Min matning är USEL! Hur bra går er matning från förrådet?

Skriv svar
ABSO
Energiprofet!

Min matning är USEL! Hur bra går er matning från förrådet?

Inlägg av ABSO »

Klistrat från annan tråd:
erko skrev:Min lev som installerar både Thermia och Ecotec avråder från liggande skruv i botten med flera öppningar. Thermia har tydligen även tillstått att denna lösning har gett många problem även om det kan ha gått ett år eller två.

...

Främs fattade jag som att det med tiden gick mer och mer trögt i skruven och detta resulterar i matningsproblem antagligen för att skruven bara vispar runt spån i botten och inte får upp nån pellets. I flera fall gick skruven i botten paj. Har sett några exempel på detta i forumet men där verkar de flesta ha gemensamt att man inte har någon kärna i bottenskruven vilket verkar självklart att ha. Har svårt att tänka mig att nåt så enkelt som en kärna löser alla problem... Kolla med Thermia vad de säger om det.
Hmm... är detta ett utbrett problem?

Min externa matning går nämligen inte alls rent, den smäller och har sig (biter fast och släpper med en smäll) trots spänning av den externa skruven och t o m byte av extern skruv då en skarv till sist blev "sönderdunkad". Innan skarven gick sönder gick skruven så segt att den kärvade ihop helt vid ett flertal tillfällen, gick endast få igång efter manuell vridning på bulten i axeln i matningsmotorn.

Skruven ser ut enligt följande:

Bild

Förrådsdelen är tre meter lång med kärna och sen är där ytterligare totalt ca. nio meter skruv till pannan -
mellan förrådet och pannan är först en raksträcka på en meter, sen en nittigradare riktad uppåt ca. 40 grader, en raksträcka snett uppåt på 4 meter, sen ytterligaren nittigradare vid taket, och ytterligare cirka två meter till pannan där Thermias stora motor sitter.

Det vore intressant att höra vilka erfarenheter ni har av driftstörningar på förrådsskruven / flexskruven fram till pannan. Funkerar allt perfekt för alla, eller har jag bara otur, eller har jag ett synnerligen ogynsamt montage?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Flexskruvar är ett elände för det mesta om dom inte är i det närmsta raka, så fort du har en ordentlig böj på en flexsskruv så blir det rätt duktig belastning på den, ska man sen dra en massa pellets genom den också så blir det nog mycket oväsen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

micke_932 skrev:Flexskruvar är ett elände för det mesta om dom inte är i det närmsta raka...
Det skulle betyda att nästan alla installationer har problem, det är väldigt få som har en i det närmaste rak skruv från förråd till panna.

Talar du utifrån egen erfarenhet?
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Har hört att det finns dom som har lagt en PME-slang i skruven som kärna och då har problemen reducerats. Denna är ju flexibel. Är det någon här i forumet som testat detta? Jag vet att branschen är på väg ifrån långa skruvar och satsar idag mer på vakuumsystem. Man försöker ha en kort skruv som möjligt är i bulkförrådet, sedan från en adapter vi utloppet går man på med ett vakuumsystem. Österrikarna gör oftast förråden med en enda korna, då med en kort skruv med kärna på ca 1m. Jordtankarna sätts direkt i undertryck och pelletsen matas från toppen med vakuumslang. Fler tillverkare av vakuumsystem kommer att komma på marknaden inom kort och då ökar förstås konkurrensen, hoppas bara att priserna kan pressas neråt då också.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Karla1 skrev:Har hört att det finns dom som har lagt en PME-slang i skruven som kärna och då har problemen reducerats. Denna är ju flexibel. Är det någon här i forumet som testat detta? Jag vet att branschen är på väg ifrån långa skruvar och satsar idag mer på vakuumsystem.
Kärna även utanför förrådet bestående av PEM alltså, det är förstås en idé. Är tanken då att det skall gå lättare med mindre samtidig volym pellets och spån som skall matas? Fast risken måste vara att det blir för trångt i kurvorna varvid pellets krossas där..?

Om branschen är på väg bort från långa skruvar måste det betyda att man idag skall tänka efter två gånger innan man bygger med lång skruv.

Vad kostar en vakuumtransport på 10 meter månne?
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Det kan väl variera i pris beroende om du väljer rör eller slang.
Men ett färdigt system skulle jag tippa på omkring 15-16000kr.
Det finns nog både billigare och dyrare. Du har ju Thermiapellets, Clean Burn, samt Eurovac som några exempel som säljer vakuumsystem. Varför inte köpa ett från Tyskland eller Österrike, (SHT som ett exempel).
Eller Hartl Energy-Tech KEG.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Om du går in på sidan om pelletseldning på www.afabinfo.com så hittar du prislista till eurovac system längst ner på sidan.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Karla1 skrev:Det finns nog både billigare och dyrare. Du har ju Thermiapellets, Clean Burn, samt Eurovac som några exempel som säljer vakuumsystem. Varför inte köpa ett från Tyskland eller Österrike, (SHT som ett exempel).
Eller Hartl Energy-Tech KEG.
Tyvärr kommer jag ingen vart med något av dina tips.

1) Hittar inget om vakuum hos http://www.thermia-pellets.se ...?

2) Clean Burn-systemet fungerar bara till den egna ling-pannan (som har inbyggt bränslemagasin).
http://www.cleanburn.nu/bransle.htm

3) Eurovac är inte heller något alternativ: det är designat för att mata från ett förråd till ett annat, inte från förråd till panna.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/produkt ... ospect.pdf
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/produkt ... l_moms.pdf

4) SHTs system verkar också bara passa de egna produkterna "passend zu Modellen thermocomfort PN, PE und thermodual TDA"
http://www.sht.at/sht_web/produkte/pell ... system.php

5) Hartl Energy-Tech KEG har inte vidare informativ webbplats
http://www.energy-tech.at/
Var hittar jag information om deras system?
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Roli:s gamla ecotec system verkar fungera väl, cyklon och grovdammsugare med en finurlig men enkel "våg" i botten på cyklonen som agerar mellanförråd till brännaren.

Jag har gått i cirka 2 års tid och planerat att bygga ett sånt själv :lol: , mycket man skall hinna med......
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

snillet skrev:Roli:s gamla ecotec system verkar fungera väl, cyklon och grovdammsugare med en finurlig men enkel "våg" i botten på cyklonen som agerar mellanförråd till brännaren.
Intressant, finns bilder på det någonstans?
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Om du har tänkt att mata pannan med ett vakuumsystem direkt ifrån bulkförrådet utan ett mellanförråd så kan du nog glömma dina funderingar på ett vakuumsystem. Om du inte har en panna med ett internt förråd vill säga.

P.S maila och fråga, eller varför inte lyfta på luren.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Karla1 skrev:P.S maila och fråga, eller varför inte lyfta på luren.
OK, fick bara för mig att du kanske visste mer än du skrev.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Tillbaka till mitt problem.

Tanken bakom ett flexmatningssystem är att skruvfjädern skall självcentrera, men hur väl fungerar det med en väl spänd fjäder i ett rör med böjar?

Talar inte det mesta för att min skruv ligger så här, tryckt mot kanterna i böjarna?
Bild
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Precis som Karla1 skriver:
Du måste ha ett litet förråd som du skruvar pellet ner i brännaren från. Om detta är internt (som Janfire t.ex.) behöves det knappast mer men har du "direkt-dosering" från matningsskruven måste du lägga ett mindre förråd (10-20L eller så borde räcka helt fint) som du sedan har en matningsskruv sittande i som matar brännaren.

Den matningsskruven kan ju vara kort (3-5dm kanske?) och en (eller 2?) sensor(er) på mellanförrådet styr sedan vaccum-systemet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Min matning är USEL! Hur bra går er matning från förråde

Inlägg av Newlund »

Hade Flexskruv i ca 1 år som jag köpte från JanFire 1998.
Vet inte vad som skiljer mot din flexskruv men jag kan ju känna igen mig i det du beskriver. En stor skillnad är dock att dina 90-gradersböjar skulle jag aldrig klarat med min skitskruv.

Min skruv gjorde så som du beskriver. Grep tag och förlängde sig själv för att sedan dra ihop sig med en smäll.
Efter ett antal haverier övergav jag denna lösning för en rejäl skruv, a la fodermatning, och nytt förråd som inte behövde flexskruv. Denna byttes gratis eftersom JanFire tog sitt ansvar och erkände att flexskruvlösningen var kass.

Mvh // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Skriv svar