Fick ett tips idag på jobbet att man kan trimma in element genom att strypa utflödet i den nedre anslutning för att få hela elementet varmt. Ge ett mottryck och sakta ner flödet.
Man skulle skruva av locket på vinkeln och skruva ventilen i botten och backa 1.5-2varv som utgångläge, sedan finjuster varje element för sig för att få hela ytan på elementen varma.
En handuk under vinkeln skulle vara bra då det droppar svart vatten från gängläckage.
Han som berättade detta för mig har en bror som är rörmokare.
Något som testat detta ??
Strypa in flödet i elementen !
Ja så är det att om man har element med avstängning på returen nere i utgången så kan man justera flödet och det är just det rörisar gör med ett instrument och enligt beräkningar av vvs tekniker ..men visst kan man justera själv med och det har jag gjort här hemma i källaren men att strypa flödet där så får man ju än mindre varmt element så om du nu har element som bara blir varma upptill så kan du prova att öppna ett halvt varv och se om det blir varmare ..man ska oxå veta att om dina element är avstämda och du öppnar flödet på ett element så kan det vara så att något annat element i huset blir kallt eller kanske rent av stora delar av huset blir kallt om dom ligger på samma stam ..det finns oxå termostatventiler som har inställningsmöjligheter genom att man skruvar bort termostaten och där nålen är runt den finns en nummrerad ring (1-9) som man drar utåt och skruvar ..1 = litet flöde ..9 = stort flöde
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Re: Strypa in flödet i elementen !
TJ skrev: Man skulle skruva av locket på vinkeln och skruva ventilen i botten och backa 1.5-2varv som utgångläge, sedan finjuster varje element för sig för att få hela ytan på elementen varma.
Jamen?????
Elementen skall väl vara så kalla som möjligt i botten då blir väl anläggning mera effektiv????
Alltså så stor skillnad som möjligt mellan mellan vattentemperaturen
stigarledning och returledningen.
Är det inte "de" det berömda delta T.
Men trixet är ju oxo att utnyttja så mycket elementyta som möjligt, framför allt om man har en värmepump. Då kan man nämligen ha lägre framledningstemp. Och det funkar inte på en-rörs system.Jamen?????
Elementen skall väl vara så kalla som möjligt i botten då blir väl anläggning mera effektiv????
Alltså så stor skillnad som möjligt mellan mellan vattentemperaturen
stigarledning och returledningen.
Är det inte "de" det berömda delta T.
Så det beror väl på systemet som helhet vad som är bäst... synd... enklare med regler som alltid gäller...

Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Ja, men med det exemplet så sitt man väl lite extra pyrt till. Man skulle väl ha större element för att kunna ta ned framledningstemperaturen plus att man kan ha låg temperatur i underkanten av elementet.Lager skrev:Men trixet är ju oxo att utnyttja så mycket elementyta som möjligt, framför allt om man har en värmepump. Då kan man nämligen ha lägre framledningstemp. Och det funkar inte på en-rörs system.Jamen?????
Elementen skall väl vara så kalla som möjligt i botten då blir väl anläggning mera effektiv????
Alltså så stor skillnad som möjligt mellan mellan vattentemperaturen
stigarledning och returledningen.
Är det inte "de" det berömda delta T.
Så det beror väl på systemet som helhet vad som är bäst... synd... enklare med regler som alltid gäller...
När man har värmepump sä är det vä extra viktigt att delta T är stort för att anläggningen skall gå effektivt.
Så jag uppfattar det som att trixet med att höja temperaturen på hela elementet enbart är för att kunna få ut mer effekt från elementet, för att elementet i grunden är för litet för att köras mot värmepump.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Du har helt rätt MP radiatorn ska va kall/kallare i botten än toppen o räcker då inte värmen i för rummet är radiatorn för liten..MP skrev:Ja, men med det exemplet så sitt man väl lite extra pyrt till. Man skulle väl ha större element för att kunna ta ned framledningstemperaturen plus att man kan ha låg temperatur i underkanten av elementet.Lager skrev:Men trixet är ju oxo att utnyttja så mycket elementyta som möjligt, framför allt om man har en värmepump. Då kan man nämligen ha lägre framledningstemp. Och det funkar inte på en-rörs system.Jamen?????
Elementen skall väl vara så kalla som möjligt i botten då blir väl anläggning mera effektiv????
Alltså så stor skillnad som möjligt mellan mellan vattentemperaturen
stigarledning och returledningen.
Är det inte "de" det berömda delta T.
Så det beror väl på systemet som helhet vad som är bäst... synd... enklare med regler som alltid gäller...
När man har värmepump sä är det vä extra viktigt att delta T är stort för att anläggningen skall gå effektivt.
Så jag uppfattar det som att trixet med att höja temperaturen på hela elementet enbart är för att kunna få ut mer effekt från elementet, för att elementet i grunden är för litet för att köras mot värmepump.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd