Tips om panna tack

Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Tips om panna tack

Inlägg av Wodda »

Har gjort ett flertal helomvändningar nu i mitt energi projekt. Nu behöver jag er hjälp och era synpunkter tack. En del av min anläggning ska bestå av en ren pellets panna utan en massa krimskrams i (funktion = värm vatten och skicka till teknik tanken, alltså så lite vatten som möjligt är jag ute efter)
Var finns denna panna? har tittat på Janfire Varioflame men..... kom gärna med förslag på panna.
Sitter idag med en gammal ctc 265B på 270l, visst den kan funka men jag vill ha bästa tänkbara verkningsgrad om det går till en rimlig peng. :?
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Janfire Varioflame och ett bra val om man vill kunna elda ved också.
Vill du det ? En del ha kvar flexibiliteten om utifall att...

Eller vill du elda enbart pellets och typ ingenting annat ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
homann
Prima virke

Inlägg av homann »

Alpha Keram borde vara en fin panna till pelletsbrännare.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Låt säga att jag bara skulle vilja elda med pellets och inget annat. det jag inte vill ha är typ vvb eller kamrör massa teknik och annat tjafs. enkelt ska det vara och lite vatten för snabb uppvärmning.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Antingen köper du en vedpanna som till för acktank och kopplar brännaren till den. Då kan du elda ved igen i framtiden gång om du tar bort brännaren.
Eller så köper en ren liten pelletspanna som aldrig nånsin går att elda ved i. Brännkammaren är för liten för det.
Thermias Bionet utan brännare i sådana fall.
Undvik bionet med originalbrännaren 12 kw, den är "eftermarknadsintensiv".

Vet inte direkt om det finns några pelletspannor mer än bionet som är till för acktanksladdning.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Re: Tips om panna tack

Inlägg av Shakespeare »

Wodda skrev:Har gjort ett flertal helomvändningar nu i mitt energi projekt. Nu behöver jag er hjälp och era synpunkter tack. En del av min anläggning ska bestå av en ren pellets panna utan en massa krimskrams i (funktion = värm vatten och skicka till teknik tanken, alltså så lite vatten som möjligt är jag ute efter)
Var finns denna panna? har tittat på Janfire Varioflame men..... kom gärna med förslag på panna.
Sitter idag med en gammal ctc 265B på 270l, visst den kan funka men jag vill ha bästa tänkbara verkningsgrad om det går till en rimlig peng. :?
Har du redan en tekniktank eller? Annars finns det ju en tank med brännare i. Har ingen aning om den är bra men det verkar enkelt. Behövs ingen laddomat eller annat krimskrams.
http://www.stocksbro.se/produkt.htm#Bio
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Wodda skrev:Låt säga att jag bara skulle vilja elda med pellets och inget annat. det jag inte vill ha är typ vvb eller kamrör massa teknik och annat tjafs. enkelt ska det vara och lite vatten för snabb uppvärmning.
Antingen är det en bionet 12/20+ du söker (extern förrådsmatning)
http://www.thermiapellets.se/docroot/sv ... _id507.pdf el så ecotec ekonom http://www.ecotec.net/

Dessa har 50 resp 55 liters vattenvolym o priset har varit ca 37000 resp 44000:-..

Här finns båda pannorna i test http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... r_2005.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar