Braskamin Keddy Carisma

Här diskuteras allt kring vedeldning
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Braskamin Keddy Carisma

Inlägg av lp75 »

Våran skorsten blir bara 4,5m(från golvet) = 2,5m(braskaminen)+2m(skorsten) om den skall nå exakt 1m över nocken.

Rekomenderas 3,5m gärna 4,5m för att få full funktion när man kör den som "öppenspis" (luckorna går fälla helt åt sidorna).
Dessa mått räknas från bakanslutningen som sitter 1,6m över golvet, så vi saknar 0,6m -1,1m....hur göra ?

Skall sitta i en sommarstuga mitt i nocken, innertakshöjd 2,25m.
Är ju inte snyggast med 2m rakt upp på en mindre stuga som är relativt "låg"
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Tänkte passa på och fråga om du är nöjd med Carisman?
Funderat på å köpa den till kåken.
Bra storlek, och fin fin funktion där man kan öppna luckorna helt och elda öppet. Bra mysfaktor alltså :)

Har fått pris ca 23-24k på sen vilket är hyffsat då rek utpris ligger på 27.500.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Blev tyvärr så att vi lämna igen den förra veckan(har tagit lite tid få hem den nya), ingen ville garantera att det fungerade med för kort skorsten och rökgasfläkt.
Så det blev en Contura 470 istället...dock ej monterad än.

Ser att du bor i krokarna(och jobbar med några klasskompisar från dataing.)...den vi köpte var ett demo ex. från mässan på folkparken.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

lp75 skrev: Ser att du bor i krokarna(och jobbar med några klasskompisar från dataing.)...den vi köpte var ett demo ex. från mässan på folkparken.
Världen i Skellefteå är liten.. :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: Braskamin Keddy Carisma

Inlägg av Ved Profilen »

lp75 skrev:Våran skorsten blir bara 4,5m(från golvet) = 2,5m(braskaminen)+2m(skorsten) om den skall nå exakt 1m över nocken.

Rekomenderas 3,5m gärna 4,5m för att få full funktion när man kör den som "öppenspis" (luckorna går fälla helt åt sidorna).
Dessa mått räknas från bakanslutningen som sitter 1,6m över golvet, så vi saknar 0,6m -1,1m....hur göra ?

Skall sitta i en sommarstuga mitt i nocken, innertakshöjd 2,25m.
Är ju inte snyggast med 2m rakt upp på en mindre stuga som är relativt "låg"
Hej!
Kan du förklara detta lite mera i detalj??
Vad menar du med bakanslutning som sitter 1,6m över golvet??

Ved Profilen.
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Re: Braskamin Keddy Carisma

Inlägg av lp75 »

Ved Profilen skrev:
Hej!
Kan du förklara detta lite mera i detalj??
Vad menar du med bakanslutning som sitter 1,6m över golvet??

Ved Profilen.
Kaminen går att ansluta rakt bakåt på 1,6m höjd...eller ansluta skorstenen till röret som går rakt uppåt 2,5m.
Saknade alltså 1,6m inte 1,1m(skrev nog fel) för att få tillräckligt drag....då vi hade 4,5m från golvet, men skulle vara 4,5m från bakanslutningen.

Bild
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: Braskamin Keddy Carisma

Inlägg av Ved Profilen »

lp75 skrev:
Ved Profilen skrev:
Hej!
Kan du förklara detta lite mera i detalj??
Vad menar du med bakanslutning som sitter 1,6m över golvet??

Ved Profilen.
Kaminen går att ansluta rakt bakåt på 1,6m höjd...eller ansluta skorstenen till röret som går rakt uppåt 2,5m.
Saknade alltså 1,6m inte 1,1m(skrev nog fel) för att få tillräckligt drag....då vi hade 4,5m från golvet, men skulle vara 4,5m från bakanslutningen.

