Vilken pelletspanna ska vi välja??

snobben
Frö

Vilken pelletspanna ska vi välja??

Inlägg av snobben »

Hej,

Har precis köpt ett radhus som har en oljeeldad panna från 65. Ska omgående byta pannan till en komplett pelletsanläggning.

Vilken pelletspanna är mest prisvärd?

Finns det någon installatör som ni kan rekommendera i Stockholmsområdet?

mvh,

Johan
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Svårt med "mest prisvärd", beror lite på vad du vill ha, antar att du ska ha en pelletspanna och brännare, har du plats till bulkförråd eller ska du ha ett lite förråd vid pannan ?

Som du sa, kolla runt lite vad installatörerna i ditt område säljer för anläggningar, kolla om dom verkar kunniga, begär offerter.

Om du inte ska installera själv så är det ju viktigt att du får en installatör som kan sin sak och som kan hjälpa till om det blir problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tycker nog att ctc ecoflex hos lundbergs värme ligger bäst till i pris (om du inte har kontakter som kan köpa den direkt från grossist) med sina 41000:- inkl moms o frakt men exkl skruv..
http://www.lundbergsvarme.se/index.htm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
libi
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av libi »

mest prisvard...

you should look at the "scotte" pelletburners. often in combination with a "dor panna" - with Lambda-sond

Bild

a german offer with pics here (Panna + Burner + skruv: 30000,- SEK)

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=290029459022

Manufacturer:
http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/index ... umentId=40

Swedish importör :
www.biocomfort.se (Ask after Magnus)

.

.
Senast redigerad av libi den sön 17 sep, 2006 11:53, redigerad totalt 5 gång.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Själv beställde jag förra veckan en Janfire NH panna med spaksotning och 1,5 m skruv för 47 325.
Det är mycket prisvärt.

Eller kanske Focus PE-20 med Iwabo för 37 688 hos samma firma.

Två schyssta anläggningar som går att kasta in pizzakartonger och nån lastpall i om man nån gång skulle känna för det.
Man behöver dessutom inte skiftnycklar och skruvmejslar för att komma åt brännaren, bara öppna luckan.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Själv beställde jag förra veckan en Janfire NH panna med spaksotning och 1,5 m skruv för 47 325.
Det är mycket prisvärt.
Va det inkl elpatron o automatisk shuntstyrning??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Nej elpatron och shuntstyrning ingick inte på Janfire. Men däremot spaksotning. (och givetvis frakt)

Elpatron på 6 kw kostade 1200 kr till Janfire.

På Focus ingick elpatronen, men det bidde ingen Focus då jag fick så bra pris på NH och önskade något med minimal skötsel till detta hus som jag inte bor i. (mindre Hyrehus)

Shunt har jag redan, annars skulle jag köpt en lös typ thermomatic CBJ för 1985 kr.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Jag fick hosta upp ca 69.000:- för min NH-brännare + panna + elpatron + CBJ autoshunt + installation av hela kalaset.

Och Janfire har en av de bättre skruvarna på marknaden likaså. Den är byggt för att användas helt enkelt :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Det var ett väldigt bra totalpris du fick.
Häromkring tar rörskojarna 57 500 för bara pannan och brännaren utan frakt. Det blir till å installera själv, passar på att kakla om pannrummet samtidigt. Trött på 70-talskaklet.....
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Kakel?...lyx :D .. hos mig är pannan omgiven av betong nere i källaren :D
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

vaddå lyx ?

Klart att det ska vara påkostat i finrummet..... :wink:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Nej elpatron och shuntstyrning ingick inte på Janfire. Men däremot spaksotning. (och givetvis frakt)

Elpatron på 6 kw kostade 1200 kr till Janfire.

På Focus ingick elpatronen, men det bidde ingen Focus då jag fick så bra pris på NH och önskade något med minimal skötsel till detta hus som jag inte bor i. (mindre Hyrehus)

Shunt har jag redan, annars skulle jag köpt en lös typ thermomatic CBJ för 1985 kr.
Ok!

Det är ju 9 kW elpatron inkl effektvakt i ctc´n o shuntstyrningen har semester funktion (man väljer dag o tid då den ska höja/el sänka tempen) nattsänkning mm så den är betydligt mer funktioner än den cbj jag har.. Med 1,5 meters skruv blir det 44700:- för den hos lundbergs värme vilket må anses vara ett bra pris tycker jag.. :roll:

Undra vad Thermia motiverar sitt pris som är 10-12000:- högre med samma utrustning då det är samma brännare o istort sätt samma panna..
Ja även att skojarna nere hos er tar så mycket mer för samma panna.. :?
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Att Janfire NH med Combifire panna är dyrare är alldeles normalt, det inte riktigt samma sorts anläggning.
Men det finns knappast någon som helst anledning att köpa en Thermia idag när CTC är en billigare och mer omfattande lösning.
Kan vara så att de medvetet lagt sig lågt för att komma in på marknaden då de inte haft pellets tidigare. Men who cares ? Är det billigt och man vill ha den typen av panna så är det ju bara att gratulera till priset.
snobben
Frö

Värmebaronen? är de bra+

Inlägg av snobben »

hej,

kollat vidare och undrar om någon vet något om värmebaronens pelletspannor?

De verkar vara billiga och har en kombinationspanna där man kan elda med ved och pellets.

Johan
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Säkert inget fel på värmebaronens pannor.
Men man får vad man betalar för som med allt. Brännaren kan köpas med skruv för 15 500 och det trots att brännaren har mycket funktioner.
Den funkar bra men livslängden på vissa komponenter är kanske inte vad man kan önska. Men visst, priset är lågt så du har pengar att köpa delar för. Den är absolut inte kass, tvärtom så är många jättenöjda med dem och jag tycker den är optimal att stoppa i en gammal olje panna för att sänka uppvärmningskostnaderna fort.
Men jag skulle absolut inte nyinvestera i en anläggning med deras brännare.
Möjligen om jag eldade mycket ved och ville ha pelletsbrännaren ibland när jag inte orkar eller hinner elda ved.

Sedan tror jag många önskar att de eldade med ved men det eldas inte särskilt mycket och merkostnaden för anläggningen är svår att räkna hem om man inte vedeldar aktivt. Dyrare panna, ackumulator tank, laddomat mm..
Skriv svar