Nytt hus... (Kataloghus)

Skriv svar
Knutknop
Ungskog

Nytt hus... (Kataloghus)

Inlägg av Knutknop »

Är i startgroparna för att bygga mig ett hus.

I standardutrustningen ingår frånluftsvärmepump. Tyvärr står den ju i "tvättstugan" och där kan man ju inte sätta in en pelletspanna. (Kan och kan iof men jag är inte så sugen på aska och sot tillsammans med tvätten.)

Husförsäljaren är mycket ihärdig att detta med fvp är det enda rätta. Jag är tveksam med tanke på hur elpriset kan komma att bete sig i framtiden.

Funderar därför på pannrum i näraliggande garage. Och skulle det visa sig vara fel med pellets eller annat kan man ju alltid ställa en vp i pannrummet sedan.

Är jag helt ute och cyklar?
Ska jag ta fvp och bygga pannrummet om det behövs senare? Eller ska jag skita i fvp och kanske köra värmeväxlare på till/frånluft? Samt bygga pannrum.

Den initiala investeringen borde bli större om jag struntar i fvp. Och det är inte gratis att bygga hus så det är lite svårt att välja.

Tilläggas bör att jag ska satsa stenhårt på solvärme. Så jag behöver ju "lite" acc-tankutrymme också. Blir väl 500-750liter skulle jag gissa på. Och en pelletspanna med liten vattenvolym.

Skulle vara tacksam för åsikter. (svåra beslut)

/Knut
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Till att börja med så hoppas jag att du väljer ett bra isolerat hus som t.ex villavarm med 340 mm i vägg o 500 mm i tak vilket gör att värme behovet bör bli under 50W/m2 o år...
http://www.byggahus.se/bygga/energieffektiva_hus.htm
http://www.villavarm.com/docs/content/ettan.shtml

Jag lägger min röst på FTX ventilation o pannrum i garaget med 750-1000 liters acktank med bra isolering..

En flvp ger max 2 kW vilket räcker för vv o värmen står en elpatron för.. Blir så trött på husförsäljare som kallar flvp för vp o att det ska räcka för uppvärmningen av ett hus..
Jag hrukar säga till försäljarna att om det räcker med flvp så kan ni väl behålla elpannan o då brukar det bli tyst.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

När vi byggde nytt hus 97-98 så satsade vi på att vara så lite elberoende som möjligt.

Det blev pellets med solfångare. Solfångarna kom förvisso inte upp förrän -04 men det var förberett från början, dvs rör upp på vinden och en acktank med dubbla solslingor mm, mm.

Och vi har då inte ännu ångrat vårt beslut. VP-maskinerna har förvisso blivit bättre sedan vi valde uppvärmningssystem, men jag tycker fortfarande att det känns fel med VP.....

Om du beslutar dig för att satsa på pellets med solfångarkomplement (det är ett komplement, räcker inte för att klara hela året), så tycker jag att du skall satsa på en så stor acktank som möjligt (man kan nästan inte få en som är för stor).
Tyckte själv att vi tog till när vi satte in en acktank på 1800 liter men den blev helt full (97° grader i botten) nu i somras och har varit över 90° i hela tanken många gånger. Man får ett bra magasin som klara ett antal regniga/mindre soliga dagar om man har en större tank än med en mindre. Vår tank klarade lite mer än åtta dygn när den var uppvärmd till 97° innan elpatronen behövde gå in och stötta, och då är den ännu ej helt färdig isolerad (man hinner inte göra allt man vill....).

När man ändå har tänkt satsa på pellets och sol så kostar inte uppgången från t.ex 1000 liter till en större tank speciellt mycket. Och om man nu väljer en större tank så bör (skall) den ha två solfångarslingor för att snabba på uppvärmningen av VV, vår och höst samt de gånger då man "tömt" den på värme.
När man sedan kör pellets så behöver man inte värma hela acktanken, så där har storleken inte lika stor betydelse som när man kör solfångare. Vid solfångar körning så vill man ju ta vara på "allt" som solen ger för att kunna spara det till de dagar som den inte riktigt räcker till.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Knutknop
Ungskog

Inlägg av Knutknop »

Jag har läst massor på detta forum så jag har lärt mig massor om pellets och solfångare.

Det är själva beslutet som är det svåra. Hoppas bara att det inte blir en massa straffavgifter för att man väljer bort standardutrustning. Hustillverkare verkar inte gilla att man tänker själv.

Tack för goda råd.

Det är ju en av dom största investeringarna man gör så man vill ju få det så rätt det går.

Pannrum i garaget... Garaget kommer kanske inte att byggas direkt så det är klart när huset behöver värme. Kan man tänka sig någon temporär lösning med en "enkel" elpatron en kortare tid. kanske 1år eller så. Eller är det idioti??

/Knut
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Knutknop skrev:
Pannrum i garaget... Garaget kommer kanske inte att byggas direkt så det är klart när huset behöver värme. Kan man tänka sig någon temporär lösning med en "enkel" elpatron en kortare tid. kanske 1år eller så. Eller är det idioti??

/Knut
Visst måste det gå att köpa en begagnad elpanna på blocket o montera in där kulverten ändå ska kopplas in på i huset.. :roll:

Vad är det för hus du ska bygga??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Knutknop
Ungskog

Inlägg av Knutknop »

Det är ett Myresjöhus och just för tillfället lutar det åt modellen Opera. Verkar som ett trevligt hus. Lagom modernt och lite småtufft.

Skulle nog inte välja ett myresjöhus om inte tomten/tomterna vi är sugna på ägdes av myresjöhus.

Det är inget fel på Myresjö men det finns kanske andra som är billigare/bättre.

Beg elpanna. Det är faktiskt ingen dum idé. Måste kolla marknaden.

/Knut
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Knutknop skrev:
Beg elpanna. Det är faktiskt ingen dum idé. Måste kolla marknaden.

/Knut
Kolla blocket, Finns t.o.m oanvända för 2000:- :wink:
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

heter modellen opera?? hittar inget sådant
blev lite nyfiken=)
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Baxi Innova 30kw-2000L Ack