Skorstens area, cirk. problem m.m.

Skriv svar
TJ
Stor entusiast!

Skorstens area, cirk. problem m.m.

Inlägg av TJ »

Igångkörningen av CTC brännaren gick bra, gillar verkligen denna brännare, dock finns det andra saker som inte gick lika bra.

1. När skorstenen var kall och fläkten stannade vid uppstarts sekvens så började det rycka ur pannan, dåligt drag. Detta fenomen försvann vid senare starter då skorstenen blev varm, är detta normalt ??
Skorstenen är ca 12m med måtten 2.5-3dm i fyrkant ( ögonmått)
Jag har ingen motdragsluckan än, men kommer att installera en snart.

Behöver jag ett insats rör för att minska tvärsnittsarean ??

2. Fick ej högre rökgastemp. än 45°, jag drog ut och kände med fingrarna och den var inte varmare. Vi har bara kört brännaren på 15kW än.
Givaren har jag satt mellan "vedpannan" och den murade skorstenen. Kanalen är bred och inte så hög ca 4x1dm, där jag borrat i sidan.
Provade att lysa med en ficklampa i 6mm hålet och kunde se ljuset i nedre sotluckan. Skumt !!!!

3. Elpannan med 200 liter volym ökar inte i temp. i närheten av "vedpannan". Då pelletseldade "vedpannan" ökar från 60° till 70° så ökar temp. mätaren på elpannan knappt två grader.
Brännaren startar vid 65° ( börvärde 70°), men hinner sjunka till 60° innan brännaren går på full effekt.

Jag ska försöka få hjälp av en lokal rörmokare imorgon om han har tid, att se över cirk. kretsen mellan pannorna. Det finns en egen cp som bara sköter cirk. mellan och en till för element kretsen.

Kanske borde delat upp allt det här i flera inlägg, hoppas någon orkar läsa allt och komma med ideer, alla råd är välkomna.

CO2 mätaren och rökgastestmät. (papperstest) har jag inte provat än, pga ovanstående problem.
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

Hmm, jag tror att du får försöka förklara lite mer hur din anläggning ser ut om vi ska kunna hjälpa dig. Om jag fattar det hela rätt har du en gammal vadpanna (vad för sort?) som du satt en pelletsbrännare i och på nåt sätt har du den kopplad till en elpanna, varför det?
Hur stort hus har du som ska värmas upp?

Rent generellt kan man säga att det är bra med stor skorstensarea, har inte hört att man vinner nåt på att minska den. 45graders rökgastemp låter väldigt lågt, återigen vilken panna kör du med och hur många turbulatorer/bafflar el likn har du i?
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Ok

Vedpannan med CTC bio brännare är en stor gammal gjutjärnspannan, den är drygt 1m djup utan någon vattentank( beredare).

Vedpannan har rökgaskanaler som börjar uppe i taket på vedutrymmet och dessa kanaler går på utsidan av innersta manteln och ner i ett fack i botten.
Där finns en sotlucka på framsidan och en rökgaskanal till murade skorstenen.
Det finns 7 st kanaler längs varje långsida på pannan. Totalt 14 st rektangulära kanaler, dessa sotas genom att lyfta på plåtlocket där det finns små gjutjärnslock som man kan lyfta vid sotning. Vid sotning finns en rekt. viska som passar perfekt till kanalerna, jag sotade pannan igår.

Jag gillar konstruktionen av pannan och genom att alla rökgaser måste passera först uppåt och sedan ända ner i botten av pannan så borde den ha en bra verkningsgrad.
Dock inte så låga rökgasertemp. Första 1/2 timmen var rökgaserna under 25°C.
Funderar om pannan tar in luft från skorstenen via det övre spjället som ska öka draget vi nytändning av ved. Spjället är stängt men känns glapt.

Pannan heter HBM-55 tillv. -59 från Prestoverken Motala.

Då pannan inte har någon beredare så är den kopplade till en elpanna på 200 liter( 2x9kW) via en cirk. pump. Denna pump suger i botten på elpannan och trycker in botten på vedpannan, ut i ovankant vedpanna samt tillbaka till ovansida elpannan.

Huset har full källare samt två fulla plan ( separata lägenheter) och kall vind. Huset är 10x12m= 120m2/ plan.

Tack för ditt intresse, hoppas ovanstående förklarar lite bättre.

PS beställde en dragregulator från Comfort idag att installera i nedre sotluckan på skortstenen.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det kan ju vara så att pannan har rätt hög effekt, och om den då är avsedd för vedeldning så har den antagligen ruskigt långa rökgaskanaler vilket kyler ner rökgaserna ordentligt, mängden rökgaser från en pelletsbrännare är ju försumbara om man jämför med vedeldning, fast 45 grader låter väldigt lååååågt, nästan som glocalnet.

Det är möjligt att man måste ändra rökgasvägarna lite för att få upp tempen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mmmmm det va en grov skorsten.. :shock:

1. Då skorsten är helt kall så kan det bli som du beskriver så inte helt onormalt.. Ibland hjälper inte ens att tända en tidning i rökröret för att få luften att röra sej utan man kan måsta ta t.ex en kompressor o blåsa för att få luften att cirkulera (en kompis råkade ut för detta ifjol)
Troligen måste du installera ett insattsrör i din skorsten o krympa arean för att inte få problem med kondens..

2. Inte bara skorsten som är grov här inte.. :wink:
Då rökröret är 10x40 cm o du monterar in givaren i sidan så kommer nog inte tempen att stämma nått vidare, Givaren bör va i centrum på kanalen för att stämma lite bättre.. Givaren är troligen som med alla andra pann/brännare o visar 20-30° för lite o med en så bred kanal kan tempen va mycket högre i mitten på kanalen, Troligen iaf..

3. Att tempen hinner sjunka några grader under börvärdet/efter brännaren startat beror på värme uttag mm innan den går för fullt.. Nu kör väl du med fabriksinställningarna o då startar brännaren på låg effekten ca 9 kW då tempen sjunkit 5° under börvärdet.. Efter ytterliggare 2° går den över på hög så då är pannan nere på 63° vilket gör att den kan åka ner till 60° innan det är full fart på brännaren..

Att tempen på elpannan bara ökar 2° kan/bör bara bero på dålig cirkulationen mellan pannorna el tempgivaren visar fel..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Ett tips!
När du har för låga rökgaser som du uppger så bör du följa Andrés förslag med ett insatsrör. Om du mot förmodan får upp dina rökgaser på en sådan lång skorsten och monterar en dragbegränsare så kan den göra så att gaserna kyls för fort i denna långa pipa, och då får du kondens i toppen ändå. Så mät rökgaserna en meter ner ifrån toppen, så att du minst har 70-75 grader där. Försök att även mäta draget så att du kan justera dragbegränsaren efter rätt mottryck.
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Tack för alla svar.

Rökgastempgivaren ska jag flytta till ovan kanal på mitten. Där borde det finnas hetaste rökgaserna pga termik, precis som André föreslår.

Skorstenen, tror ni att jag vågar elda i vinter och avvakta med insatsröret till våren ??
Jag ska mäta 1m från toppen, senare när dragreg. sitter på plats och allt börjar fungera.

Funderar på att strypa av kanalerna som är ovan brännarkoppen i pannan.

Låg och hög har vi justerat till 15 kW båda två.
Jag ska prova att köra båda på 20kW.

Återkommer med mer info efter nästa provkörning.
Tack igen för all hjälp.
Skriv svar