Värme­pannor med inbyggd elgenerator

Skriv svar
Karla1
Pannrumsnisse!

Värme­pannor med inbyggd elgenerator

Inlägg av Karla1 »

Hej!
För er som är intresserade av hur det går med utvecklingen av pelletspannor som även producerar hushållselen samtidigt som man värmer fastigheten.

Compowers ET10: http://www.compower.se

Sedan har vi den Österrikiska pannan SPM/KWB med stirlingmotor.
Kommer att marknadsföras i övriga europeiska länder.
Ett Österrikiskt fullblod, helautomatisk.

KWB: http://www.stirlingpowermodule.com

Här ligger nog pellets en aning före värmepumpbranschen, mig veteligt så har dom ingen pump än som genererar el.
Senast redigerad av Karla1 den tis 14 nov, 2006 14:28, redigerad totalt 1 gånger.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Visst låter det trevligt, men en stirlingmotor i den storleken går inte ha till mycket mer än att driva pannan, brännaren, och nån glödlampa.
1 Kw är liksom inte så mycket, mycket av det vi har hemma kräver stor förbrukning vid startögonblicket. Ex kylskåp.
Men jag ser absolut ett användningområde för ställen där ingen el alls finns. Då blir det en låg investeringskostnad.

Angående att pellets ligger före värmepumpen på detta område beror på att det är helt ointressant att utvinna el ur något som konsumerar el.
Värme trollar värmepumpen fram billigt men inte el.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

1 kW, hmm.
Är det en ren "el" producernade maskin det där eller är den en panna också ?

Är det en pelletsdriven stirlingmotor och inget annat är den ju inte särdeles effektiv , eller ? :shock:

Men är det en panna OCH stirlingmotor så kan man ju lagra energin i batterier á solpaneler.

OM man "höftar" drifttiden på ett genomsnittsdygn till 5 timmar så räcker energin till cirka 1/3 eller 1/4 av ett normalhushålls förbrukning per dygn....

Inte helt "lysande" men ett steg i rätt riktning iaf :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Då har du missuppfattat det hela!
Den ersätter inte el totalt men ger en besparing med ca 30- 50%.

Som jag uppfattat det hela så får man inte en högre förbrukning av pellets än vad fastigheten kräver för uppvärmning.

Om du då jämför denna med en bergvärmepump så har man fått en värmekälla som är billigare i drift än pumpen, då du även kan få ner hushållselen. En helautomatisk pelletspanna som KWB ligger idag i kostnad endast några hundralappar dyrare i värmedrift än en bergvärmepump. Nu har dom gått om!

Om du nu då också kan spara tusenlappar i el om året.

Enligt min syn så är då denna ett steg före bergvärmepumpen som ska vara den effektivaste av dom alla.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

1 kWh torde väl vara då den går på max effekt för värme vad nu det är.. :?
Det står inte vad den har för maximal effekt o tidigare så har förhoppningarna varit att utvinna 10% el av värmebehovet med stirlingmotor vilket blir då 2000 kWh el/år om huset behöver 20000 kWh för värme (vilket är ca 60% av mina 3300 kWh/år :D )
Sen så om priset på solpaneler går ner så får ju dom ta över på våren..
Undra om pannan är lamdastyrd vilket borde va optimalt + om effekten är helt steglös mellen t.ex 2-10 kW då går den nästan dygnet runt på vintern..

Compowers panna har jag sett att "experterna" är tveksamma till att den ska ge 20% av effekten som el men att dom hoppades att det stämmer, Vilket jag oxå hoppas på för då gör det 4000 kWh/år om man behöver 20000 kWh/år för värme.. :D

Som högst förbrukar jag 12-13 kWh/dygn o det är dec/jan då all julbelysning är på medans det går 5-6 kWh/dygn mitt på sommaren.. Kollade då vi va borta en vecka i sommras o dragit ur kontakterna till datorerna, tv o annan elektronik o då hade det bara gått 10 kWh på 7 dygn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

André skrev:
Som högst förbrukar jag 12-13 kWh/dygn o det är dec/jan då all julbelysning är på medans det går 5-6 kWh/dygn mitt på sommaren.. Kollade då vi va borta en vecka i sommras o dragit ur kontakterna till datorerna, tv o annan elektronik o då hade det bara gått 10 kWh på 7 dygn..
Normen för ett normalhushåll är 4500-5500kWh/år.
Cirka 12-15kWh/dygn alltså.

Men många ligger på runt 6000kWh/år då de inte finner det värt att vara så sparsam. (Vi ligger på 5400kWh/år, varav FTX aggregatet tar cirka 550kWh).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

snillet skrev:
André skrev:
Jepp o dom med vp har 10000 kWh i hushållsel.. :roll: :wink:

Du snillet håller väl på med cirk.pumpar o nu finns de väl dom som bara tar några Watt??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

André skrev:
snillet skrev:
André skrev:
Jepp o dom med vp har 10000 kWh i hushållsel.. :roll: :wink:

Du snillet håller väl på med cirk.pumpar o nu finns de väl dom som bara tar några Watt??
Beror på hur stor kapacitet du behöver ....
Nu cirkulerar ju vattnet i ett värmesystem så tryckhöjden har bara betydelse för att övervinna friktionsmotstånd i rör, ventiler å böjar.
Men ,framför allt så är det så att dom modernaste med inbyggd varvtalsstyrning reglerar varvtalet efter mottrycket, så när radiatorventilerna stänger och mottrycket ökar så sänks varvtalet på pumpen.

Dessa pumparna går även att ställa ned till låga effekter manuellt, de ligger då på 5-10w. Men då pumpar du inte mer än cirka 10minutliter vid cirka 0.5 meter vattenpelare (cirka 0.05kg mottryck vid utlopp).
Åker hiss till vardags.
hogge
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av hogge »

de flesta moderna stirling har högre verkningsgrad än en modern diesel !
men tyvärr läggs inte lika mycket pengar på just stirling.
båt folket ligger lite före när det gäller smarta lösningar på energi

http://www.storebroenergysystems.se/whispergen.htm
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Karla1 skrev:Då har du missuppfattat det hela!
Den ersätter inte el totalt men ger en besparing med ca 30- 50%.

Som jag uppfattat det hela så får man inte en högre förbrukning av pellets än vad fastigheten kräver för uppvärmning.

Om du då jämför denna med en bergvärmepump så har man fått en värmekälla som är billigare i drift än pumpen, då du även kan få ner hushållselen. En helautomatisk pelletspanna som KWB ligger idag i kostnad endast några hundralappar dyrare i värmedrift än en bergvärmepump. Nu har dom gått om!

Om du nu då också kan spara tusenlappar i el om året.

Enligt min syn så är då denna ett steg före bergvärmepumpen som ska vara den effektivaste av dom alla.
En bergvärme pump kostar ca 25-35 tusen utan inbyggd varmvattenberedare. En sån här mackapär kostar ? 100 000 kr ?
En pelletseldare har 5000 i årlig elförbrukning.
Den sparar således 2500 per år.

Jag tror snarare att detta konceptet är ett alternativ om man inte skulle ha någon el överhuvudtaget och det inte finns framdraget till ex ett fritidshus.

Angående att de ligger före så ska man ha en sak i åtanke, värmepumpar finns och har funnits i stor omfattning sedan 80-talet.
Detta är ännu bara ett projekt.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

hogge skrev:de flesta moderna stirling har högre verkningsgrad än en modern diesel !
men tyvärr läggs inte lika mycket pengar på just stirling.
båt folket ligger lite före när det gäller smarta lösningar på energi

http://www.storebroenergysystems.se/whispergen.htm
Whispergen är väl egentligen en vanlig stirlingpanna som storebro köpt in i sitt sortiment ? http://www.whispergen.com/

Den går på diesel-villaolja eller gas vad jag vet. Ingedera särskilt billigt.
Köp en Nibe City eller Ctc 1100 istället.
Får massor med el för mellanskillnaden och avsevärt mycket bättre livslängd, det är ju en motor trots allt.

Dessutom kan du ringa en rörmokare när pannan går sönder och inte en astrofysiker. :wink:

Mvh
hogge
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av hogge »

elvis: Nu var de ju inte tänkt att jämföra på så sätt men .....

dessutom är stirling motorer inge svårare att förstå än värmepumpar
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

hogge skrev:elvis: Nu var de ju inte tänkt att jämföra på så sätt men .....

dessutom är stirling motorer inge svårare att förstå än värmepumpar
Det är säkert så att de inte är svårare att förstå.
Men en kylmontör hittar man så gott som överallt medans en Stirlingmekaniker kräver sin karl att ens hitta.
Vet att Svenska ubåtar har Stirlingmotorer i vissa och det är inte alldeles smärtfritt.....

Jag förstår din tankegång, jag hade uppskattat produkten om jag bott på landet utan el och massiv kostnad för att få fram el eller om jag bott någonstans med ständiga elavbrott.
Då hade jag dock köpt olje eller gasvarianten och haft under diskbänken som en finfin backup. Eldat hårt i kaminen vintertid....

mvh
Skriv svar