Röklukt på WC - funderingar runt röknedslag, bra lösningar?
Röklukt på WC - funderingar runt röknedslag, bra lösningar?
Min nya CTC Ecoflex fungerar toppen så här långt - men jag har ett litet problem med ventilationen efter installationen.
Min kåk från 1959 har förstås självdrag. Skorstenen har sex kanaler: Pannan (insatsrör, mynnar 30 cm från toppen), öppna spisen, imkanal samt ventilation WC och källare (den senare inte använd).
När pannan ligger och håller på glödbädd och då köksfläkten dras igång blir det ett litet baksug i WC-ventilationen (nära köket) och det kommer då en tydlig röklukt genom ventilen. Jag misstänker att det är "oset" från glödbädden som kilar ner i ventilationen då rökgaserna i detta läge har så låg temperatur. I driftläge (temperatur runt 150 grader) eller med den tidigare oljepannan uppstod inte det här problemet.
Jag ska dra upp några ytterligare spaltventiler ovanför fönstren (tegelkåk!) för att få mer tilluft och jag misstänker att problemet försvinner när det blir kallare ute och draget i ventilationen förbättras - men det vore ju skönt att slippa detta även i varmare väderlek.
Har någon råkat ut för liknande och löst det på fiffigt sätt? Har funderat på rökgasfläkt + motdragslucka (har ingetdera i dag, motdragslucka är inget som krävs för pannan enligt CTC & installatör) för att trycka upp rökgaserna högre upp i luften men tycker det verkar onödigt krångligt. Skulle man kunna köra en 90 graders rörböj i ventilationskanalen och rikta den utåt, då borde rökoset inte kunna dra rätt ner, eller skulle självdraget då försämras? Finns det andra bra metoder?
Ska se till att få draget uppmätt också för säkerhets skull så att det inte är ett problem där, men det är ett 110 mm insatsrör så det borde vara hyfsat (men skorstenen är förstås "bara" 7 m).
Alla glada tillrop uppskattas!
Min kåk från 1959 har förstås självdrag. Skorstenen har sex kanaler: Pannan (insatsrör, mynnar 30 cm från toppen), öppna spisen, imkanal samt ventilation WC och källare (den senare inte använd).
När pannan ligger och håller på glödbädd och då köksfläkten dras igång blir det ett litet baksug i WC-ventilationen (nära köket) och det kommer då en tydlig röklukt genom ventilen. Jag misstänker att det är "oset" från glödbädden som kilar ner i ventilationen då rökgaserna i detta läge har så låg temperatur. I driftläge (temperatur runt 150 grader) eller med den tidigare oljepannan uppstod inte det här problemet.
Jag ska dra upp några ytterligare spaltventiler ovanför fönstren (tegelkåk!) för att få mer tilluft och jag misstänker att problemet försvinner när det blir kallare ute och draget i ventilationen förbättras - men det vore ju skönt att slippa detta även i varmare väderlek.
Har någon råkat ut för liknande och löst det på fiffigt sätt? Har funderat på rökgasfläkt + motdragslucka (har ingetdera i dag, motdragslucka är inget som krävs för pannan enligt CTC & installatör) för att trycka upp rökgaserna högre upp i luften men tycker det verkar onödigt krångligt. Skulle man kunna köra en 90 graders rörböj i ventilationskanalen och rikta den utåt, då borde rökoset inte kunna dra rätt ner, eller skulle självdraget då försämras? Finns det andra bra metoder?
Ska se till att få draget uppmätt också för säkerhets skull så att det inte är ett problem där, men det är ett 110 mm insatsrör så det borde vara hyfsat (men skorstenen är förstås "bara" 7 m).
Alla glada tillrop uppskattas!
Mer tilluft är nog en bra ide men om WC:n även har dusch och/eller bad så kan det ändå vara ide med att sätta in en frånluftsfläkt där. Det finns frånluftsfläktar som där man ställar en grundhastighet som alltid går och vid hög fuktnivå så drar de på för fullt.
http://www.pax.se/pdf/9-089549.pdf
Men om det bara är en vanlig toalett så kanske det är lite onödigt.
http://www.pax.se/pdf/9-089549.pdf
Men om det bara är en vanlig toalett så kanske det är lite onödigt.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Förlänga pipan ?
Hej
Jag har samma problem som du och måste stänga dörren till WC om jag skall dra på köksfläkten för fullt, annars blir det röklukt på WC. Har funderat på att förlänga pipan från pannan (Thermia 20+) så kanske man slipper problemet. Har någon provat detta och hur gör man lättast en sådan förlängning?
Hälsningar
Peter
Jag har samma problem som du och måste stänga dörren till WC om jag skall dra på köksfläkten för fullt, annars blir det röklukt på WC. Har funderat på att förlänga pipan från pannan (Thermia 20+) så kanske man slipper problemet. Har någon provat detta och hur gör man lättast en sådan förlängning?
Hälsningar
Peter
Borde inte ett kallrasspjäll i WC ventilationen funka?
Kan ju vara god ide att fixa mera inluft (dina spaltventiler) då man dessutom inte vill ha WC luften i resten av huset (av flera skäl....).
I kombination med en frånluftfläkt borde problemet vara helt borta.
Kan ju vara god ide att fixa mera inluft (dina spaltventiler) då man dessutom inte vill ha WC luften i resten av huset (av flera skäl....).
I kombination med en frånluftfläkt borde problemet vara helt borta.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Ballerina, dansare, vindflöjel?
Hej och tack för synpunkterna!
Jag börjar med att förbättra tilluften så får vi se vad det ger. Frugan är inte så förtjust i fläktljud - inte ens lågt - annars hade jag nog funderat på en PAX 240 som är steglöst reglerbar.
I stället börjar jag fundera på en vindflöjel, dansare, ballerina - många namn på samma sak - som ställer utblåset i vindriktningen och påstås minska risken för nedslag och också höja draget. Någon som har någon praktisk erfarenhet där, är det bara båg eller hjälper det verkligen? Ska ta ett litet snack med sotaren som dyker upp i morgon för att se vad han tycker.
Jag börjar med att förbättra tilluften så får vi se vad det ger. Frugan är inte så förtjust i fläktljud - inte ens lågt - annars hade jag nog funderat på en PAX 240 som är steglöst reglerbar.
I stället börjar jag fundera på en vindflöjel, dansare, ballerina - många namn på samma sak - som ställer utblåset i vindriktningen och påstås minska risken för nedslag och också höja draget. Någon som har någon praktisk erfarenhet där, är det bara båg eller hjälper det verkligen? Ska ta ett litet snack med sotaren som dyker upp i morgon för att se vad han tycker.
Re: Röklukt på WC - funderingar runt röknedslag, bra lösning
Problemet är att du har för lite tilluft och då skapas ett undertryck i huset och rök sugs in där det är möjligt, dvs bakvägen genom ventilationskanalerna. Du har möjligen inte laborerat med tilluftsventilen i pannrummet, installerat kraftigare köksfläkt eller bytt tätningslister? Och är du helt säker på att du inte haft baksug genom ventilationskanalerna i skorstenen förut men du har bara inte känt någon doft eftersom luften varit "frisk"?
Installerar du badrumsfläkt kommer undertrycket att öka och du suger in än mer röklukt genom någon av dina andra kanaler. Så badrumsfläkt förvärrar bara problemet.
En rökgasfläkt ökar förstås undertrycket på samma sätt. Och när det blir kallare ute ökar likaledes draget i skorstenen och undertrycket. Motdragsluckan minskar inte undertrycket som uppstår genom skorstenen, den gör bara att luften inte går genom pannan. Så varken rökgasfläkt eller motdragslucka kommer att hjälpa dig, och problemen kommer inte att minska när det blir kallare.
Samma problem kan uppstå även om du tätar fönster i ett gammalt hus (eller för all del stoppar in ny tät diffspärr av plast i väggar/tak) - utan ytterligare luftintag kan du behöva öppna upp tallriksventilen i pannrumet mer för att inte undertrycket från pannan skall suga in rök.
Samma problem får du även om du stoppar in en braskamin utan att öka tilluften för den. Braskaminen behöver luft och skapar undertryck i hela huset om den inte får vad den behöver.
Och att förlänga rökröret är inte heller någon bra lösning, du kanske får bukt med symtomen men inte med grundproblemet, visserligen sugs då inte rökdoftande luft in, men du suger ändå fortfarande in luft som mynnar på ställen där du förmodligen inte vill att det skall komma in luft.
Den enda vettiga lösningen är alltså mer tilluft - fler tilluftsventiler.
Installerar du badrumsfläkt kommer undertrycket att öka och du suger in än mer röklukt genom någon av dina andra kanaler. Så badrumsfläkt förvärrar bara problemet.
En rökgasfläkt ökar förstås undertrycket på samma sätt. Och när det blir kallare ute ökar likaledes draget i skorstenen och undertrycket. Motdragsluckan minskar inte undertrycket som uppstår genom skorstenen, den gör bara att luften inte går genom pannan. Så varken rökgasfläkt eller motdragslucka kommer att hjälpa dig, och problemen kommer inte att minska när det blir kallare.
Samma problem kan uppstå även om du tätar fönster i ett gammalt hus (eller för all del stoppar in ny tät diffspärr av plast i väggar/tak) - utan ytterligare luftintag kan du behöva öppna upp tallriksventilen i pannrumet mer för att inte undertrycket från pannan skall suga in rök.
Samma problem får du även om du stoppar in en braskamin utan att öka tilluften för den. Braskaminen behöver luft och skapar undertryck i hela huset om den inte får vad den behöver.
Och att förlänga rökröret är inte heller någon bra lösning, du kanske får bukt med symtomen men inte med grundproblemet, visserligen sugs då inte rökdoftande luft in, men du suger ändå fortfarande in luft som mynnar på ställen där du förmodligen inte vill att det skall komma in luft.
Den enda vettiga lösningen är alltså mer tilluft - fler tilluftsventiler.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Till att börja med så tycker jag att du bör installera en motdragslucka till din panna, Inte för att det hjälper mot röken som kommer in bakvägen genom vc ventilationen utan för att du ska ha ett jämnt drag genom pannan/brännaren.. Med för högt drag går rökgaserna för snabbt genom pannan med försämrad verkningsgrad (upp till 10%) vilket luckan jämnar ut..
Till luftsventilaen i pannrumet ska ha minst samma diameter som skorstenspipan men det ska inte göras för att motverka undertrycket som skapas i huset då du kör köksfläkten utan för att få tillräckligt med syre till förbränningen.. Ska detta täcka undertrycket i huset kommer till luften till huset att ske via pannrummet vilket inte är att rekomendera..
För att bli kvit röklukten måste du ta upp ventiler till köket
Till luftsventilaen i pannrumet ska ha minst samma diameter som skorstenspipan men det ska inte göras för att motverka undertrycket som skapas i huset då du kör köksfläkten utan för att få tillräckligt med syre till förbränningen.. Ska detta täcka undertrycket i huset kommer till luften till huset att ske via pannrummet vilket inte är att rekomendera..

För att bli kvit röklukten måste du ta upp ventiler till köket
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Förmodligen uttryckte du dig lite slarvigt, men för att förtydliga: absolut inga ventiler i själva köket!André skrev:För att bli kvit röklukten måste du ta upp ventiler till köket
Tilluftsventiler skall bara placeras i "rena" rum såsom sovrum och vardagsrum. Frånluft i "skitiga" rum såsom tvättstuga, badrum och kök.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Helt rätt..ABSO skrev:Förmodligen uttryckte du dig lite slarvigt, men för att förtydliga: absolut inga ventiler i själva köket!André skrev:För att bli kvit röklukten måste du ta upp ventiler till köket
Tilluftsventiler skall bara placeras i "rena" rum såsom sovrum och vardagsrum. Frånluft i "skitiga" rum såsom tvättstuga, badrum och kök.

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det är väl i så fall undantaget som bekräftar regeln.......ABSO skrev:Fast lustigt nog har jag en tilluftsventil precis i köket... i skafferiet, aktiveras i och för sig bara då man öppnar skafferidörren.
Hur skulle annars skafferiet kunna vara lite "kyligare" än rummet i övrigt om det inte fanns tillgång till en ventil. Det är OK med ventil i skafferi.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Mindre bra för "klimatet" i skafferiet, optimalt hade ju varit norrsida, men som vanligt måste det kompromissas när man bygger/placerar ut osv.....ABSO skrev:Ja jag vet.
Men vad som är mindre bra i mitt fall är att skafferiet ligger mot en södervägg...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.