Stodoch tjafsade med svärgubben igår om vikten av skiktning i tankarna.
Skulle behöva lite "bevis". Gärna med lite beräkningar som jämför skiktad tank med jämnvarm. Har ni inte det så gärna någon länk som beskriver principerna i ord
Han vägrade gå med på vikten av att få ner returtemperaturen
Någon som har bra information om skiktning i acc.tankar?
Någon som har bra information om skiktning i acc.tankar?
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Re: Någon som har bra information om skiktning i acc.tankar?
Här: http://www.energifirman.com/joa skrev:Stodoch tjafsade med svärgubben igår om vikten av skiktning i tankarna.
Skulle behöva lite "bevis". Gärna med lite beräkningar som jämför skiktad tank med jämnvarm. Har ni inte det så gärna någon länk som beskriver principerna i ord
Han vägrade gå med på vikten av att få ner returtemperaturen
Nu verker det iofs som om de har problem med sin sida eftersom jag har problem med att komma in på den. Men jag har för mig att det skall finnas (när den funkar) info om skiktningen.
Thermoventiler hemsida är kanske något att kolla på??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Söker man störst bekvämlighet så är det ju bäst med bra skiktning, om husets värmesystem medger det! Har du för små radiatorer så måste du dra upp farten på cirkpumpen eller att gå upp i framledningstemp för att ha varmt i huset. Går du upp i fart för att hålla temp i huset så sabbar du skiktningen, går du upp i temp så kan du gå ner i flöde i rad.kretsen. Energi går inte att förstöra, bara omvvandla tror jag. Med bra skiktning så får du det bekvämare genom att du inte behöver elda så ofta, med bra skiktning ökar bekvämligheten och du behöver inte elda så mycket, men när du eldar så får du elda en längre period. Det sägs att man inte kan elda nuförtiden... tror att det är dom äldre som myntat det utrycket, dom som alltid eldade med strypta spjäll för att veden skulle räcka längre.......
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumstomte!
Kovács, Peter. Ackumulatorsystem : en installations- och dimensioneringsguideAndreas Hansson skrev:Finns en jäkligt bra bok att låna på biblioteket om ackumulator tankar .
kommer inte i håg vad den heter men författaren heter peter kovaks
eller
Kovacs, Peter. Solvärmesystem för småhus : kursmaterial för installatörer
Jag tror det är den förasta som jag har lånat hem. Har inte hunnit börja på den än men jag har hittat mycket annat matnyttigt på nätet av Peter Kovacs.