Montering av Viking Bio i en CTC 260 -62

Skriv svar
Bösen
Gallringsobjekt

Montering av Viking Bio i en CTC 260 -62

Inlägg av Bösen »

Hej!

jag skall montera en viking bio i oljebrännardelen på ctc 260 från -62.
Jag har börjat kolla lite hur det skall gå till och har några frågor.
Till att börja med luckan så bestå isoleringen av en sten med hål för oljebrännaren. Jag behöver ju göra hålet större, kan jag ersätta stenen med stenull istället??

Stenarna på sidorna och längst bak i brännarrummet, kan jag ta bort några för att göra förbränningsrummet större eller måste dom vara där för att pannan skall klara värmen???
(ekonomiskt sett så bör dom ju vara där men någon kanske man kan ta bort?)
en bild på luckan:
Bild
Tegelvilla på 83m2 med källare - CTC 260 -62 Viking Bio!
blackadder
Gallringsobjekt

Inlägg av blackadder »

I luckan går det fint att ersätta stenen med stenull, funkar även kanon med markisolering.

kan du inte flytta brännaren bakåt istället för att behöva ta bort stenar i pannan?
Nibe city+Viking bio pelletsbrännare.......En glad amatör..... fast mest amatör :)
Bösen
Gallringsobjekt

Inlägg av Bösen »

Det går att flytta brännaren bakåt... men eftersom stenarna ändå är lösa och jag gärna behöver lite mer utrymme för aska så tar jag bort stenarna om inte det utgör någon fara för pannan... jag har ganska litet pannrum också så kan jag få brännaren ända inne vid luckan så är det en fördel :)
Tegelvilla på 83m2 med källare - CTC 260 -62 Viking Bio!
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag tycker nog att du ska använda dig av en eldfast boardskiva. Den isolerar bra bakåt så att du slipper få ut så mycket av värmen i luckan och brännaren. Har man då en brännare med elektroniken placerad på brännaren så spar du livslängden på den.

Se bild på en ulmabrännare som jag installerat:
http://www.fileden.com/files/2006/8/21/ ... CF1170.JPG

Fastighetsägaren är nöjd och det fungerar utmärkt.

Här har jag använt mig av denna isolering. Lätt att bearbeta. Sågar den bäst med en sticksåg eller bågfilsblad. Placerat en plåt i framkant som håller isoleringen, samt skyddar den ifrån hantering vid sotning.
Den tål ca 12-1300 grader.

Monterar på detta vis med brännare som KMP, Viking Bio, VikingB16, Ulma mm.

Hör dig för på orten med någon som sysslar med eldfasta material.
Bättre att göra det noga ifrån start.
Skriv svar