Clearsmoke skrev:Stroker,
ta det lugnt och glöm aldrig regel 1! (Pilla inte på prylar som fungerar i onödan)
All förbränning handlar om att balansera luft/bränsle blandningen till mest effektiva förhållandet. Det kan du göra med den gamla "trial/error" metoden och spendera massor av tid och pengar på att chansa dej fram till något som verkar bra utan att veta varför.
Eller, satsa en i sammanhanget liten slant på att låta någon som behärskar mättekniken sköta grundinställningen och sedan luta dej tillbaka och lyssna till pelletsens klang påväg till brännaren.
Om du är med vid inställningen och ställer frågor om hur det hela hänger ihop är steget inte långt till att förstå hur man kan jobba med de olika parametrarna för att optimera sin egen anlägning.
Vill du trots allt köra "trial/error" metoden är en rökgas-termometer och en uppfattning om hur röken ur skorstenen ser ut vi olika inställningar viktigare information än vilka inställningarna är på de programerbara parametrarna. Dessa är ju trots allt ställbara just för att ta hänsyn till olika driftsförhållanden (Skorstenens längd/area/drag etc.)
/Clearsmoke
Alldeles riktigt Clearsmoke

Gjorde som du sa och satte mig in hur de hela funkar. Vad jag blev lite lurad på var de värde som stod inom parantes och som jag trodde var max o min värde.
Nåja. Just min panna är enligt Bionordic helt värdelös egentligen och går inte att ställa med mätverktyg då den är dels väldigt trång men framför allt så är den väldigt otät, vilket jag inte riktigt förstår. Nog har jag tätat de som går att täta. Skulle vara skorstensanslutningen i så fall som inte är tät..
Sagt o gjort. Trial and error metod fast med lite mer insikt vad värdena stod för. För de första hade jag inte klart för mig att alla värden var omvända. Ungefär som vissa hojars förgasare. Ibland är luftskruven just en luftskruv och ibland en bränsleskruv. Alltså- "skruv" desto högre värde desto längre mellan doserna. "Fläkt" Desto lägre värde desto högre hastighet (hmm varför kan jag inte begripa de logiska i detta.. Kanske just för att det inte är logiskt hehe men rätta mig gärna- Älskar att ha fel för då vet jag att jag lärt nåt nytt

).
Nu idag, med fungerande termometer, står pannan på 170 grader Värdena är då -"Skruv"18.5 - "Fläkt" 11 - ingen eller obetydlig rök (har en STOR sotlucka direkt i skorstenen som är utmärkt att sticka in hela huvudet i om man vill bli kolorerad eller som är bra att lysa in i med ficklampa o då se om de finns någon rök. Röken "känns" inte speciellt fet utan verkar ha en sjyst sammansättning.
Har nollat allt idag o ska se vad förbrukningen nu hamnar på. Har kört fem dagar hittils o gjort av med ungefär två säckar men då är det alldeles för varmt innomhus. Här i Skåne är de iofs inte speciellt kallt ute men ändå. 5 ungar varav tre tonåringar duschar en hel del o bubbelbadet går på högvarv.
Har idag kopplat in den nyinköpta CBJ shunten och hoppas då att denna ska kunna bespara mig ytteliggare några korvören i framtiden. Har hinkat i mig ett antal Björnebrygd i pannrummet de senste dagarna . Lär vara rätt vanligt bland pelletseldare. Bättre att sitta o glo där än på TV som resten av familjen. Väldigt rofyllt att höra plingandet från pelletsen..
På de hela taget är jag väldigt nöjd med de mesta. Smolken skulle vara kompressorn som skrämmer skiten ur en med jämna mellanrum. Har kollat runt lite för att kanske kunna köpa en ny lite mindre bullrig men inte hittat än. Letar vidare........
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,