Kanalarea

Skriv svar
Shakespeare
Pannrumstomte!

Kanalarea

Inlägg av Shakespeare »

Vad behöver man för kanalarea för en konverterad oljepanna (TMW900 -99). Skorstenen är ca 10-11 meter. Någon sa att det räcker med 90mm, kan man i så fall få i en slang i det gamla röret som är 105mm invändigt?
/Sune
Tomas N
Prima virke

Inlägg av Tomas N »

hej!
Det borde fungera bra med den slangen som du nämner. Jag har själv et rör som är 100 inv. Brandmästaren i min kommun godkände inte mindre area än det. Min pipa var jäkligt trång, så det var ett jäkla jobb att få ner slangen.
Mvh Tomas N.
JanfireMeckare
Späd planta

Inlägg av JanfireMeckare »

Det kan gå bra med 90mm instats rör, själv förespråkar jag fina rena skorstenar framför instats rör (men det är en annan historia). Tänk bara att på vid mindre dimensioner av instats rör kan det komma att krävas en rökgas fläkt för att få lite mer sjuss i skorstenen.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Tomas N skrev:hej!
Det borde fungera bra med den slangen som du nämner. Jag har själv et rör som är 100 inv. Brandmästaren i min kommun godkände inte mindre area än det. Min pipa var jäkligt trång, så det var ett jäkla jobb att få ner slangen.
Mvh Tomas N.
Jaha, men då är det nog kört :( Det gamla röret är ett sektionerat stålrör, egentligen inget insatsrör och inte isolerat heller. Med den gamla oljepannan gick det bra men med den nya så kondenserar det de sista 2dm och nu har det rostat sönder. Att få bort det blir inte enkelt.
peoe
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av peoe »

Kan väl bara berätta att jag har 10m skorsten, ett rör på 100mm och har varit tvungen att installera en skorstensfläkt eftersom det läcker från motdragsluckan annars.

Sura 4000kr var det, plus allt extrajobb med styrningar, kabeldragning osv.

Jag är iofs helt övertygad om att skälet till varför jag var tvungen att skaffa fläkten är en kombination av placeringen av motdragsluckan som sitter på själva rökröret direkt ovanpå pannan högst upp innan böjen in mot skorstenen och att röret som ansluter till rökgången i skorstenen murats in så att anslutningen från pannan ligger över punkten där anslutningsröret ansluter i rökgången.

Eftersom röken tar närmsta vägen upp, så är det i mitt fall genom den otäta motdragsluckan och vidare ut i pannrummet istället för upp genom skorstenen.

Installatören menar att så inte är fallet, men jag är, som det brukar låta, skeptisk...

http://www.pixbox.se/alb174635
Hus från 1928, tillbyggt på 70talet, totalt 350m2
Panna: Effecta 220
Brännare: Ecotec 20
Sol: Sfinx 60 rör
Acktank: 750BBS 90mmPUR
Laddomat 21, 4vägssjunt
Förråd med pallkragar
Shakespeare
Pannrumstomte!

Re: Kanalarea

Inlägg av Shakespeare »

Shakespeare skrev:Vad behöver man för kanalarea för en konverterad oljepanna (TMW900 -99).
TMV900 ska det vara :oops:
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

JanfireMeckare skrev:själv förespråkar jag fina rena skorstenar framför instats rör
Varför? Vad kan vara mer optimalt än ett isolerat runt insatsrör med så liten area som möjligt om man vill krama ur max ur pannan?
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

peoe skrev:Kan väl bara berätta att jag har 10m skorsten, ett rör på 100mm och har varit tvungen att installera en skorstensfläkt eftersom det läcker från motdragsluckan annars.

Sura 4000kr var det, plus allt extrajobb med styrningar, kabeldragning osv.

Jag är iofs helt övertygad om att skälet till varför jag var tvungen att skaffa fläkten är en kombination av placeringen av motdragsluckan som sitter på själva rökröret direkt ovanpå pannan högst upp innan böjen in mot skorstenen och att röret som ansluter till rökgången i skorstenen murats in så att anslutningen från pannan ligger över punkten där anslutningsröret ansluter i rökgången.
Trist att höra och jag håller med om att placeringen ser underlig ut.

Måste du köra fläkten jämt eller räcker det om den går precis då pannan tänder?
Skriv svar