Kan man elda ved samtidigt?

Skriv svar
Hoppet
Prima virke

Kan man elda ved samtidigt?

Inlägg av Hoppet »

Hej!

Har en gammal kombipanna med 2st vedluckor och en oljebrännare på sidan.

men i november förra året togs oljebrännaren bort från sidan och en Janfire flex-a monterade under ena vedluckan.

men kan man elda ved fast man har pelletsbrännaren igång i den andra?

för den stannar väl av sig självt om man börjar elda ved antar jag?

om man vill dryga ut på pelletsen alltså?

(får gratis ved på jobbet, ett snickeri)
Senast redigerad av Hoppet den mån 13 nov, 2006 09:27, redigerad totalt 1 gånger.
Stor erylpanna med en Janfire Flex-a -05
Pellistore och motdragslucka.
380kvm uppvärmt men totalt ca 620kvm dock har källaren ingen värme.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Dom brukar säga att man ska ta bort pelletsbrännaren när man ska elda med ved, hur vikitigt detta är har jag ingen aning om, men temperaturen bör ju knappast bli högre än när man normalt eldar i pelletsbrännaren (efter som veden brinner i veddelen av pannan) så jag tycker inte att det borde vara något problem, dock så bör du kanske stänga av brännaren när du ska elda med ved i alla fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

micke_932 skrev:Dom brukar säga att man ska ta bort pelletsbrännaren när man ska elda med ved, hur vikitigt detta är har jag ingen aning om, men temperaturen bör ju knappast bli högre än när man normalt eldar i pelletsbrännaren (efter som veden brinner i veddelen av pannan) så jag tycker inte att det borde vara något problem, dock så bör du kanske stänga av brännaren när du ska elda med ved i alla fall.
Anledning är väl att den kommer att dra luft genom brännaren och således försämra förbränningen. Rekommendationen brukar vara att ta bort den och täcka hålet med en plåt.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Hoppet
Prima virke

Inlägg av Hoppet »

jag förstår att man inte bör elda ved när brännaren sitter i om man bara har en kombipanna med 1 ved lucka.

men denna ser ut som 2st likadana vedpannor som smält ihop till en dubbel så därför funderade jag på om de går att elda ved fast brännare sitter kvar. så man inte skadar den menar ja?

ska fixa bilder på den till helgen!
Hoppet
Prima virke

Inlägg av Hoppet »

Om ja säger såhär då...

vad är det som kan ta skada om jag eldar ved medans brännaren är inkopplad?
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Hoppet skrev:Om ja säger såhär då...

vad är det som kan ta skada om jag eldar ved medans brännaren är inkopplad?
Förmodligen ingenting. Jag eldade ved i min gamla dubbelpanna förra vintern fast det satt en oljebrännare från 1976 i oljedelen. Eldade lite diesel under sommaren för att få varmvatten och den verkade inte tagit någon skada. Nu har jag bytt oljebrännaren mot pelletsbrännare men den lilla mängd ved jag har eldar jag i spisinsatsen (eller vad en heter) så jag har inte kört någon ved i pannan sedan jag började med pellets.

Skulle tro att det värsta som kan hända är att det trillare ner lite aska på oljesidan (numera pellets sidan) men det lär den ju tåla.

Det är nog mest i förbränningseffektivitets synpunkt som man bör plocka ur den och täcka för hålet.

Iofs, om du har riktigt dåligt drag kanske du riskerar att det kommer ut rök via pelletsbrännaren men det lär du ju märka rätt snabbt.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
tecno
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Dom gångerna jag eldar med ved så lindar jag lite ugnsfolie runt stosen och täpper till pelletsbrännaren, tror att jag inte får nåt extra drag via brännaren. Har fungerat alldeles utmärkt, har brännaren i gamla oljebrännar luckan.
Euronom A25B/77 - VikingBio - Mafa Mini - EVR reglersystem
1-pl/källare 100+30 1948
Skriv svar