Hej!
Har en nybörjarfråga....
Jag har precis installerat min KMP PX21 i pannan och använder ett MAFA miniförråd. För att se hur mycket pellets jag förbrukar så tänkte jag fylla förrådet till max vid start och sedan se hur många säckar det går i efter en vecka = förbrukning.
Känns som det borde finnas något annat sätt för detta går ju inte med bulk....
Hur gör ni??
Mvh
/Göran
Hur beräknar jag pelletsförbrukningen??
På min EcoTec A3:a har jag en drifttidsräknare på intern skruven. Sedan har jag "kört" den i 10-minuters intervaller och vägt det som skruven matade fram och upprepat detta 6 ggr och tagit medelvärdet på detta.
På detta sätt har jag fått en vikt per tidsenhet som jag sedan använder för att få reda på vad brännaren har förbrukat utifrån gångtiden på drifttidsräknaren.
På detta sätt har jag fått en vikt per tidsenhet som jag sedan använder för att få reda på vad brännaren har förbrukat utifrån gångtiden på drifttidsräknaren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag har kopplat en induktiv givare till en elektronisk impulsräknare.
Givaren är satt på externskruven för att indikera varje gång den gått ett varv.
På räknaren kan man sedan sätta en skalfaktor så att den direkt visar vikten på pelletsen utefter antal varv på externskruven.
För att lyxa till det ännu lite till
så har jag ännu en räknare som jag nollställer efter sotningen, för att enkelt kunna se hur mycket pellets som har brännts sedan föregående sotning.
Det är inte den billigaste lösningen, men den är snygg och det kostade mig ingenting då jag fick räknare och givare gratis från jobbet
Givaren är satt på externskruven för att indikera varje gång den gått ett varv.
På räknaren kan man sedan sätta en skalfaktor så att den direkt visar vikten på pelletsen utefter antal varv på externskruven.
För att lyxa till det ännu lite till

Det är inte den billigaste lösningen, men den är snygg och det kostade mig ingenting då jag fick räknare och givare gratis från jobbet

Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd