Keramik i pannan, vad fyller den för funktion?

Skriv svar
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Keramik i pannan, vad fyller den för funktion?

Inlägg av Krister »

När jag monterade en Viking Bio i min panna i fredagas så plockade jag ur några trasiga keramikplattor som låg mot pannväggen i utrymmet där oljebrännaren suttit. De stod alltså mot den bakre väggen.

Dessutom verkar botten av utrymmet också vara täckt av två avlånga keramikplattor.

Fyller plattorna någon funktion och bör jag isåfall lägga tillbaka de trasiga plattorna, alternativt skaffa nya?

Plattorna i botten, samma sak där, gör de någon nytta eller bör jag ta bort dem för att få bättre utrymme för aska?
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Deras funktion är att se till att flamman inte träffar plåtväggen direkt, detta ville ge kondensering och kass förbränning.

Jag hade sånt i bottnen på min panna men då min pelletsbrännare har lågan en del högre än oljebrännaren har jag tagit bort den för att få bättre askutrymme.

Så keramiken är helt enkelt isolering för att flamman inte ska slå direkt i väggen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Keramiken i botten däremot är väl bara för att isolera antar jag eller ?

Jag har eldfast tegel i botten på min 265:a och funderar på att ta bort det för att öka på askutrymmet, men frågan är om man förlorar mycket värme ut gonom botten i så fall ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

keramikens funktion är att issolera lågan så att inte vattenmanteln kyler den... det gäller att temperaturen i utrymmet där lågan brinner är hög och att den är så okyld som möjligt, för att man skall erhålla en så bra förbränning som möjligt.

det är således inte för att tappa värme genom bottnen ... snarare att bottnen inte ska kyla elden.... ett lager aska i bottnen issolerar det med...
var jag förstod så hade det suttit oljebrännare där förut... och från den kommer det ingen aska så den behöver keramen i botten ...

men keramiken på vägget som var trasig tycker jag nog att du borde ersätta med något
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Swefred
Entusiast!

Inlägg av Swefred »

Jag har en CTC 265 och kan inte se nån keramik på väggarna, ska det vara det på den modellen?
Botten verkar redan vara rensad från tegel som micke_932 har i sin, men då isolerar som sagt all aska istället.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
Skriv svar