Elda i en CTC 266B

Här diskuteras allt kring vedeldning
Hooper
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 23 sep, 2006 20:32

Elda i en CTC 266B

Inlägg av Hooper »

Har en CTC 266B från -75 med 2 st 750 ack tankar (Strömsnäs) och laddomat 4030, har eldat i sommar för varmvattnet och det har fungerat rätt bra, dock så räcker väl varmvattnet i ca 4 dagar, har även en rökgastermometer och drar man på fullt drag i början tills pannan nått ca 70 grader så är ju tempen på ca 400-450 grader, stryper dock luften via dragluckan och spjället så ligger man på ca 250-300 grader (om nu tempmätaren visar rätt) och eldar så tills man fått upp tankarna i 80 grader, tar ca 4 timmar nu på sommaren att elda upp dom i 80 grader, det är kopplat så att man kan stänga av båda eller en tank. Det går inte överdrivet mycket ved ca 3-4 vedkorgar dock många inlägg då man bara håller ved nivån till strax över hälften i pannan. Har en riktigt stor skorstens diameter sa sotarn (minns ej hur stor).

Nu till min fråga, eller frågor.....

Någon som har något bra knep att elda i en sån här panna för att få den så effektiv som möjligt och så hyfsade rökgaser som möjligt, och om någon annan har någon liknande panna som dom eldar i mot acc tankar.
Lindrar det rökgastempen att skorsten har stor diameter?


Svar som att byta panna, sätta dit pelletsbrännare osv. behövs ej då dessa pengar ej finns för tillfället, jag vill göra det bästa möjliga med dom prylar som finns .
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

det är väl överförbränning , och sedan rätt ut via någon liten buffelplåt förstår jag ????


Jag har på min panna jobbat på teorin att förlänga rökgasernas väg innuti pannan , å har satt in ett par kraftiga järnplåtar , den ena lyfter jag ut när ved skall fyllas på och den andra sitter 5 cm från den bakre väggen så att rökgaserna måste ned och runt den för att sedan komma upp och runt baffelplåten å dsedan ut i skorstenen


En kort tid efter detta kastade jag ut rostren i bottnen på pannan för att göra plats för eldfast tegel, och byggde där en "okyld" kanal av eldfast tegel ...
Så nu kommer min pannas rökgaser ned till tegelkanalen där mer luft tillsätts för att få en ordentlig underförbränning , och sedan passerar gaserna upp mellan bakre pannväggen och den ena plåten som jag satte in ...

Fördel..... Otroligt mycket mindre vedåtgång
lägre rökgastemperatur
finare rök från skorstenen (syns knappt)
roligare att elda :lol:
aska mera som stoft

Nackdel..... lite bökigare att lägga in mera ved
vedutrymmet i pannan minskade
jobbigare att skrapa ur askan
krävs lite mer av eldaren
är lite pyssel att få till proportionerna av luft rätt, primärluft och sekundärluft.
Senast redigerad av BG den ons 04 okt, 2006 17:52, redigerad totalt 1 gånger.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

nackdelen med att strypa med draget är att det blir underskott på luft i förbränningen och således mycket oförbrända rökgaser men det är ju en tvungen sak med den panna du har om du inte kan modifiera den..
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Re: Elda i en CTC 266B

Inlägg av logaritmen »

Hooper skrev:Har en CTC 266B från -75 med 2 st 750 ack tankar (Strömsnäs) och laddomat 4030, har eldat i sommar för varmvattnet och det har fungerat rätt bra, dock så räcker väl varmvattnet i ca 4 dagar, har även en rökgastermometer och drar man på fullt drag i början tills pannan nått ca 70 grader så är ju tempen på ca 400-450 grader, stryper dock luften via dragluckan och spjället så ligger man på ca 250-300 grader (om nu tempmätaren visar rätt) och eldar så tills man fått upp tankarna i 80 grader, tar ca 4 timmar nu på sommaren att elda upp dom i 80 grader, det är kopplat så att man kan stänga av båda eller en tank. Det går inte överdrivet mycket ved ca 3-4 vedkorgar dock många inlägg då man bara håller ved nivån till strax över hälften i pannan. Har en riktigt stor skorstens diameter sa sotarn (minns ej hur stor).

Nu till min fråga, eller frågor.....

