Lite överraskande upptäckte jag i somras att pelletsförbrukningen inte minskade annat än marginellt, när huset var tomt. Pannan var igång, men med shunten stängd (ingen temperaturskillnad mellan in och utgående i radiatorkretsen). Nån enstaka dusch per dag, diskmaskin ibland mm när man vistas i huset var tydligen försumbart i förhållande till förlusterna.
Jag har försökt sammanställa era rapporter om förbrukning när värmekretsen är stängd för att se hur förbrukningen varierar mellan panntyper och brännare, men det blir lite osäkert eftersom rapporteringen varierar.
Min fråga är nu: Hur stor är pelletsförbrukningen per månad med pannan kontinuerligt igång, bara för varmvatten, utan annan stödvärme. Helst uppmätt, annars som en intelligent gissning. Ange också panntyp och brännare.
Naturligtvis finns det många faktorer som ändå påverkar förbrukningen, antal personer i huset, rörddragning och temperatur i pannrummet, mm.
Svarar tillräckligt många kan vi se effektiviteten för olika pannor och brännare.
Jag börjar:
125kg, CTC265B, Blueflame
Pannförluster
Pannförluster
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
-
- Fröträd
Även om du tätar luckorna omsorgsfullt och har dragbegränsare så har du ett stort luftflöde genom brännaren. Varför stänger du inte pumpen på sommaren? Lite värme följer ändå med runt i systemet, en vanlig shuntventil är inte 100 % tät.
Förbrukning under sommaren för min del var under maj - september 10 säckar, 16kg/st, per månad då är det i genomsnitt 2 duschar / dag
Pannan är en EuronomA25F från -84 bestyckad med en A4-brännare, dragbegränsare och panncirkulationspump.
Förbrukning under sommaren för min del var under maj - september 10 säckar, 16kg/st, per månad då är det i genomsnitt 2 duschar / dag
Pannan är en EuronomA25F från -84 bestyckad med en A4-brännare, dragbegränsare och panncirkulationspump.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Om man tittar på förbrukningen som rapporterats under sommaren, och där man kan se att det endast avser vv utan stödvärme, så ligger den mellan 64 och ca 190 kg/mån, med ett medel på omkring 150.
Min erfarenhet är att detta är i huvudsak pannförluster (strålning, konvektion). Några enstaka duschar per dag är försumbara.
Här verkar det finnas pengar att spara.
Man kan också se att en gammal panna, som CTC265, inte skiljer sig särskilt mycket från en ny, som Effecta, men att det finns pannor som ligger lågt. Underlaget är tyvärr inte stort.
Alla som frågar sig vilken panna man ska välja eller om man ska behålla en gammal, här skulle vi kunna ha ett underlag.
Min erfarenhet är att detta är i huvudsak pannförluster (strålning, konvektion). Några enstaka duschar per dag är försumbara.
Här verkar det finnas pengar att spara.
Man kan också se att en gammal panna, som CTC265, inte skiljer sig särskilt mycket från en ny, som Effecta, men att det finns pannor som ligger lågt. Underlaget är tyvärr inte stort.
Alla som frågar sig vilken panna man ska välja eller om man ska behålla en gammal, här skulle vi kunna ha ett underlag.
CTC 265B med Blueflame