor sitter.
Det vore intressant att höra vilka erfarenheter ni har av driftstörningar på förrådsskruven / flexskruven fram till pannan. Funkerar allt perfekt för alla, eller har jag bara otur, eller har jag ett synnerligen ogynsamt montage?