Någon som har något bra knep att elda i en sån här panna för att få den så effektiv som möjligt och så hyfsade rökgaser som möjligt, och om någon annan har någon liknande panna som dom eldar i mot acc tankar.
Lindrar det rökgastempen att skorsten har stor diameter?


Svar som att byta panna, sätta dit pelletsbrännare osv. behövs ej då dessa pengar ej finns för tillfället, jag vill göra det bästa möjliga med dom prylar som finns .
Hej! Jag måste fråga vem har gjort installationen???

Har du gjort den själv?
Har någon av tankarna varmvattenberedare?
Har installationen skett nu i sommar?
Jag hoppas att du har räknat fel på acktanksvolymen till den pannan.
Du har väl 2st 500 liters???

Strömsnäs Tankarna har väl inte gjort några 750 tankar??

Mvh Logaritmen...
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Du är välkommen hit på en titt, så ska du få se till och med tre 750-liters tankar, hopsvetsade på Glasbruksvägen. De står i min källare nu.

Vi kan åka dit och titta där de gör dem, om du vill. Det är bara tre km dit, så när du väl kommit hit går det fort härifrån. Jag har varit där och diskuterat när de gjorde mina tankar, så jag vet precis var det ligger.

Jag hade också en cTc 266B, från 1972, men den enda tank den var kopplad till var en gigantisk oljetank, som pannan tömde i ett nafs. Nu passar ju inte mitt råd till dig, för jag har ersatt den med en modernare vedpanna istället. Samt acktankar, då.

Men det är ju riktigt som ni skriver, eldar man i den som det är går det ju att få det att lysa ända ut i rökröret utan problem. Inte ens kråkorna blir glada, för de bränner sig om fötterna. Min skorstenspipa är ungefär 180 mm i fyrkant.

Man ser ju skillnaden på olika pannor. Min vedpanna räcker det att fylla en gång, för att värma upp tre tankar på sommaren. Visserligen är skillnaden i vedutrymme monumentalt, jämfört med en 266, men det blir ju mycket mindre jobb, i alla fall.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Hooper
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 23 sep, 2006 20:32

Re: Elda i en CTC 266B

Inlägg av Hooper »

logaritmen skrev:
Hooper skrev:Har en CTC 266B från -75 med 2 st 750 ack tankar (Strömsnäs) och laddomat 4030, har eldat i sommar för varmvattnet och det har fungerat rätt bra, dock så räcker väl varmvattnet i ca 4 dagar, har även en rökgastermometer och drar man på fullt drag i början tills pannan nått ca 70 grader så är ju tempen på ca 400-450 grader, stryper dock luften via dragluckan och spjället så ligger man på ca 250-300 grader (om nu tempmätaren visar rätt) och eldar så tills man fått upp tankarna i 80 grader, tar ca 4 timmar nu på sommaren att elda upp dom i 80 grader, det är kopplat så att man kan stänga av båda eller en tank. Det går inte överdrivet mycket ved ca 3-4 vedkorgar dock många inlägg då man bara håller ved nivån till strax över hälften i pannan. Har en riktigt stor skorstens diameter sa sotarn (minns ej hur stor).

Nu till min fråga, eller frågor.....

Någon som har något bra knep att elda i en sån här panna för att få den så effektiv som möjligt och så hyfsade rökgaser som möjligt, och om någon annan har någon liknande panna som dom eldar i mot acc tankar.
Lindrar det rökgastempen att skorsten har stor diameter?


Svar som att byta panna, sätta dit pelletsbrännare osv. behövs ej då dessa pengar ej finns för tillfället, jag vill göra det bästa möjliga med dom prylar som finns .
Hej! Jag måste fråga vem har gjort installationen???

Har du gjort den själv?
Har någon av tankarna varmvattenberedare?
Har installationen skett nu i sommar?
Jag hoppas att du har räknat fel på acktanksvolymen till den pannan.
Du har väl 2st 500 liters???

Strömsnäs Tankarna har väl inte gjort några 750 tankar??

Mvh Logaritmen...
1. Installationen har en rörkrökare gjort
2. Ingen av tankarna har inbyggd vv beredare
3. Monteringen har skett nu i sommar
4. Ja, det är för stor volym till den pannan
5. Nej, det är 2 stycken 750 liters med poly.... isolering 90 mm
6. Tror det är 750 liters dom gör mest av

Och några kommentarer

Det var smart med din ombyggnation an din panna "BG" ska fundera på det men det blir förmodligen en ny panna om något år när pengarna finns.

Varför jag kopplat in detta är för att förra vintern så körde man endast direkt eldning och då var huset rätt så utkylt när det var -30 och man hade jobbat, och när man väl eldade så blev det sureldning och massvis med spring till pannrummet.

Fick då tag på dessa tankar och laddomat av en kvinna vars man hade gått bort och hon själv kunde inte fortsätta elda, prylarna är från 2001 och hon ville ha 8000 kr för detta, i Rinkaby Rör kostar samma saker 21000 kr.
Min tanke är att köra detta system ett tag tills dess att man har pengar till en ny panna, man kan använda tankarna och komplettera med en acc tank med inbyggd vv beredare samt laddomat 21, och kanske kränga i väg laddomaten 4030 för 2000 kr om man har tur.

Har även tänkt att när det är som kallast så kör man bara en tank.

Men nu har man fått lite tips på vad som går att göra för att få den så effektiv som möjligt, är dock rätt imponerad att den värmer så bra som den gör och det går relativt fort. Det märks att det är bra effektförlust med inbyggd vv beredare i pannan men det får man leva med i ett år eller två. Så man får elda på och hålla koll på rökgas termometern så går det väl bra, man lär känna sin panna efter ett tag på vilket sätt man eldar som bäst i den.

Är det någon som vet vad plåten till höger inne i denna panna har för funktion, den sitter alltså till höger i vedutrymmet och verkar kunna föras upp eller ner eller tas bort.

Detta är för övrigt ett kannonforum! Ett tack till dom som håller i det!
Hooper
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 23 sep, 2006 20:32

Re: Elda i en CTC 266B

Inlägg av Hooper »

logaritmen skrev:
Hooper skrev:Har en CTC 266B från -75 med 2 st 750 ack tankar (Strömsnäs) och laddomat 4030, har eldat i sommar för varmvattnet och det har fungerat rätt bra, dock så räcker väl varmvattnet i ca 4 dagar, har även en rökgastermometer och drar man på fullt drag i början tills pannan nått ca 70 grader så är ju tempen på ca 400-450 grader, stryper dock luften via dragluckan och spjället så ligger man på ca 250-300 grader (om nu tempmätaren visar rätt) och eldar så tills man fått upp tankarna i 80 grader, tar ca 4 timmar nu på sommaren att elda upp dom i 80 grader, det är kopplat så att man kan stänga av båda eller en tank. Det går inte överdrivet mycket ved ca 3-4 vedkorgar dock många inlägg då man bara håller ved nivån till strax över hälften i pannan. Har en riktigt stor skorstens diameter sa sotarn (minns ej hur stor).

Nu till min fråga, eller frågor.....

Någon som har något bra knep att elda i en sån här panna för att få den så effektiv som möjligt och så hyfsade rökgaser som möjligt, och om någon annan har någon liknande panna som dom eldar i mot acc tankar.
Lindrar det rökgastempen att skorsten har stor diameter?


Svar som att byta panna, sätta dit pelletsbrännare osv. behövs ej då dessa pengar ej finns för tillfället, jag vill göra det bästa möjliga med dom prylar som finns .
Hej! Jag måste fråga vem har gjort installationen???

Har du gjort den själv?
Har någon av tankarna varmvattenberedare?
Har installationen skett nu i sommar?
Jag hoppas att du har räknat fel på acktanksvolymen till den pannan.
Du har väl 2st 500 liters???

Strömsnäs Tankarna har väl inte gjort några 750 tankar??

Mvh Logaritmen...
1. Installationen har en rörkrökare gjort
2. Ingen av tankarna har inbyggd vv beredare
3. Monteringen har skett nu i sommar
4. Ja, det är för stor volym till den pannan
5. Nej, det är 2 stycken 750 liters med poly.... isolering 90 mm
6. Tror det är 750 liters dom gör mest av

Och några kommentarer

Det var smart med din ombyggnation an din panna "BG" ska fundera på det men det blir förmodligen en ny panna om något år när pengarna finns.

Varför jag kopplat in detta är för att förra vintern så körde man endast direkt eldning och då var huset rätt så utkylt när det var -30 och man hade jobbat, och när man väl eldade så blev det sureldning och massvis med spring till pannrummet.

