Tjärutfällning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Tjärutfällning

Inlägg av hajof70 »

Hej där,
Jag får rätt gott om utfällningar av tjära i min panna, tittglaset t ex kloggar igen efter någon/några veckor. Till saken hör att jag än så länge bara värmer tappvatten, värmesystemet är än så länge under återuppbyggnad, så brännarna går ju inte så ofta och länge. Panninstallatören är tänkt att komma och justera in pannan när allt är klart.

Vad tyder detta på? Någon inställning som jag borde justera för att få ner/bort utfällningen? Brännaren är inställd på att starta vid 60gr och sedan värma upp till 85gr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det låter som den går fet = mer fläkt el mindre matning..

Du kör brännaren med eltändning/kallstart nu??
Om det är underhållsglöd du kör med så kan de spela in oxå..

Nått som även skulle va ide kanske är att ställa in lägre effekt på hög för att få längre gångtider då det bara är hög den går på då man kör on/off.. Ställ låg inställningarna på hög..
Du skriver att du ska få pannan justerad senare, Betyder de att pannan går med fabriksinställningarna nu??
Om det är så så testa att sänka matningen/skruv på högläget 5%
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Skulle misstänka att det är fabriksinställningarna som gäller.

Får kolla ikväll vad matningen står på.

Hur den startar vet jag faktiskt inte, dvs varm- eller kallstart. Men den har inställningen varmhållning på 120 minuter om det säger något!?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

swehjo skrev:Skulle misstänka att det är fabriksinställningarna som gäller.

Får kolla ikväll vad matningen står på.

Hur den startar vet jag faktiskt inte, dvs varm- eller kallstart. Men den har inställningen varmhållning på 120 minuter om det säger något!?
Då går brännaren på underhållsglöd vilket kan ha en stor del i att pannan sotar/tjärar igen men troligen så går den även fet..

Om du blädrar med minus knappen till off under varmhållning så slipper du underhållsglöden .. :wink:
Varmhållningen/underhållsglöden brukar vara 60 min.. :?
Klarar den att hålla glöd i 120 min?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

André skrev:Då går brännaren på underhållsglöd vilket kan ha en stor del i att pannan sotar/tjärar igen men troligen så går den även fet..

Om du blädrar med minus knappen till off under varmhållning så slipper du underhållsglöden .. :wink:
Varmhållningen/underhållsglöden brukar vara 60 min.. :?
Klarar den att hålla glöd i 120 min?
Då är Effekt hög skruv ändrad från 70% till 65% och Glödhållning ändrad från 120 till Nej. Var det ungefär så som du menade!?

Eller bör Effekt hög skruv justeras tillsammans med Effekt hög fläkt (idag 36%)

Om den har kunnat varmhålla i 120 min har jag inte en aning om. Enligt mina anteckningar var defaultvärdet 90%, osäker när och vem som höjt värdet....
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

swehjo skrev:
Då är Effekt hög skruv ändrad från 70% till 65% och Glödhållning ändrad från 120 till Nej. Var det ungefär så som du menade!?

Eller bör Effekt hög skruv justeras tillsammans med Effekt hög fläkt (idag 36%)

Om den har kunnat varmhålla i 120 min har jag inte en aning om. Enligt mina anteckningar var defaultvärdet 90%, osäker när och vem som höjt värdet....
De va så jag menade.. :D

Fläkten behöver inte ökas nu men det kommer installatören att göra vid injusteringen, även matningen kommer han att öka igen..
Om det inte räcker som du nu ställt den så är det bara att sänka matningen nån % o kolla igen osv..

Med en matning på 67-70% ger brännaren ca 15 kW o med en matning på ca 43-46% ger den ca 9-10 kW sen fixar man rökgasvärdena med fläkten..

Nu vet jag inget om ditt kommande värme o vv behov men jag skulle nog för att alltid va på den säkra sidan välja 20 kW i effektläget o aktivera alla lägen (hög,låg,min) för då kan du tappa upp stora bad mm utan at elen behöver gå in.. :D

Då skulle hög matning va ca 90%, Låg ca 68% o min ca 45% då ligger effekten på ca 10-15-20 kW vid respektive effekt vilket gör att om det behövs effekt så finns den.. :wink:
Ev så kulle jag ställa min matningen på 40% (8 kW) om man klarar sej från kondens o låg på ca 62% vilket skulle ge ca 8-13-20 kW vid resp läge..
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Stort tack!! Jag får väl hojta till om den fortsätter att becka ihop! :D

I och för sig kan jag ju passa på att ställa ytterligare en fråga, bränner man bort tjäran med tiden eller riskerar jag att den bränner fast, dvs borde jag försöka få bort den på något sätt?!

Och går jag upp o tittar ner i skorstensröret (6-7m) ser det ut som om att tjära har fällt ut från röken när den kommit upp mot toppen och kylts av. Ser ut som tunna rinningar. Ger detn ågon extra info??! Kan i och för sig vara från tidigare pannor då jag nyttjar gammalt rör.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du behöver inte slita med att rengöra pannan.. :D
Tjärbeläggningen i pannan kommer att "torka" ut o bli som flagor efter ett tag som är lätta att skrapa bort.. Pelletsbrännaren funkar faktiskt bra som rengöring av pannan efter vedeldning som skapat beläggningar.. :D

Du bör kolla vad du har för rökgastemp 50 cm ner i skorstenen med en stektermometer el liknande.. Där bör du ha 65° (enligt Nibe) för att undvika kondens..
Om du har motdragslucka blir tempen lägre men du kan ju testa både med stängd/låst o öppen motdragslucka..
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Tack för informationen! Nu ska jag gå ner och justera lite, så får vi se sen om tjäran försvann :)

Hejhej
Skriv svar