jobbigt med pelletseldning året runt??

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

jobbigt med pelletseldning året runt??

Inlägg av André »

Nja det vet jag inte om man kan säga..

Jag sotade o askade ur pannan den 5:e april o igår kom sotarn o sotade anläggningen (6,5 månader sen sist), Då dom inte ville ta askan som va i pannan efter 1050 kg pellets så lånade jag ut min grovis så att han skulle fixa uraskningen oxå.. :D
2 ggr har jag tagit en pinne o petat askan längre in i pannan så brännaren/optovakten inte skulle drunkna i askan vilket är gjort på ca 10 sekunder/gång..
Rökgastempen hade stigit 38° sedan i april, Kollade i torsdags innan sotaren kom med stektermometern vilket är inom rekomendationerna på 50° då pannan bör sotas..
Nu ska jag bara låna svågerns våg o väga askan efter dessa 1050 kg pellets..

Så här ser ett år ut hos mej..
Sotarn i slutet på oktober o Jag behöver tömma askan o sota blir innan jul o sen i slutet på januari sen tar sotar de i slutet på feburari o jag i april innan han åter kommer i slutet på oktober.. :D

Så jag klara mej med att sota o tömma askan själv 3 ggr/år o sotarn fixar 2 ggr/år..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Gött.
Själv eldar jag med ved och har fått tända pannan 6 gånger den här månaden. Ganska okej tycker jag. Har varit en varm oktober :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Gött.
Själv eldar jag med ved och har fått tända pannan 6 gånger den här månaden. Ganska okej tycker jag. Har varit en varm oktober :)
Nu kommer jag att elda upp dom väl staplade 18,5 m3 ved som blev av träden från tomten kommande sommrar så då blir det lite mer jobb.. :(

Tänkte elda med ved från mitten på april till okt-nov el då det blir kallt, Under den tiden har det nu gått 1 ton pellets så man får väl se om det stämmer med 4-5 m3 ved/ton pellets då..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
sanamon
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av sanamon »

André skrev:
Andreas Hansson skrev:Nu kommer jag att elda upp dom väl staplade 18,5 m3 ved som blev av träden från tomten kommande sommrar så då blir det lite mer jobb.. :(
Själv hoppas jag att tomten kommer med pellets istället :D
Furetör
Stor entusiast!

Re: jobbigt med pelletseldning året runt??

Inlägg av Furetör »

André skrev:Nu ska jag bara låna svågerns våg o väga askan efter dessa 1050 kg pellets..
Du verkar ha en vältrimmad panna. Det skulle vara intressant att veta vad du har i askan när du väger den. Askan borde väga ca 2 kg. Hur mycket är slagg? Om du siktar den genom en sil med ca 1 mm nätstorlek, är allt finfraktion eller finns några grövre partiklar, kol tex? Hur mycket?
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: jobbigt med pelletseldning året runt??

Inlägg av André »

Furetör skrev:
André skrev:Nu ska jag bara låna svågerns våg o väga askan efter dessa 1050 kg pellets..
Du verkar ha en vältrimmad panna. Det skulle vara intressant att veta vad du har i askan när du väger den. Askan borde väga ca 2 kg. Hur mycket är slagg? Om du siktar den genom en sil med ca 1 mm nätstorlek, är allt finfraktion eller finns några grövre partiklar, kol tex? Hur mycket?
Ja den bör vara rätt vältrimmad, Har då testat en hel del med olika effekt o co2 halter mm o nu är jag rätt nöjd..

Solett anger väl en askhalt på 0,5 vikt% så då skulle det bli 5,25 kg av 1050 kg pellets, I råd&röns test låg soletts ask% på 0,3 o då skulle det bli 3,15 kg..
I askan som är i pannan så är det inget oförbränt/grövre partiklar typ oförbrända pelletsar el liknande men då brännaren oxå rengjordes samtidigt så är ju sintringsresterna därifrån oxå med i askan..
Såg i våras då jag bara sög ur askan från pannan o kastade ut på snön att det bara va som ett fint damm utan grövre partiklar..

Men helt klart ska jag försöka fixa fram en sil o sikta askan enbart som kommer från pannan..
Sintringen i brännarkoppen brukar bli nån matsked/ton ungefär, Svårt att uppskatta då man bara hackar med en skruvmejsel lite lätt o sen suger upp det med grovisen sen..

Hmmm kom just på att det är ju en ny pellets leverans jag kört på sedan jag sotade o rengjorde i april (rengjorde samma dag som lev) o det va väldigt lite sintring i brännaren.. Det satt nästan inte fast nånting denna gång.. :D
Jag trodde att det kanske va pga att man kört med eltändning el nått som gjorde att det va så löst el lite fastbrännt.. :?
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Det verkar som man sällan kommer upp i 0,5%, knappt 0,3%. Antingen har tillverkarna säkerhetsmarginal, eller blåser en hel del ut med "röken".

Sintringen verkar innehålla sand. En förklaring jag fått är att vissa tillverkare har slipdamm i pelletsen så att rester från slippapper finns.

Oförbrända pelletsar borde aldrig få förekomma. Vissa brännartillverkare räknar dock tydligen med att oförbränt ska kola bort i askmassan. Mer eller mindre fullständigt förbrända kolrester förekommer eftersom förbränningsluften kan dra med sig kolet från härden när det blir litet. Det är närmast det som jag tror du kan hitta i askan.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Skriv svar