Längd på Matarskruv?
Längd på Matarskruv?
Jag funderar på att skaffa mig en pelletsbrännare inom en snar framtid så jag var ner till våran lokala rörpulare och rådfrågade lite och han sa till mig att längden på matarskruven skulle vara så lång som möjligt, alltså han ville sälja mig 2,5 m skruven i stället för 1,5 som normalt medföljer.
Jag har verkligen inte kunnat hitta något som styrker detta eller ens kunnat förstå varför det ens skulle spela roll.
Någon som vet?
Samt så ville han ha 32 000 :- för en komplett installation av Viking bio samt föråd i en ctc 1100.
Tycker detta verkar svindyrt med tanke på att Rör Anders tar 19 950:- för exakt allt som behövs.
Eller vad är nomalt för en installation? Inte 13 000:- ialla fall?
Jag har verkligen inte kunnat hitta något som styrker detta eller ens kunnat förstå varför det ens skulle spela roll.
Någon som vet?
Samt så ville han ha 32 000 :- för en komplett installation av Viking bio samt föråd i en ctc 1100.
Tycker detta verkar svindyrt med tanke på att Rör Anders tar 19 950:- för exakt allt som behövs.
Eller vad är nomalt för en installation? Inte 13 000:- ialla fall?
deleted
-
- Pannrumstomte!
Rör-Anders tar väl typ 16000 för en Viking bio med en 1,5 m skruv,+ frakt förstås. Förrådet vet jag inte vad det är för något, men 3500 får man mycket spånskiva för att bygga ett eget som passar perfekt i pannrummet istället.
Din installatör har rätt i att en längre skruv är att föredra då det ger dig en större flexibilitet. Förrådet kan då lättare placeras där det får plats istället för dit skruven räcker.
Om du ska lämna bort installationen eller ej beror på om du tror dig klara det själv eller ej.
Kan du koppla en bilstereo och byta avgassystem på bilen så klarar du att installera en pelletsbrännare.
Tycker du att ovanstående är svårt så kan du få problem med att installera brännaren.
Mvh
Din installatör har rätt i att en längre skruv är att föredra då det ger dig en större flexibilitet. Förrådet kan då lättare placeras där det får plats istället för dit skruven räcker.
Om du ska lämna bort installationen eller ej beror på om du tror dig klara det själv eller ej.
Kan du koppla en bilstereo och byta avgassystem på bilen så klarar du att installera en pelletsbrännare.
Tycker du att ovanstående är svårt så kan du få problem med att installera brännaren.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
En längre skruv är nästan alltid bättre. Du kan placera förrådet längre bort utan att få problem med slangens fallvinkel. Det kostar inte så mycket extra med den extra metern. Om du har tillräcklig takhöjd förståss. 
Min (tidigare) rörpulares grundtips var att en installation brukar hamna på 25´. Då gällde det en elpanna.
Så det låter för dyrt om det är ett likvärdigt förråd.

Min (tidigare) rörpulares grundtips var att en installation brukar hamna på 25´. Då gällde det en elpanna.

CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Pannrumstomte!
Och förådet kommer inte att hamna längre bort än ca 10 cm, om jag inte vill såga hål i väggen och ställa in den på toan vill säga.
Ett flertal på forumet har fått problem med sotaren vid brandskyddskontroller när förrådet stått så nära.
Kan vara så att skruvlängden har betydelse för driften med en sådan brännartyp, vinklen låter i sådana fall som en trolig anledning vilket tidigare nämts.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Vinkeln skall ALLTID vara 40 +/- 5 grader med Viking Bio. Längre skruv gör att du kan ställa förrådet längre bort.
Jag köpte Viking Bio + 1.5m skruv på www.dinvvsbutik.se för 15860:- inkl moms och frakt (gratis frakt över 12000). För mig passade 1.5 skruv perfekt med min placering av förrådet.
Jag gjorde jobbet själv m.h.a. en händing kompis och tog oss en fredag kväll att bli klara. I efterhand har jag kompletterat med en motdragslucka. Inte för att jag haft problem, men för att motdragslucka verkar vettigt och rekommenderas starkt i manualen till brännaren.
Jag hade först tänkte köpa ett Mafa 300 men det passar inte riktigt in i mitt pannrum då jag har genomgång i det för att komma till tvättstugan. Blev ett urtvättat oljefat och det passar perfekt för min del fast jag får ju fylla på lite oftare.
Jag köpte Viking Bio + 1.5m skruv på www.dinvvsbutik.se för 15860:- inkl moms och frakt (gratis frakt över 12000). För mig passade 1.5 skruv perfekt med min placering av förrådet.
Jag gjorde jobbet själv m.h.a. en händing kompis och tog oss en fredag kväll att bli klara. I efterhand har jag kompletterat med en motdragslucka. Inte för att jag haft problem, men för att motdragslucka verkar vettigt och rekommenderas starkt i manualen till brännaren.
Jag hade först tänkte köpa ett Mafa 300 men det passar inte riktigt in i mitt pannrum då jag har genomgång i det för att komma till tvättstugan. Blev ett urtvättat oljefat och det passar perfekt för min del fast jag får ju fylla på lite oftare.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
En sak till att tänka på. Om du har ett förråd som är i golvhöjd, som t.ex. mitt oljefat så kommer den övre öppningen på röret att hamna 75cm ovanför golvet om du har 1.5m rör. Om din brännare sitter högt upp i pannan kan det bli ett problem. Det kan man dock lösa genom att höja förrådet, t.ex. genom att palla upp oljefatet några decimeter från golvet.
Motsvarande höjd med 2.5m röret är 140cm.
Motsvarande höjd med 2.5m röret är 140cm.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
-
- Lärjunge!
Har läst nånstans att det ska vara 1m mellan brännare och förråd. Men huruvida detta gäller "brännbart material" eller även förråd i metall låter jag vara osagt. Tipset är väl att ringa sotaren eller någon och kolla vad som gäller på hemmaplan...Danne82 skrev:Och förådet kommer inte att hamna längre bort än ca 10 cm, om jag inte vill såga hål i väggen och ställa in den på toan vill säga.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Installations pris
Jag har just den konfiguration som du tänkt. Jag fick betala 29000kr installerat och klart inklusive distansen för CTC 1100 (januari-06). Jag tyckta från början att priset var väldigt högt när man kan hitta brännaren för 13-15000kr på nätet. Jag insåg att skall man göra allting rätt så måste man ha instrument för att ställa in brännaren. Och sedan strulade brännaren/matningen i början och då känns det bra att bara ringa så att någon kommer att fixar problemen. Dock skall man kolla upp priser på tex extra roster. installatören ville ha 8-900kr för ett extra roster, på nätet finns dessa för 230kr. Kolla även upp att installatören har utbildning på den aktuella brännaren.
Min slutsats är att om man inte har mätinstrument skall man låta en installatör göra jobbet, dock skall man kolla upp priser och kunskapsnivå innan man beställer. Betala inte fakturan innan du är helt nöjd med installationen, allt skall fungera felfritt en tid innan betalning skall ske!
Min slutsats är att om man inte har mätinstrument skall man låta en installatör göra jobbet, dock skall man kolla upp priser och kunskapsnivå innan man beställer. Betala inte fakturan innan du är helt nöjd med installationen, allt skall fungera felfritt en tid innan betalning skall ske!
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
Vikingbio -06
CTC 1100 -96
ThermOmatic ERA 10
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
-
- Pannrumstomte!
Vad säger sotaren då om ett sånt här förråd?elvis skrev:Ett flertal på forumet har fått problem med sotaren vid brandskyddskontroller när förrådet stått så nära.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 0cc1a33acc
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
mmmm det gäller framför pannan/luckorna sa sotaren här då jag frågade men på sidan inget avstånds krav, Men det va ju här o det verkar som inte de är lika sett över landet..Grimreaper skrev:Har läst nånstans att det ska vara 1m mellan brännare och förråd. Men huruvida detta gäller "brännbart material" eller även förråd i metall låter jag vara osagt. Tipset är väl att ringa sotaren eller någon och kolla vad som gäller på hemmaplan...Danne82 skrev:Och förådet kommer inte att hamna längre bort än ca 10 cm, om jag inte vill såga hål i väggen och ställa in den på toan vill säga.

En kompis har byggt sitt veckoförråd av spånskiva direkt mot sidan på pannan vilket inte va några problem för som nämnts tidigare så blir ju inte pannan varm där..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd