ack.tank eller inte??

Skriv svar
ason
Entusiast!
Kontakt:

ack.tank eller inte??

Inlägg av ason »

Hejhop, jag släppade in en tank förrut när jag tänkte elda med ved, men den blev bara inkopplad till hälften,:roll: har nog alla rör delar liggandes.
kan det va av värde att koppla in den tror ni? eller ska jag sälja bort den.
det är en på 1000 liter och har solslinga och 2 slingor för tappvatten.
Orkar min biona ladda den även när det är - 15-20 grader ute..
för den är ju i största laget..
Markus Andersson

Inlägg av rolf27 »

Jag har ingen direkt erfarenhet men jag fick tanken att du kan ansluta pannan så att du använder de översta 50%. Dvs. matning i toppen samt returen till pannan mitt på tanken och låta den nedre hälften vara kall. Då kan du skaffa solpaneler vid tillfälle och låta solen värma nerifrån. Ev. elpatron bör också sitta upptill men under övre slingan. Vidare bör du flytta shunten så den tar varmvatten från toppen av tanken och returen ansluts på mitten. Med detta bör du kunna få långa gång- och stopp-tider för brännaren. Samt att du behöver inte elda pellets på sommaren.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
ason
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ason »

jo, får flytta shunt till ack. lika så elpatronerna,
fördelen blir ju att man slipper förluster på sommaren då jag kör på el annars fast i pannan då..
men man får då istället förluster i pannan efter man laddat tanken klart, pannvolymen är väl på en sisådär 170liter skulle jag gissa på, som inte kommer huset till god..
men det tar man kanske igen på andra sätt..
inga förluster via skorsten.. osv.
Markus Andersson
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Om du drar dina rör mellan acktank och panna rätt och med tillräcklig dimension så borde en hel del av den kvarvarande värmen i pannan gå över till acktanken med hjälp av "självcirkulation" efter avslutad laddning, när du bara värmer upp övre halvan av acktanken.

För detta krävs det någon form av laddautomatik typ Laddomat eller likvärdigt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ason
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ason »

har en laddomat kommer inte ihåg vilken sort, och med en pump till den så laddar den acken som den ska.. har för mej att termostaten på den var 72 grader..
Markus Andersson
Kontakt:

Inlägg av André »

ason.. Du ska sätta in ett återviningskoppel...kolla här http://www.termoventiler.se/default.asp ... 3&u2_ID=40
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ason
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ason »

Andre - första tanken var " det behöver inte jag, jag har ju allt i tanken"
MEN läste lite vad det var igentligen.. verkar va kalas..
ska kolla upp priset på det.

Men är det nåt som rekomenderas att köra en pellets brännare mot 1000 Liter tank??
Markus Andersson

Inlägg av rolf27 »

Ason - jag tror inte du har nytta av ett återvinningskoppel för brännaren kommer att hålla en jämn temp i pannan och tanken. Man kan köra mellan 60 - 85 gr till exemel. Jag tror heller inte att laddomat behövs utan man kan styra laddpumpen från brännaren. Det är lite skillnad hur det fungerar vid vedeldning mot pellets. Fördelen med pellets är automatiken för start och stopp, så man slipper problemet med en kall panna. Man bör ordna så att brännaren styrs av tempen i tanken dels upptill och dels på mitten. Vad jag förstår borde brännaren orka med ca 500 l vatten i tanken. Det kommer att ta tid att ladda upp tanken första gången, men sedan behöver brännaren bara producera husets behov. Är tanken välisolerad så är förlusten från den liten och det kommer ju huset till godo.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
ason
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ason »

Jo själv klart flyttar man givarna till tanken,
vad menar du med
jag tror inte du har nytta av ett återvinningskoppel för brännaren kommer att hålla en jämn temp i pannan och tanken
för pannan borde ju hinna bli kall innan tanken blivit sval för om laddning..
så då borde väl inte brännaren under hålls värma pannan?
då försvinner ju vitsen med få kallstarter av brännare..
Markus Andersson
Kontakt:

Inlägg av André »

ason skrev:Jo själv klart flyttar man givarna till tanken,
vad menar du med
jag tror inte du har nytta av ett återvinningskoppel för brännaren kommer att hålla en jämn temp i pannan och tanken
för pannan borde ju hinna bli kall innan tanken blivit sval för om laddning..
så då borde väl inte brännaren under hålls värma pannan?
då försvinner ju vitsen med få kallstarter av brännare..
Själv klart ska du sätta tempgivarna på acktanken..
Bionan har utgång för att driva laddomaten... så att den ska nog klara av att köras mot 1000 l ack..
Jag har både laddomaten o rökgas fläkten kopplad till bionan... Finns yterligare en ledig utgång 220 v + en 24v för askutmatning...
På 1000 liter har du vid 50° tempdif ca 60 kw lagrad energi så de ä ju bara att köra med mindre tempdif tex start 60° stopp 75°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ason
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ason »

Om jag ska flytta pannan till garaget som står c:a 2m från huset,
ska man sätta tanken i garaget då eller är det att före dra att ha den i huset?
har en liten toa som jag kan offra som ligger i huset precis mittemot där jag har tänkt mej pannan.
Markus Andersson
Kontakt:

Inlägg av André »

När du (ason) bara har 2 meter ä de väl bäst att ha tankarna/tanken vid pannan i garaget tycker ja.. Men de kanske ä fler som har åsikter??
Anders G
Stor entusiast!

Inlägg av Anders G »

ason skrev:ska man sätta tanken i garaget då eller är det att före dra att ha den i huset?
har en liten toa som jag kan offra som ligger i huset precis mittemot där jag har tänkt mej pannan.
Ställ ackumulatortanken där du har nytta av spillvärmen, företrädesvis i huset alltså.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
ason
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ason »

Anders G skrev: Ställ ackumulatortanken där du har nytta av spillvärmen, företrädesvis i huset alltså.
Men det har jag i garaget med, ska isolera det och ha lite grundvärme där på vintern..
men en för del är väl att man slipper dra en massa rör till garaget tex.
tappvatten, rören för golvvärme fördelaren + kanske nåt till som jag inte tänkt på, om jag sätter den i huset.
Markus Andersson