Har för mig att askan skall vara " askgrå" när man askar ur,stämmer det Tycker att min aska är mer åt svartnyans, har beställt en motdragslucka kommer nästa vecka...kanske det påverkar Är det någon som vet
Jag hade tidigare, med Janfire Flex-A, en gråsvart ”trevlig” aska. Nu, med en Janfire NH, har jag en kolsvart ”tung” aska som klibbar fast och känns fel.
Jag har försökt att köra på högre effekt men det blir ingen skillnad, lika svart och kletig.
Hur "skall" askan vara?
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Ja, gråsvart är min aska nu,men kletig , det verkar skitjobbigt att få bort,får du skrapa . Min aska åker lätt in i grovisen . Man var ju lite bortskämnd med oljan som sotade lite och bara tuffade på
Dave: en motdragslucka är mycket bra att ha men den ger knappast mer luftflöde i pannan. Svart/sotig aska tyder, efter min ringa erfarenhet, på fed förbränning.
Om det kommer till stadiet som JohanKD beskrivar är det en ganska fet förbränning, detta justeras vid att antingen öka luften eller sänka matningen eller en kombination därav.
Min "genomsnittliga" aska är så där mörkgrå, inte svart. Lite vitt flygaska finns också såklart men det är inte mycket.
JohanKD: Höj volumvikten! Detta kommer att sänka matningen vilket bör få askan att bli mer normal. Vilken pellets kör du? Vad står volumvikten på?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hej!
Tömde askan på gräsmattan igår och tog då en bra titt på färgen...Den är svagt brungrå och mycket luftig och lätt...mycket lätt att suga ur inget arbete alls. Och asksugen behöver inte vara i närheten av askan utan den far in i röret på ca två decimeters distans. Jag får ca 200 gram per vecka nu då jag kör steg 1 och bara varmvattenproduktion och ca det dubbla på vintern med steg 3.