vattentemp beter sig konstigt

tompa80
Entusiast!

vattentemp beter sig konstigt

Inlägg av tompa80 »

Har en combifire panna där jag tycker vattentemperaturen beter sig konstigt.

Har att brännaren går till 85 gr och då stannar brännaren och vattnet stiger till 89 av eftervärmen. Så längt inget konstigt. Tittar man på termometern 1½ timme senare så står vattentemp på 83-85 gr. Tittar man efter ytterligare ½-1 timme så är temp nere på 65. Under den sista timmen så har inget varmvatten tappats utan det är bara för varmen i huset precis som under första 1½ timmen. Är det normalt att pannan tappar 25 gr på c:a 2.5 timmar när man shuntar ut c:a 40 gr utan någon användning av vanligt varmvatten
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Kan bero på skiktning kanske ?
I början skiktas det och sedan kommer kallvattnet krypandes uppåt.

Sedan har det uppvärmda stålet en förmåga att i början lagra värme bra.

Det var min teori.

mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

isf ska man kanske flytta ner givaren så att den sitter i mitten av pannan istället för längst upp. Kommer man att tjäna något på det?
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

tror inte att du kommer att tjäna något på att flytta ned den ,,, därimot så borde det bli tätare mellan gångtiderna vilket inte är att föredra...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

provade att flytta ner den men det blev som du skriver tätare mellan gångtiderna.

Har ingen draglucka installerad men hur mycket förbrukning sparar man på det?

Har stående tuber som går direkt ner i pannans rökrör så jag får lyfta hela skorstenen om jag ska få in en draglucka. Har en som står i garaget men vet inte om den går att sätta dit nu i efterhand.
ser ut på följande sätt.

| |
| |
| ___
| ___
| |
| |
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

tompa80 skrev:provade att flytta ner den men det blev som du skriver tätare mellan gångtiderna.

Har ingen draglucka installerad men hur mycket förbrukning sparar man på det?

Har stående tuber som går direkt ner i pannans rökrör så jag får lyfta hela skorstenen om jag ska få in en draglucka. Har en som står i garaget men vet inte om den går att sätta dit nu i efterhand.
ser ut på följande sätt.

| |
| |
| ___
| ___
| |
| |
Det pratas om en besparing mellan 5 och 20 %

Hmmm kommer röret rakt ned ock typ ett t-rör förgrenar in till pannan och asklucka nedåt????

kan du inte bara ta och göra ett hål och svetsa på en rörstos rakt ut i sidan på skorstensröret och montera på dragluckan på den!!! :roll:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

det är röret till dragluckan som ser ut som t-koppling

skorstenen går rakt ner i pannan.

dragluckröret är större i diameter än vad skorstenstuben är så det kan bli svårt att svetsa på den.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

svårt att få blick för det ... kan du inte knäppa kort och lägga ut här??
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

gör det imorgon
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

tompa80 skrev:gör det imorgon
Oki då kommer jag att se fram imot att få fundera och lägga pannan i djupa veck :twisted:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

Här är en bild på tuben som går ner i pannan
Bild

En bild på motdragsluckan med rör
Bild

En bild på motdragsluckan utan rör
Bild
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

bg blev du klokare eller ska jag lägga upp fler bilder
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Jag tror det ... ser nog ut ungefär som jag föreställde mig efter din andra beskrivning ...

T- röret för motdragsluckan tycker jag att du skulle kapa endes med svetsen där den är svetsad mot det vertikala röret på bilden och sedan helt enkelt svetsa fast den delen på rökröret som går upp från pannan å så e det bara att borra ett ordentligt hål med en hålsåg eller något liknande imellan dem ....

det ser iof ut att vara ganska kort bar rökrörsbit ovanför pannan , men det kanske går att ta av en bit av det där spiroröret ovanför om du behöver få upp luckan högre....

Om det ser ut att bli svårt att svetsa direkt i vecket som blir så kan du ju alltid kapa ett par tre cm eller så ut på det vertikala röret så att det blir som en fläns kvar av det ... ser kanske inte lika stiligt ut men betydligt lättare att svetsa tätt
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Tule
Ungskog

Inlägg av Tule »

Hej,
Min rökrörsanslutning ser ut ungefar som din. Du verkar ju ha gott om plats nedanför isolerplåten att fästa en stos på rökröret som du kan montera luckan i. Till min lucka följde de med en stos som jag skruvade fast på rökröret och sen borrade jag tre hål med en hålsåg i rökröret.
Ska försöka ta en bild imorron och lägga upp.

/Leif
EcoTec A3 -98, Euronom A25B -73 som sjunger på sista versen.
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

ungefär såhär eller. snabbt ihopklippt
Bild
Skriv svar