Hemma hos farsdag och vi pojkar pratade om pellets skruvmatning och det flesta som är spiral dvs "fjäder" som gör inte rätt mängd dosa och inte jämn varje intervallen.
Så vi pratade om att varför kan inte ha sådan dvs tät eller hel skruvmata, så det skulle köra jämn varje mängd intervallen och kan va bättre för brännare och panna, kanske få jämn effektiva. Trots de kostar lite mer än "spiral".
Snackade om det var en man som har köpte Janfire A-flex och körde strax 3 år och han berättade då han hade skruvmatare var spiral och hade hopplöst med sådan och fick kastade och köpte sådan tätskruvmata och blev briljerad ...
Någon som vet var finns att köpa eller någon som har tätskruvmata, kanske Janfire har det sådan?
Och isf de som har tätskruvmata och vad säger ni bra eller lika dålig som spiralskruv?
Skruvmatning
Skruvmatning
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- Pannrumstomte!
Hej,
Janfire har som original ett stålrör med en "innerskruv" som är fastsvetsad i ett inre rör. dvs inte en spiral i ett plaströr som de flesta andra.
Man skulle kunna "skruva ner den i marken", det är alltså en skruv och inte en spiral om du förstår hur jag menar.
Detta är avsevärt dyrare då det egentligen är till för lantbrukare och tål mycket större påfrestningar..
Agro Rotage i Kvänum levererar identiska produkter som Janfire.
Jag misstänker att det är därfrån Janfire handlar.
Din bekant har nog inte använt Janfires original i början, då dessa skruvar alltid levererats med brännare. (i alla fall sedan -96 -97 vet jag garanterat).
Mvh
Janfire har som original ett stålrör med en "innerskruv" som är fastsvetsad i ett inre rör. dvs inte en spiral i ett plaströr som de flesta andra.
Man skulle kunna "skruva ner den i marken", det är alltså en skruv och inte en spiral om du förstår hur jag menar.
Detta är avsevärt dyrare då det egentligen är till för lantbrukare och tål mycket större påfrestningar..
Agro Rotage i Kvänum levererar identiska produkter som Janfire.
Jag misstänker att det är därfrån Janfire handlar.
Din bekant har nog inte använt Janfires original i början, då dessa skruvar alltid levererats med brännare. (i alla fall sedan -96 -97 vet jag garanterat).
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Jag vill ju påstå att det inte är större fel på en spiralskruv men jag vill samtidigt påstå att den inte ska vara "externskruv" som det heter i Janfire-världen.
Jag ser inte att man kan ta en sån spiral och mata en lång bit OCH använda den som doserskruv, det kan helt enkelt inte bli stabilt.
Hade jag en sån brännare hade jag gjort som följer:
1: Byggt ett mindre mellan-förråd, typ 1-3 kg.
2: Kortat spiralen och rör till doserlängd, t.ex. ett par dm.
3: Matat mellan-förrådet med en "herr-skruv" á la Janfire-typen och egen styrning.
Fördelen är att trycket på dosérspiralen är ganska konstant lågt vilket ger stabilare dosering, grovjobbet med pelletsen överlåtas till "grovskruven" och alla, förutom fakturamottagaren, är nöjda.
Problemet med att ha en stor skruv som doseringsskruv är att gångtiden måste bli en viss minimumtid, detta ger grova doseringar och "ojämn" förbränning, det perfekta vore ju att ha en enda (eller fler parallellt) lång pellets och köra in den i varierbar hastighet så att förbränningen kan ha en total kontinuitet.
Jag ser inte att man kan ta en sån spiral och mata en lång bit OCH använda den som doserskruv, det kan helt enkelt inte bli stabilt.
Hade jag en sån brännare hade jag gjort som följer:
1: Byggt ett mindre mellan-förråd, typ 1-3 kg.
2: Kortat spiralen och rör till doserlängd, t.ex. ett par dm.
3: Matat mellan-förrådet med en "herr-skruv" á la Janfire-typen och egen styrning.
Fördelen är att trycket på dosérspiralen är ganska konstant lågt vilket ger stabilare dosering, grovjobbet med pelletsen överlåtas till "grovskruven" och alla, förutom fakturamottagaren, är nöjda.
Problemet med att ha en stor skruv som doseringsskruv är att gångtiden måste bli en viss minimumtid, detta ger grova doseringar och "ojämn" förbränning, det perfekta vore ju att ha en enda (eller fler parallellt) lång pellets och köra in den i varierbar hastighet så att förbränningen kan ha en total kontinuitet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!