Fick då tag på dessa tankar och laddomat av en kvinna vars man hade gått bort och hon själv kunde inte fortsätta elda, prylarna är från 2001 och hon ville ha 8000 kr för detta, i Rinkaby Rör kostar samma saker 21000 kr.
Min tanke är att köra detta system ett tag tills dess att man har pengar till en ny panna, man kan använda tankarna och komplettera med en acc tank med inbyggd vv beredare samt laddomat 21, och kanske kränga i väg laddomaten 4030 för 2000 kr om man har tur.

Har även tänkt att när det är som kallast så kör man bara en tank.

Men nu har man fått lite tips på vad som går att göra för att få den så effektiv som möjligt, är dock rätt imponerad att den värmer så bra som den gör och det går relativt fort. Det märks att det är bra effektförlust med inbyggd vv beredare i pannan men det får man leva med i ett år eller två. Så man får elda på och hålla koll på rökgas termometern så går det väl bra, man lär känna sin panna efter ett tag på vilket sätt man eldar som bäst i den.

Är det någon som vet vad plåten till höger inne i denna panna har för funktion, den sitter alltså till höger i vedutrymmet och verkar kunna föras upp eller ner eller tas bort.

Detta är för övrigt ett kannonforum! Ett tack till dom som håller i det!
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Baffelplåten sitter där för att inte koks eller ved ska ramla in i oljebrännarens brännkammare, när man eldar med fasta bränslen. Eldar man med olja behöver man inte ha den, vilket förklarar varför den går att ta bort.

Ska du bara ha en tank när det är som kallast? Det är ju då de behövs som bäst!
Har du laddomaten rätt inkopplad skiktar det sig i tankarna, och är då inte speciellt mycket sämre att ha värmen i två tankar än i en. Du har ju tjock isolering dessutom.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Hooper
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 23 sep, 2006 20:32

Inlägg av Hooper »

Då vet jag varför plåten sitter där, tack.

Det har du rätt i, det spelar ingen roll att fylla båda till hälften än att fylla bara en det blir ju samma sak, så sant.

Men sen är frågan hur mycket pannan orkar värma dessa tankar samt elementen när det är -30 grader ute, orkar gör den kanske men man kommer nog att elda som sjutton, och så var det rökgaserna igen..... som då blir för hög..
Har för övrigt 25 element i huset, lite.. Puh...
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Japp "hooper" det är absolut den bästa lösningen med en ny panna...
Jag skall oxå byta om ett par tre år när det börjar bli dags för mig å tanten att flytta in i huset


Undrans bara vilken sorts panna man skall köpa då??
Har du något bra tips som du funderar på??

/// BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Hooper
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 23 sep, 2006 20:32

Inlägg av Hooper »

Visst har man tittat runt på olika pannor både lågpris och lite dyrare.
Men har läst lite om Orlan pannan som har ett bra pris, om den är bra vet jag inte.

Viadrus har också ett bra pris är en gjutjärnspanna, är det någon som har för och nackdelar med en sådan panna.

http://www.lindquistheating.se/gjutjarn.asp
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Den går knappt att elda ved med. En jag språkade med fick rökgasertempraturer över 500grader. Han fick byta ut den.

Det kan bli dyrt att köpa billigt !
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Hooper
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 23 sep, 2006 20:32

Inlägg av Hooper »

Vilken menar du av Orlan eller Viadrus?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Viadrus
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Hooper skrev:Visst har man tittat runt på olika pannor både lågpris och lite dyrare.
Men har läst lite om Orlan pannan som har ett bra pris, om den är bra vet jag inte.

Viadrus har också ett bra pris är en gjutjärnspanna, är det någon som har för och nackdelar med en sådan panna.

http://www.lindquistheating.se/gjutjarn.asp

Fördelen med en gjutjärnspanna är vad jag vet är att den är okänslig ... man kan bränna vad skit som helst ( även trä som har spikar i sig ,, rivningsvirke pallar mm..) utan att den tar skada vilket inte keramiken tål.


men det går inte att få lika effektivt tillvaratagande på veden som det går att få i en panna med keramisk underförbränning .... keramik behövs för att få upp temperaturen såpass att det blir förbränning till co2...

För egen del så tror jag nog att jag är mest sugen på en keramikpanna som gärna har lambdareglering.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar