Vedhatarna

Här diskuteras allt kring vedeldning
kusteldaren
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 09:55
Ort: Kode
Kontakt:

Vedhatarna

Inlägg av kusteldaren »

Nån som hört talas om om nätverket mot vedeldning?

Är ett gäng pellejönsar som vill förbjuda all småskalig vedeldning samt framställer alla vedeldare som miljöbovar och skattesmitare...hmm
Ser hellre att folk binder sig till elberoende än biobränsle...

http://hem.passagen.se/antivedeld/
http://www2.unt.se/printarticle/0,1842, ... 20,00.html

Nån som träffat på dem?
Hur håller deras argument i förhållande till moderna vedpanna med tankar? Att gamla pannor spyr ut en massa skit är väl ingen nyhet men hur är det med våra moderna pannor ?
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
Limpan
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 09:38

Inlägg av Limpan »

Kan bara inte låta bli att säga vilka puckon. Dom har nog aldrig tänkt på allt slit och all tid som det för med sig att vara vedeldare. :wink:
1000 liter vatten som snurrar runt på 200 kvadrat...hoppas det inte blir för kall vinter :-)
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Inlägg av hottuna »

Kollade in hemsidan.
Motståndare till allt om brinner verkade det som.
Defenitvt mot kakelugnar.
De kanske ska köpa in sig på ett webbhotell som inte har banner för reklam av kakelugnar då ................ :lol:


Bild

/Rikard
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
alisen
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 17 jul, 2006 22:29
Ort: Kalmar

Inlägg av alisen »

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta först trodde jag att hela sidan bara var ett HOAX. Me n när jag insåg att den var seriös så börjar jag fundera. Alla föroreningar som släpps ut har ju själva träet någon gång tagit upp när det växt så det bildas inte direkt några nya föroreningar.
Är det bättre att köpa el som är tillverkad från brunkolskraftverk i östländerna? Vind och vattenkraft javisst men när de tom försvarar olja framför biobränsle då blir man fan mörkrädd.

På tal om mörker så lägger jag in en fredagsfräckis för att lätta upp stämningen lite.




En kvinna har tagit med sig sin älskare hem under dagen, medan hennes man är på sitt arbete.
Utan att hon vet om det så har hennes nioårige son gömt sig i garderoben.
Hennes man kommer överraskande hem, så hon gömmer älskaren i garderoben, där den lille pojken redan är.
Den lille pojken säger: Mörkt här inne.
Mannen: Ja det är det.
Pojken: Jag har en baseboll.
Mannen: Det är ju bra .
Pojken: Vill du köpa den?
Mannen: Nej, tack.
Pojken: Min pappa är utanför.
Mannen: OK, hur mycket?
Pojken: 250 spänn
Någon vecka senare, händer det igen att pojken och mammans älskare är i garderoben tillsammans.
Den lille pojken säger: Mörkt här inne.
Mannen: Ja det är det.
Pojken: Jag har en basebollhandske.
Mammans älskare minns förra gången och frågar: Hur mycket?
Pojken: 750 spänn
Mannen: OK
Några dagar senare säger pappan till pojken:
- Hämta bollen och handsken så går vi ut kastar lite baseboll.
- Jag kan inte. Jag har sålt dom.
- För hur mycket då?
- För 1.000 spänn.
Pappan blir upprörd:
- Det är inte snällt att ta så mycket betalt av sina vänner. Det är
många gånger mer än dom kostar nya. Du får följa med till kyrkan och bikta dig för prästen.
Dom går till kyrkan och pappan placerar pojken i biktbåset, stänger
dörren och sätter sig att vänta utanför.
Pojken säger: Mörkt här inne.
Prästen: Börja inte med den där skiten igen!!!
CTC 262b -72, KMP px21 -05, bulkförråd 7m3. Elpanna euronom -80tal. LVP GE -80tal. 2 kakelugnar samt keddy insats. Värmer 250kvm
ecke
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 10:49

Inlägg av ecke »

Ja det var ju lite humor att passagen har reklam på Kakelungnar på samma sida :D
knutte
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 23:44
Ort: Mariestad

Inlägg av knutte »

Men det förstår ni väl varför det är kakelugnar på banner reklamen hehe.

*småler lite här*

Den läser av era cookies i datorn och styr då ut rätt reklam till ER.
hade ni bara varit på bilsidor och värmepumpsidor t.ex. Då hade ni fått reklam om bilar och värmepumpar.

Prova att rensa cookiesen och surfa på enbart bilsidor och så. och sen gå in på vedhatarna igen så ser ni

Trevlig HELG.
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

Ja,,, visst finns det vedeldare som ryker, men ack, pust, stön...
Förnyelsebar energi är tydligt ett okänt begrepp.
:roll: Många vedeldare hjälper ju faktiskt till att beta av "röjningsberget".

/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Vi kanske skulle ta och starta ett nytt nätverk,,, jag hade då tänkt mig

Nätverket mot, nätverket mot vedeldning......

Det vore väl något :lol:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Tommy
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 26 aug, 2005 13:40
Ort: Filipstad

Inlägg av Tommy »

De där extremisterna lyckades få en helsida i lokalblaskan för ett år sedan, nu kommer jag inte ihåg allt som skrevs men det fanns en jämförelse mellan oss vedeldare och sånna personer som bränner hemma, kallade oss skattesmitare och annat trevligt. Jag tror de är avundsjuka på oss som har ett sånt fint bränsle och de bor förmodligen i hus från 70-talet med direktverkande el. Förmodligen så har de tyvärr dåliga erfarenheter av dåliga vedanläggningar som spyr ut tjock svart rök, ska själv erkänna att jag skämdes för min gamla anläggning men nu så eldar jag med gott samvete.

//Tommy
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

Vi kan ju alltid citera SP Energiteknik, i deras senaste nummer Provning & Forskning/3-06 "De flesta eldar förståndigt i sina pannor & kaminer" :lol:
Visst vedeldning är 3:e källan till partikelutsläpp efter trafik & långväga utsläpp.
Det är då klart att vedeldning är lätt att ge sig på :cry:

/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det man borde göra är att fasa bort alla gammla ved pannor.
Det blir ju en sån jäkla skillnad på utsläpp i en ny keramik panna mot dom gammla.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Andreas Hansson skrev:Det man borde göra är att fasa bort alla gammla ved pannor.
Det blir ju en sån jäkla skillnad på utsläpp i en ny keramik panna mot dom gammla.
Har en liten fråga ...

jag hade för mig att man var tvungen att skaffa en miljögodkänd panna om man byter.... om man bor i samhälle.

Men jag träffade en försäljare förra helgen som sa att det inte var någon tvungen sak .....

Hur ligger det till med det???
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Tommy
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 26 aug, 2005 13:40
Ort: Filipstad

Inlägg av Tommy »

Har en liten fråga ...

jag hade för mig att man var tvungen att skaffa en miljögodkänd panna om man byter.... om man bor i samhälle.

Men jag träffade en försäljare förra helgen som sa att det inte var någon tvungen sak .....

Hur ligger det till med det???

När jag böt mitt system i våras så vart jag tvungen att skaffa en miljögodkänd panna med tillhörande ack för att få bidrag. När jag tittar igenom alla papper som jag fick från kommunens miljö och byggnadsnämnd så ser jag inga lag paragrafer utan det är en kommun policy(vedeldningspolicy). På varje punkt som finns i policyn så finns det inget måste eller dylikt utan ordet "bör".

//Tommy
Nibe vedex 1000, 1 kubik ack, laddomat 21,ThermOmatik reglersystem
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

BG skrev:
Andreas Hansson skrev:Det man borde göra är att fasa bort alla gammla ved pannor.
Det blir ju en sån jäkla skillnad på utsläpp i en ny keramik panna mot dom gammla.
Har en liten fråga ...

jag hade för mig att man var tvungen att skaffa en miljögodkänd panna om man byter.... om man bor i samhälle.

Men jag träffade en försäljare förra helgen som sa att det inte var någon tvungen sak .....

Hur ligger det till med det???

Har för mig att det finns en regel i BBR angående detta men kan inte hitta den just nu. Hittade däremot en annan sak:

Skärpta regler för vedeldning från och med 2004
Vedeldare ska ha tillstånd från kommunen och även ett installerat ackumulatorsystem, föreslår Energimyndigheten.
Den som vill installera ny vedpanna kan komma att behöva kommunens tillstånd ifrån och med 2004. Energimyndighetens förslag rör anläggningar mindre än 50 kilowatt och går ut på att det från den 1 juli 2004 ska krävas tillstånd enligt miljöbalken från kommunen för installation av ny biobränslepanna. Från och med 1 juli ska tillstånd också krävas för att över huvudtaget använda befintlig värmepanna i detaljplanerat område.

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
Mattiass
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 22 maj, 2005 11:02

Inlägg av Mattiass »

Tommy!!! Hur fungerar din vedex 1000, har precis börjat att sätta in min är lite nyfiken om du är nöjd. Ska även köra pellets i min
Har nu en Euronom-73 med en iwabo brännare
Ska in med en vedex1000 och 1000l acc
/Mattias
Skriv svar