Inställningar för underhållsfyr

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
FBKfan
Fröträd

Inställningar för underhållsfyr

Inlägg av FBKfan »

Jag har under sommaren kört med start 55° och stopp 75°. Efter att brännaren stannat har temperaturen stigit till ca 85°.

Nu när det blivit kallare ute tänkte jag prova att minska ner hysteresen och istället köra med underhållsfyr.
Jag provade att ställa pannan på start 70° och stopp 75°. Jag fick dock problem med detta. Det visade sig att när underhållsfyr pågår och man inte tar ut varmvatten eller shuntar ut värme till elementen (kör med nattsänkning) så gör underhållsfyr att temperaturen i pannan stiger så att övertempskyddet slutligen utlöser.

Jag har inte ändrat på några inställningar för underhållsfyr, men antar att jag kan minska matningen något?
Hur funkar underhållsfyr för er?
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Har själv inte påbörjat underhållsfyren, och undrar själv över vilka inställningar man ska köra.
Har haft inställt mellan 65-80grader (där den gått upp till ca 87 grader efter att den stängt av). 15 grader är tyvärr max på Combifire pannan.

Vet inte riktigt hur mkt underhållsfyr påverkar i pannan. Annnars skulle jag kunna tänka mig att man kanske ska ställa in hysteresen på mellan 65-72 grader + underhållsfyr, om den nu påverkar värmen så pass mkt att den löser ut övertempskyddet.
När bryter den för dig? Vid 100 grader eller?
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Underhållsfyr alstrar ca: 600-1000W, om du då inte tar ut någon värme ska du helt enkelt inte använda detta läge.

Under 600W kommer det att kleta igen så att minska matningen är inget bra heller.

Detta är alltså den tid där man egentligen gärna ville ha underhållseldning men där det bara passar vissa tider av dygnet, alltså ska man välja bort det i nuläget.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

Grimreaper skrev: När bryter den för dig? Vid 100 grader eller?
Verkar som den bryter vid 90°.

OK, då är det alltså ingen idé att tänka på underhållsfyr innan det blir stadiga temperaturer under 0:an. Det är ju lite synd, för det blir ju en hel del starter på ett dygn numera.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:Underhållsfyr alstrar ca: 600-1000W, om du då inte tar ut någon värme ska du helt enkelt inte använda detta läge.

Under 600W kommer det att kleta igen så att minska matningen är inget bra heller.
600-1000W :shock:

Varför kletar den igen om man minskar matningen?? :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ja, i och för sig är jag osäker på att den kletar igen, jag minns faktisk inte om det var att den släcktes men de upplysningar jag har från Janfire är att det inte fungerar att sänka mer.

Men det ändrar inte att om uttaget är så lågt att överhettningsskyddet löser ut ville det i alla fall ta så lång tid innan det behövdes värme att underhållstiden ville ta slut (1 timme).

En lösning är ju att ha än mindre intervall på termostaten, då kommer gångtiden att vara kortare men även "tomgångstiden".

De 600-1000W är de upplysningar jag har från Janfire, det är ju inte snack om glödhåll men en begränsat eld som dessutom inte är speciell effektiv förbränning vilket lätt kan alstra sot/tjära vid speciellt dåligt drag.

Fläkten kör ju bara ett antal sekunder vid varje inmatning i det läge, resten är baserat på självdrag.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:
De 600-1000W är de upplysningar jag har från Janfire, det är ju inte snack om glödhåll men en begränsat eld som dessutom inte är speciell effektiv förbränning vilket lätt kan alstra sot/tjära vid speciellt dåligt drag.

Fläkten kör ju bara ett antal sekunder vid varje inmatning i det läge, resten är baserat på självdrag.
Jag kör då nu med underhållsglöd o brännaren får 60 gram pellets varannan timme vilket funkar utmärkt.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Icecap: du som kört NH ett tag. Vad brukar du köra för inställningar vintertid? 12kw+ underhållsvärme? Vad har du för hysteresinställningar?
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Oj då...... det kan jag faktisk inte svara på :-/

Jag har ett ... hmmm ... annorlunda (kan vi kalla det) driftläge än vad som finns på de "normala" brännare med en del andra funktioner än "ni" har så det är inte jämförbart.

