Koppla cirkulationspumpen till uret?

Starscream
Gallringsobjekt

Koppla cirkulationspumpen till uret?

Inlägg av Starscream »

Ja, tänkte så här..

Skulle vilja koppla avstängningen för cirkulationspumpen till uret då den nattsänker!

Hur ska det gå till? :wink:
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Det kan ju inte bli speciellt bra, blir det tillräckligt kallt ute så kyler du ju ut huset på nolltid utan cirkulation.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Starscream
Gallringsobjekt

Inlägg av Starscream »

hm.. helt rätt.

Ett separat ur på cirkulationspumpen då, vad ska man hitta på då?

Så den inte behöver gå hela tiden.
knutte
Fröträd

Inlägg av knutte »

Starscream skrev:hm.. helt rätt.

Ett separat ur på cirkulationspumpen då, vad ska man hitta på då?

Så den inte behöver gå hela tiden.
Har kollat runt lite och sett vad effekten ligger på cirk pumpar. Grovt uppskattat är de på MAX 90 watt.

Är den i drift hela tiden så kostar den alltså 0,09*24= 2,16 kr/dygn

med ett kwh pris på 1kr/kwh.

någonstans mellan 2-3 kr per dygn grovt räknat.

Om det var ekonomi du ville tjäna på.
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Att styra cirkpumpen med ett ur är nog ingen bra ide öht.
Vad är det du vill åstadkomma med att stänga av den?

Som sagt är det inga stora kostnader för el, och nattsänkning har du ju redan efter vad jag förstår.

Min shuntstyrning (TA 210) har en funktion som stänger av cirkpumpen över en viss utetemperatur (22 grader har jag för mig det var) vilket gör att den i princip står still över sommaren. Dock motioneras den automatiskt 1 minut om dygnet, annars är risken mycket stor att den inte orkar gång igen när det blir höst.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

knutte skrev: Har kollat runt lite och sett vad effekten ligger på cirk pumpar. Grovt uppskattat är de på MAX 90 watt.
Nja.... inte helt rätt. Min cirkulationspump till golvvärmen ligger på 140 W på läge 1 och över 200 W på läge 3.

Här finns lite mer att tjäna på att styra den när den inte behövs. Jag kommer att styra den via termostaterna, dvs när termostaten kallar på värme så skall c-pumpen starta för att sedan åter stanna när termostaten stänger. Men detta blir lite lättare när man har golvvärme eftersom termostaterna styr on/off på ventilerna med 24 V AC.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Nja.... inte helt rätt. Min cirkulationspump till golvvärmen ligger på 140 W på läge 1 och över 200 W på läge 3.
Kanske därför att det ofta rekomenderas att lägga både el o vattenburen golvvärme i t.ex wc o köra el som comfortvärme på sommaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
knutte
Fröträd

Inlägg av knutte »

Roli skrev:
knutte skrev: Har kollat runt lite och sett vad effekten ligger på cirk pumpar. Grovt uppskattat är de på MAX 90 watt.

Här finns lite mer att tjäna på att styra den när den inte behövs. Jag kommer att styra den via termostaterna, dvs när termostaten kallar på värme så skall c-pumpen starta för att sedan åter stanna när termostaten stänger. Men detta blir lite lättare när man har golvvärme eftersom termostaterna styr on/off på ventilerna med 24 V AC.
tack. då har jag lärt mig att pumpar kan vara av betydligt högre effekt :-)
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Har pumpen någon som helst utjämnande funktion; hur länge tar det för vattnet att gå "varvet runt" i ett normalt system?
Starscream
Gallringsobjekt

Inlägg av Starscream »

ja det är inte priset jag tänker på utan ljudet från pumpen stör lite och vissa tider vore det skönt att slippa det.

Vore skönt om den va avstängd vid 22.00-00.00 och 06.00-07.00.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Starscream skrev:ja det är inte priset jag tänker på utan ljudet från pumpen stör lite och vissa tider vore det skönt att slippa det.

Vore skönt om den va avstängd vid 22.00-00.00 och 06.00-07.00.
Det är väl inga problem. Bara att koppla in en timer på matningen till pumpen.

Så har jag det på min pump, vår och höst när det behövs lite värme så styr timern så att pumpen bara går delar av dygnet. När sedan behovet ökar så ändrar jag timern så att den istället stänger mellan 21:00-23:00 för att slippa höra "systemljud" ifall pumpen pumpar mot stängda golvvärmeventiler. Eftersom jag har golvvärme som är ett trögt system så märks det inte om pumpen är avstängd några få timmar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Starscream
Gallringsobjekt

Inlägg av Starscream »

vet inte riktigt vilken timer som är enklast att använda, vad har du?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Starscream skrev:vet inte riktigt vilken timer som är enklast att använda, vad har du?
Jag har en sådan här: http://www.clasohlson.se/shop/store/mai ... +AM#q25433

Art.nr: 32-7115 från CO, den sitter i mitt extra säkringsskåp, men det går att köpa lösa kåpor/höljen till timers för DIN-skenor.
Moderator
Starscream
Gallringsobjekt

Inlägg av Starscream »

aha, precis en sån jag hade tänkt mig... 300:- det är väl acceptabelt.

Tack!
Svenconi
Ungskog

Inlägg av Svenconi »

Om man ska räkna ekonomi på drift av circpumpen får man inte glömma att den faktikst tillför värme till systemmet. Om pumpen är på 90 W, kommer säkert minst 60W (beror på pumpens verkningsgrad) att värma vattnet.

El är ju dyrare än pellets, så det blir en ökad kostand, men den är inte så stor. Har man elpanna kan det nästan kvitta.
Värmebaronen XPP 20 med Janfire Flex-A
Skriv svar