Skulle vilja koppla avstängningen för cirkulationspumpen till uret då den nattsänker!
Hur ska det gå till?

Har kollat runt lite och sett vad effekten ligger på cirk pumpar. Grovt uppskattat är de på MAX 90 watt.Starscream skrev:hm.. helt rätt.
Ett separat ur på cirkulationspumpen då, vad ska man hitta på då?
Så den inte behöver gå hela tiden.
Nja.... inte helt rätt. Min cirkulationspump till golvvärmen ligger på 140 W på läge 1 och över 200 W på läge 3.knutte skrev: Har kollat runt lite och sett vad effekten ligger på cirk pumpar. Grovt uppskattat är de på MAX 90 watt.
Kanske därför att det ofta rekomenderas att lägga både el o vattenburen golvvärme i t.ex wc o köra el som comfortvärme på sommaren..Roli skrev:
Nja.... inte helt rätt. Min cirkulationspump till golvvärmen ligger på 140 W på läge 1 och över 200 W på läge 3.
tack. då har jag lärt mig att pumpar kan vara av betydligt högre effektRoli skrev:Nja.... inte helt rätt. Min cirkulationspump till golvvärmen ligger på 140 W på läge 1 och över 200 W på läge 3.knutte skrev: Har kollat runt lite och sett vad effekten ligger på cirk pumpar. Grovt uppskattat är de på MAX 90 watt.
Här finns lite mer att tjäna på att styra den när den inte behövs. Jag kommer att styra den via termostaterna, dvs när termostaten kallar på värme så skall c-pumpen starta för att sedan åter stanna när termostaten stänger. Men detta blir lite lättare när man har golvvärme eftersom termostaterna styr on/off på ventilerna med 24 V AC.
Det är väl inga problem. Bara att koppla in en timer på matningen till pumpen.Starscream skrev:ja det är inte priset jag tänker på utan ljudet från pumpen stör lite och vissa tider vore det skönt att slippa det.
Vore skönt om den va avstängd vid 22.00-00.00 och 06.00-07.00.
Jag har en sådan här: http://www.clasohlson.se/shop/store/mai ... +AM#q25433Starscream skrev:vet inte riktigt vilken timer som är enklast att använda, vad har du?