Bild
Nu förstår jag.Går det inte att ställa/bygga skorstenen på kaminen??Då kan du ställa kaminen närmare en brännbar vägg dessutom.Måste du ansluta skorstenen i bakkanten på kaminen??Varför inte bygga skorstenen på kaminen ?
Vilken skorsten har du valt??

Vad är det för bärande underlag??

Ved Profilen..
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Re: Braskamin Keddy Carisma

Inlägg av lp75 »

Ved Profilen skrev:Nu förstår jag.Går det inte att ställa/bygga skorstenen på kaminen??Då kan du ställa kaminen närmare en brännbar vägg dessutom.Måste du ansluta skorstenen i bakkanten på kaminen??Varför inte bygga skorstenen på kaminen ?
Vilken skorsten har du valt??

Vad är det för bärande underlag??

Ved Profilen..
Jo skorstenen skulle byggas på toppanslutningen( http://www.nvi.se ). Men totala längden på skorstenen räknades ändå från bakanslutningen.

Vanligt träbjälklag på torpargrund...något förstärkt.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: Braskamin Keddy Carisma

Inlägg av Ved Profilen »

lp75 skrev:
Ved Profilen skrev:Nu förstår jag.Går det inte att ställa/bygga skorstenen på kaminen??Då kan du ställa kaminen närmare en brännbar vägg dessutom.Måste du ansluta skorstenen i bakkanten på kaminen??Varför inte bygga skorstenen på kaminen ?
Vilken skorsten har du valt??

Vad är det för bärande underlag??

Ved Profilen..
Jo skorstenen skulle byggas på toppanslutningen( http://www.nvi.se ). Men totala längden på skorstenen räknades ändå från bakanslutningen.

Vanligt träbjälklag på torpargrund...något förstärkt.
Hur kan man räkna skorstenen från bak anslutningen,det är väl ändå byggreglerna som bestämmer detta BBR (Boverkets byggregler)En meter över takets högsta punkt,samt att detta krav är även sänkt om eldstaden är placerad vid en yttervägg då får skorstenen vara uppbyggd till nock, men nvi har ju ett typgodkännandebevis.Installerar man enligt nvi´s typgodkännande kan ingen säga emot installationen.
Då har man ju uppfyllt alla krav..Naturligt vis skall skorstenen ha en sådan höjd att funktionen erhålles samt att brandfara inte uppstår,men detta klarar nog din installation..

Ved profilen.
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Re: Braskamin Keddy Carisma

Inlägg av lp75 »

Ved Profilen skrev:Hur kan man räkna skorstenen från bak anslutningen,det är väl ändå byggreglerna som bestämmer detta BBR (Boverkets byggregler).
Nu var det ju tillverkarens rekomendationer för att få bra drag när man kör med öppna luckor som inte uppfylldes...lång skorsten = bättre drag. Sen att keddy mäter från bakanslutningen spelar ju ingen roll...dom garanterade inte funktionen om vi inte följde deras rekomendationer.
Har ju inte med Boverkets regler att göra.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: Braskamin Keddy Carisma

Inlägg av Ved Profilen »

lp75 skrev:
Ved Profilen skrev:Hur kan man räkna skorstenen från bak anslutningen,det är väl ändå byggreglerna som bestämmer detta BBR (Boverkets byggregler).
Nu var det ju tillverkarens rekomendationer för att få bra drag när man kör med öppna luckor som inte uppfylldes...lång skorsten = bättre drag. Sen att keddy mäter från bakanslutningen spelar ju ingen roll...dom garanterade inte funktionen om vi inte följde deras rekomendationer.
Har ju inte med Boverkets regler att göra.
Jo Jo! Jag vet det,men ex vis en rörskorsten som är 3,5 till 4 meter hög med en diameter på ca 160 mm klarar detta med råge.Du kommer att klara dig med 2,5m också,men ingen rekomendation.
Då är det mera intressant hur tätt huset är med till luft och sådant.
Man eldar väl inte med luckorna öppna jämt,bara tillfälligt,när man skall grilla el liknande,då är det bara glöd i eldstaden som skall evakueras.
Du har väl inte full fyr då??

Ved profilen.
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Re: Braskamin Keddy Carisma

Inlägg av lp75 »

Ved Profilen skrev:Jo Jo! Jag vet det,men ex vis en rörskorsten som är 3,5 till 4 meter hög med en diameter på ca 160 mm klarar detta med råge.Du kommer att klara dig med 2,5m också,men ingen rekomendation.
Då är det mera intressant hur tätt huset är med till luft och sådant.
Man eldar väl inte med luckorna öppna jämt,bara tillfälligt,när man skall grilla el liknande,då är det bara glöd i eldstaden som skall evakueras.
Du har väl inte full fyr då??

Ved profilen.
Nä jag tror att det säkert fungerat för vår användning...men man är ju ingen expert.
Och då återförsäljaren eller Keddy inte ville lämna några garantier så bytte vi till en som följde rekomendationerna....svårt/dyrt byta efter man monterat.

Sotarn tipsade om att välja en kamin med låg min effekt...då stugan är liten 65kvm.
Carisman uppgav bara max effekt...men den går säkert elda även med lite ved.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: Braskamin Keddy Carisma

Inlägg av Ved Profilen »

lp75 skrev:
Ved Profilen skrev:Jo Jo! Jag vet det,men ex vis en rörskorsten som är 3,5 till 4 meter hög med en diameter på ca 160 mm klarar detta med råge.Du kommer att klara dig med 2,5m också,men ingen rekomendation.
Då är det mera intressant hur tätt huset är med till luft och sådant.
Man eldar väl inte med luckorna öppna jämt,bara tillfälligt,när man skall grilla el liknande,då är det bara glöd i eldstaden som skall evakueras.
Du har väl inte full fyr då??

Ved profilen.
Nä jag tror att det säkert fungerat för vår användning...men man är ju ingen expert.
Och då återförsäljaren eller Keddy inte ville lämna några garantier så bytte vi till en som följde rekomendationerna....svårt/dyrt byta efter man monterat.

Sotarn tipsade om att välja en kamin med låg min effekt...då stugan är liten 65kvm.
Carisman uppgav bara max effekt...men den går säkert elda även med lite ved.
Ok! Då är det löst på ett märkligare sätt än det tänkta???

Ved Profilen..
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Re: Braskamin Keddy Carisma

Inlägg av lp75 »

Ved Profilen skrev:Ok! Då är det löst på ett märkligare sätt än det tänkta???

Ved Profilen..
Nu är jag inte riktigt hur du menat att jag tänkt lösa det...?

Vi vill inte montera in något som leverantören inte rekomenderar....eller lösa det med lösningar som dom inte rekomenderar(tex. rökgasfläkt).
Så då fick vi byta till en annan kamin som vi är lika nöjd med....sen att det säkert fungerat ändå är ju en annan femma.
Vill inte tappa rätten att reklamera om något krånglar...svårt om man bryter mot rekomendationerna.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: Braskamin Keddy Carisma

Inlägg av Ved Profilen »

lp75 skrev:
Ved Profilen skrev:Ok! Då är det löst på ett märkligare sätt än det tänkta???

Ved Profilen..
Nu är jag inte riktigt hur du menat att jag tänkt lösa det...?

Vi vill inte montera in något som leverantören inte rekomenderar....eller lösa det med lösningar som dom inte rekomenderar(tex. rökgasfläkt).
Så då fick vi byta till en annan kamin som vi är lika nöjd med....sen att det säkert fungerat ändå är ju en annan femma.
Vill inte tappa rätten att reklamera om något krånglar...svårt om man bryter mot rekomendationerna.
Strunta i vad leverantörerna rekomenderar. Lyssna på sotarna.
Dom kan dessa frågor..

Ved Profilen.
Skriv svar