Koppla vattenmantlad kamin!

Här diskuteras allt kring vedeldning
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Koppla vattenmantlad kamin!

Inlägg av fisketorp »

Godagens!

Tänkte höra med er folk som verkar ha koll.
står i valet om att välja en bra kamin, hade först tänkt mig en vanlig hederlig kamin menså fick jag se dessa vattenmantlade saker.

Nu undrar jag ifall det är vettigt att koppla in en vattenmantlad såsom de visar på denna "länk" en bit ner på sidan.
http://www.kaminexperten.com/dok/specialkaminer.pdf

Tycker att det vore risk att få pannan i kok ifall man eldar bra och elementen inte kräver så mycket för tillfället.

nu är ju priset betydligt mer för en sådan kamin men det verkar vara en välldigt käck ide att understödja pelletsbrännaren i pannan på detta vis så man kanske kan minska åtgågen med 1/3 iallafall =)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Men å andra sidan så lär du väl knappast elda om inte raddarna vill ha mera värme ( då e det väl varmare än önskat i huset )
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Det är ju iofs välldigt sant..

Men vi har snitt temp på 22 i huset och jag tycker det är alldeles perfekt.
men säga att min sambo som är lite frusen eldar på när man inte är hemma.
då tror jag säkert att tempen vill stiga bortåt 25grader iallafall.

Inte risk att man laddar på värme i pannan så den börjar koka?
eller är risken "obefintlig" då de flesta kaminer bara avger 3-4kw till vattendelen? (stod det på det jag har kollat ca 2-3st=P )


Sedan tänkte jag att det borde gå att göra en egen plåt/stål tank på ca 10L som man sätter på baksidan av en vanlig kamin (värmeöverföringen blir ju inte lika bra) tycker att det borde ge lite värme iallafall om man har en kamin som inte är isolerad något större utan släpper värme åt alla håll.

priset ligger ju på 10k-20k för en enkel kamin och 30k för en vattenmantlad.. jag vet att det är dumt att vara dummsnål man får vad man betalar för. men nu undrar jag bara ifall det skulle fungera hyffsat så man kan räkna med någon kw på detta vis?
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Håller med BG till viss del..

Hur mycket vatten innehåller en ctc 265??

Bör inte vara nått problem att installera en trådlös termometer på pannan o displayen vid kaminen så att man kollar på den innan man läger i mer ved.. Säga åt frugan att ta det lungt med eldningen då tempen i pannan börjar närma sej 90° :D
Men o andra sidan så kräver dit hus säkert mer än 3-4 kW då det blir lite kallare ute o man vill elda..

Även ställa in pelletsbrännaren så pannan körs kallare för mer utrymme t.ex att brännaren håller pannan på runt 60-65° el iaf över 60° då finns det ju lite att spela på...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Tror den innehåller 200-300L med vv-slingan. ej säker=)

Får det att låta som det inte vore någon fara så då får man hoppas det stämmer=P


Ingen som har någon åsikt om den "dummsnåla" -varianten med en plåt/koppar-tank satt på baksidan av en vanlig kamin som strålar åt alla håll.
istället för en köpt vattenmantlad kamin för 30tusen

blir ju somsagt inte lika effektivt men kanske kunde få någon kw till pannan på detta vis.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

fisketorp skrev:Tror den innehåller 200-300L med vv-slingan. ej säker=)

Får det att låta som det inte vore någon fara så då får man hoppas det stämmer=P


Ingen som har någon åsikt om den "dummsnåla" -varianten med en plåt/koppar-tank satt på baksidan av en vanlig kamin som strålar åt alla håll.
istället för en köpt vattenmantlad kamin för 30tusen

blir ju somsagt inte lika effektivt men kanske kunde få någon kw till pannan på detta vis.
Innehåller pannan säg 300 liter så rymms det 10,5 kWh om du höjer panntempen 30° vilket gör att du kan elda kaminen för fult i 2,5-3,5 timmar beroende på om den ger 3 el 4 kW utan att du tar ut någon värme el vv..

Visst skulle det väl kasnke ge lite med en burk på en vanlig kamin men inte mycket så jag tror nog att det är bättre att sattsa på en vattenmantlad direkt... :roll:
Frågan är väl hur mycket det kostar att koppla in den vattenmantlade kaminen el ska du koppla in den själv??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

En CTC 265B innehåller 270 liter (står på plåten på höger framsida)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

micke_932 skrev:En CTC 265B innehåller 270 liter (står på plåten på höger framsida)
Då bör det inte vara några problem med koppla på en vattenmantladkamin som ger 3-4 kW gärna med en termometer på pannan med display vid kaminen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

André skrev:Håller med BG till viss del..

Hur mycket vatten innehåller en ctc 265??

Bör inte vara nått problem att installera en trådlös termometer på pannan o displayen vid kaminen så att man kollar på den innan man läger i mer ved.. Säga åt frugan att ta det lungt med eldningen då tempen i pannan börjar närma sej 90° :D
Men o andra sidan så kräver dit hus säkert mer än 3-4 kW då det blir lite kallare ute o man vill elda..

Även ställa in pelletsbrännaren så pannan körs kallare för mer utrymme t.ex att brännaren håller pannan på runt 60-65° el iaf över 60° då finns det ju lite att spela på...
Njäää här kan jag inte hålla med....
kaminen kommer inte att värma upp pannan med denna typ av innkoppling, ej bidra med uppvärmning av varmvatten heller för den delen....
FÖR när man börjar elda i kaminen så värmer den upp returledningen så att shunten får tillbaks varmare vatten via den och således kommer den att försöka shunta ned för att fortsatt hålla en konstant temperatur ut på systemet ... efter ett tag så kommer shunten att stå på noll och endast kaminen som värmer radiatorkretsen...
Har man inte automatshunt så kommer iof värmt vatten från returen att gå in i pannan ( om inte shunten står på noll) ... MEN några 90 grader kan det aldrig bli i den för ända chansen för att pannan skulle kunna bli matad med det är att temperaturen i radiatorslingan oxå är minst 90 grader ... å det tvivlar jag starkt på att det är någon som vill ha....

Men tänk så här att, när det är såpass kallt ute så att radiatorerna belastar pannan med 3-4 kw då är det ju bara att elda för fullt för då ersätter du ju bara pannan med att elda i kaminen .... och när det inte är så kallt så är det ju bara att köra en brasa som nästan brinner ut helt innan det laddas på igen, lite glöd kvar...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

BG skrev:
André skrev:Håller med BG till viss del..

Hur mycket vatten innehåller en ctc 265??

Bör inte vara nått problem att installera en trådlös termometer på pannan o displayen vid kaminen så att man kollar på den innan man läger i mer ved.. Säga åt frugan att ta det lungt med eldningen då tempen i pannan börjar närma sej 90° :D
Men o andra sidan så kräver dit hus säkert mer än 3-4 kW då det blir lite kallare ute o man vill elda..

Även ställa in pelletsbrännaren så pannan körs kallare för mer utrymme t.ex att brännaren håller pannan på runt 60-65° el iaf över 60° då finns det ju lite att spela på...
Njäää här kan jag inte hålla med....
kaminen kommer inte att värma upp pannan med denna typ av innkoppling, ej bidra med uppvärmning av varmvatten heller för den delen....
FÖR när man börjar elda i kaminen så värmer den upp returledningen så att shunten får tillbaks varmare vatten via den och således kommer den att försöka shunta ned för att fortsatt hålla en konstant temperatur ut på systemet ... efter ett tag så kommer shunten att stå på noll och endast kaminen som värmer radiatorkretsen...
Har man inte automatshunt så kommer iof värmt vatten från returen att gå in i pannan ( om inte shunten står på noll) ... MEN några 90 grader kan det aldrig bli i den för ända chansen för att pannan skulle kunna bli matad med det är att temperaturen i radiatorslingan oxå är minst 90 grader ... å det tvivlar jag starkt på att det är någon som vill ha....

Men tänk så här att, när det är såpass kallt ute så att radiatorerna belastar pannan med 3-4 kw då är det ju bara att elda för fullt för då ersätter du ju bara pannan med att elda i kaminen .... och när det inte är så kallt så är det ju bara att köra en brasa som nästan brinner ut helt innan det laddas på igen, lite glöd kvar...
:oops: Du har helt rätt BG jag tänkte att kaminen skulle gå mot pannan vilket även gjort att man fått ut vv oxå vilket inte varit helt fel..
Men det kanske finns möjlighet att koppla så oxå beroende på vart pannrumet ligger.. Men då det är kallt spelar det ju ingen roll eftersom att 3-4 kW förbrukar ju ett hus på 180m2 utan att det är allt för kallt så då går det ju elda för fullt dygnet runt om man vill..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Ahh trevligt med synpunkter från folk som har koll vilket det verkar finnas gott om här=)

Skönt att veta att man kan brassa på utan risk.

Men tråkigt nog tror jag plånboken får tala och köpa kamin för 10k istället för vattenmantlad för 30k tar lite lång tid att tjäna in dessa pengar när man redan eldar ganska billigt med pellets..

Får bli en vettig panna med ack när det gammla spektaklet ger med sig så man kan elda ved där med.

Tackar för bra svar iallafall
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Vad bra att du inte blev stött Andre :)
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

BG skrev:Vad bra att du inte blev stött Andre :)
Tjena!

Så du menar att shunten väljer att skicka vidare varmvatnet från returen till radiatorerna så att pannan inte får någon värme? (har manuel shunt)

Nu är det så att det element som eventuelt ska kopplas till kaminen är det som sitter närmast pannan på returen. hade det då inte gått att fräsa på en jäkla massa grader där? eller skickar shunten det bara vidare istället för att mata det in i pannan?

Vilket det än är så är det ju bra om den skickar det vidare då det kostar mest att värma element och lite för varmvatten, klarar den värma eller understödja så pannan inte tappar temp lika snabbt vore det ju skitbra=P


Du som verkar ha lite koll på det med shunt, vad rekomenderar du om man kopplar in en sådan kamin ska då shunten vridas till noll eller spelar det ingen roll?
menar då att om man eldar så att radiatorerna får bra värme (då med strålningen som kaminen täcker flesta rummen) släpper inte pannan ut någon värme då?

mvh//Martin
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

BG skrev:Vad bra att du inte blev stött Andre :)
Nä då det va ju jag som sett fel o då är det ju bra att folk är uppmärksamma... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

fisketorp skrev:
BG skrev:Vad bra att du inte blev stött Andre :)
Tjena!

Så du menar att shunten väljer att skicka vidare varmvatnet från returen till radiatorerna så att pannan inte får någon värme? (har manuel shunt)

Nu är det så att det element som eventuelt ska kopplas till kaminen är det som sitter närmast pannan på returen. hade det då inte gått att fräsa på en jäkla massa grader där? eller skickar shunten det bara vidare istället för att mata det in i pannan?

Vilket det än är så är det ju bra om den skickar det vidare då det kostar mest att värma element och lite för varmvatten, klarar den värma eller understödja så pannan inte tappar temp lika snabbt vore det ju skitbra=P


Du som verkar ha lite koll på det med shunt, vad rekomenderar du om man kopplar in en sådan kamin ska då shunten vridas till noll eller spelar det ingen roll?
menar då att om man eldar så att radiatorerna får bra värme (då med strålningen som kaminen täcker flesta rummen) släpper inte pannan ut någon värme då?

mvh//Martin
Är shunten stängd så går allt vatten ut till radiatorerna men är den halv öppen så går ju en viss del till pannan o hel öppen går allt genom pannan innan det går ut i systemet igen..

Så jag skulle rekomendera en shuntstyrning då behöver du inte springa o ändra då beror det bara på hur duktig du är på elda hur mycket som ska tas från pannan.. Klarar du att elda så kaminen värmer hela huset stänger shunten så inget tas från pannan utan det går bara via kaminen o runt i systemet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar