Hur kopplar man bäst in VVC:n vid dubbla vv-slingor i tanken

Skriv svar
joa
Stor entusiast!

Hur kopplar man bäst in VVC:n vid dubbla vv-slingor i tanken

Inlägg av joa »

Har fått tips om dubla blandningsventiler, men efter samtal med ESBE så de inte hur det skulle kunna fungera med VVC:n. Typiskt :-(

Så nuvill jag bara bekräfta att jag tänker rätt innan jag "går på" min istallatör som har en ritning som visar annat.
Visst borde kallvattenpåfyllningen gå in i den nedersta slinga (bättre för skiktningen) och VVC med det varma cirkulerande vattnet bara cirkulera i genom den övre slinga eller?

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Hur kopplar man bäst in VVC:n vid dubbla vv-slingor i ta

Inlägg av André »

joa skrev:
Visst borde kallvattenpåfyllningen gå in i den nedersta slinga (bättre för skiktningen) och VVC med det varma cirkulerande vattnet bara cirkulera i genom den övre slinga eller?

//Jocke
Helt rätt.. :wink:

Läste just om vvc för nån vecka sedan (hittar inte var just nu)
Där skulle vvc gå mot den övre o spetsas för om du kopplar den mot nedre så värmer de tanken där + att vattnet kyls av om botten är ner kyld så det ändå måste gå en sväng genom övre slingan..
Om vvc går via nedre slingan som kommer du inte att få någon skiktning i tanken..

Börjar det va på G med installationen nu??

Snart är det ju ett år sen det brann.. :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Jodå, man är på gång. Kors i taket!! De började nu i veckan med att svetsa om ena tanken :x (miss i beställningen yttelrligare en gång) och ställde dem på plats och pannan har också murats in.
Så nu gäller det att hänga med. Är inte hemma på dagarna. Förmodligen till installatörens lättnad :D
Så här ser det ut just nu.

Bild
Bild
Bild
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Trodde att jag junde alla världens förkortningar men inte... vad i &%¤# är en VVC? VarmVattenCanister? :-)

/Jörgen
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

vvc = varmvattencirkulation
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Joa:

Vad är det för "öppning" som du har i väggen nere vid golvet nära den "fetare" tanken på bild 2 ??

Är det en ventilöppning ??

Kan den vara i vägen sedan när tankarna skall isoleras ??

Hur stor tjocklek är det tänkt att ackarna skall få ??

Fick du någon isolering i själva "acktanksfoten" dvs innanför den plåt som acken står på ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

joa skrev:Jodå, man är på gång. Kors i taket!! De började nu i veckan med att svetsa om ena tanken :x (miss i beställningen yttelrligare en gång) och ställde dem på plats och pannan har också murats in.
Så nu gäller det att hänga med. Är inte hemma på dagarna. Förmodligen till installatörens lättnad :D
Så här ser det ut just nu.
Det ser ut som att den bortre tanken går att stänga av helt. Expansionsledningen kanske ska kopplas till den andra tanken? Annars behöver de ett separata expansionskärl.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Läste ditt inlägg en gång till. Du verkar ha yrkesmänn till installationen? Då glömmer de säkert inte en så'n sak. Sorry :oops:
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Joa:

Vad är det för "öppning" som du har i väggen nere vid golvet nära den "fetare" tanken på bild 2 ??

Är det en ventilöppning ??

Kan den vara i vägen sedan när tankarna skall isoleras ??

Hur stor tjocklek är det tänkt att ackarna skall få ??

Fick du någon isolering i själva "acktanksfoten" dvs innanför den plåt som acken står på ??
Det är en kattlucka ni ser på bilden och det är lungt med isoleringen, den får plats och katterna kommer in :wink:

Tjockleken på tankarna miss jag inte utan att kolla i papprena, men om det är tjockleken på isoleringen du menar så har tekniktanken 90mm PUR och den stora 45mm PUR. Den stora kopplar jag bara på når jag kör ved.

Det är ingen isolering i botten på tankarna vad jag vet. Det kasnke det borde varit eller? Jag får fråga installatören om det är gjort som om jag tycker det vore en självklarhet :wink:
Är det praxis eller?

Vad gäller expansionsledningen så får jag hoppas att de vet vad de håller på med så det är nog lungt på den punkten.

//Jocke
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

joa skrev: Tjockleken på tankarna miss jag inte utan att kolla i papprena, men om det är tjockleken på isoleringen du menar så har tekniktanken 90mm PUR och den stora 45mm PUR. Den stora kopplar jag bara på når jag kör ved.
Jo det var isoleringstjockleken som jag menade. Skall du inte ha mer isolering ? Tycker det låter lite. "Bara" 45 mm PUR, motsvarar inte det ungefär 90-100 mm mineralull? Och det är i allafall inte mycket på en acktank. Rekommendationen brukar ligga på 200-300 mm mineralullsisolering.
joa skrev:Det är ingen isolering i botten på tankarna vad jag vet. Det kasnke det borde varit eller? Jag får fråga installatören om det är gjort som om jag tycker det vore en självklarhet :wink:
Är det praxis eller?
Praxis eller inte, det vet jag inte. Men om man laddar tanken/tankarna full/fulla så kommer det att försvinna värme den vägen om det saknas isolering. Nu är ju utrymmet under tanken inte speciellt stort så även om de har isolerat där så finns det ju inte utrymme för några större isolertjocklekar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Färdigisolerade tankar är oisolerade i botten o det bör nog vara så jämt, Tycks ha läst nått om kondens o blöt isolering i botten om man isolerar den vilket gör att det lätt blir rostangrepp.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Jo det var isoleringstjockleken som jag menade. Skall du inte ha mer isolering ? Tycker det låter lite. "Bara" 45 mm PUR, motsvarar inte det ungefär 90-100 mm mineralull? Och det är i allafall inte mycket på en acktank. Rekommendationen brukar ligga på 200-300 mm mineralullsisolering.
Hittade ingen 1500-liters med 90mm som hade ett vettigt pris om jag ens hittade någon överhuvudtaget. Har för mig att i stort sett alla såldes oisolerade. Tror det hade blivit för trångt att få plats med den också. Kommer oftast att köra pellets mot 750-literstanken och den har ju 90mm :-) (tror inte det finns mer vad gäller PUR)
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

joa skrev: Hittade ingen 1500-liters med 90mm som hade ett vettigt pris om jag ens hittade någon överhuvudtaget. Har för mig att i stort sett alla såldes oisolerade. Tror det hade blivit för trångt att få plats med den också. Kommer oftast att köra pellets mot 750-literstanken och den har ju 90mm :-) (tror inte det finns mer vad gäller PUR)
90mm PUR är mycket. Jag tycker du resonerar helt rätt. Det kommer att läcka några kwh per dygn genom isoleringen. Men står tankarna? Kanske det ändå ska värmas upp där och då kan du räkna bort förlusterna på vintern iaf. Om inte annat så kommer nog katten att uppskatta platsen ovan på tanken :wink:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:Färdigisolerade tankar är oisolerade i botten o det bör nog vara så jämt, Tycks ha läst nått om kondens o blöt isolering i botten om man isolerar den vilket gör att det lätt blir rostangrepp.. :roll:
Då får väl jag agera försöksperson och se om det blir rost i botten eller inte. Min acktank har jag isolerat i botten.....
Moderator
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Roli skrev:
André skrev: Då får väl jag agera försöksperson och se om det blir rost i botten eller inte. Min acktank har jag isolerat i botten.....
Min är oxå isolerad i botten. Den är skummad med nå't PU-skum.
Skriv svar