Men jag har testat under sommaren (shunt = min, cirk.pump av) att elda upp VV från 65°C till 85°C utan belastning (tappning) i 9, 12, 15 och 18KW för att se om min panna har ett "effektivitetstak". Jag har loggad tiden som den interna motorn kör i 1/100'del sekund och använd detta tal = pelletsmängd x.

Testen visade klart att avvikelsen var ±0,85% (± 1 matning alltså) för de olika lägen vilket visar mig att min panna är lika bra(/usel?) på alla de effektlägen. Efter det körde jag på 9KW utan underhåll hela sommaren och har ganska lite sot och bra färg & konsistens på askan. Kör Laxå mestendels just nu men har ett antal olika pelletssorter (pga. framtida tester) liggande tack vara en lyhörd leverantör.

Då jag har ett speciellt termostat (nej, finns inte i handeln) kan jag programmera brytpunkterna från min PC och jag jobbar så smått med en lite "tryckknapp" som ska slå över termostaten till "kall" om man tryckar och temperaturen är under ett visst punkt (kanske 1/3 eller under mellan temp-hög och temp-låg), man trycker då på den när man ska duscha, om VV då är på g neråt hinner brännaren ikapp innan det blir för kallt!

Ska så klart vara fjärrstyrd, prylbög som man är! ;-)

Och nej, jag säljer inte dessa eller byggbeskrivningar, jag vill inte komma in på anledningen till detta för närvarande.

Edit: Just det, det blev frågad efter vinterinställning.

Det effektläge som räcker till, dock minst 6KW (gärna 9KW+), underhåll om det är mindre än (ca:) 45min mellan starter utan underhåll (så att underhållet inte hinner timas ut).

När underhållsläget sedan hinner att avstanna pga. time-out (alltså på våren) återgår jag till att köra utan underhållsläge.
Är inte PK!
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Underhållsvärme går väl att öka intervallet på oxå..så den kör tex 90min istället för 60..frågan är om det är positivt el negativt att göra .. (tex pelletsåtgång...slitage m.m...)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jorå, det går men att ha den pyrande i 90 min?

Nej, jag vill rekommendera att låta den släcka ner helt.

Jag har funderat på att testa ett automatisk läge där den går i underhåll om stilleståndstiden är under x minuter (ställbart) och slår av om underhållstiden går ut. Den funktion borde hjälpa till under den "besvärliga" tiden där det nästan är bäst med endera (höst & vår).

Jag har dock ett antal andra grejor som ska fixas först......
Är inte PK!
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Är nått av grejjer du håller på med något som kan komma med en framtida patch till NH?..eller främst till för någon ny version eller vad? :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt

FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

André skrev:
Icecap skrev:

Jag kör då nu med underhållsglöd o brännaren får 60 gram pellets varannan timme vilket funkar utmärkt.. 8)
Vi kanske inte har helt jämförbara brännare, men 60 gram varannan timme? Låter som om du kör på underhållsglöd i flera timmar i sträck?

När jag körde underhållsfyr fick jag uppfattningen om att det brann ganska friskt i brännaren. Tyckte också att brännaren matade på pellets väldigt ofta även om det inte var så många åt gången.
Känns ju som att man skulle kunna minska matningen något.
Det kan inte ha betydelse vilken pelletssort man använder? Kör själv med Vestmarka
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

André skrev:
Icecap skrev:

Vi kanske inte har helt jämförbara brännare, men 60 gram varannan timme? Låter som om du kör på underhållsglöd i flera timmar i sträck?

När jag körde underhållsfyr fick jag uppfattningen om att det brann ganska friskt i brännaren. Tyckte också att brännaren matade på pellets väldigt ofta även om det inte var så många åt gången.
Känns ju som att man skulle kunna minska matningen något.
Det kan inte ha betydelse vilken pelletssort man använder? Kör själv med Vestmarka
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Grimreaper: Allting kommer att vara bakåtkompatibelt..... och det får vara information nog i detta läge. Alltså kommer alla med en NH-brännare att kunna använda dessa funktioner när de väl är klara, oavsett åldern på brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar