Ny pelletspanna med lamda styrning

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Ny pelletspanna med lamda styrning

Inlägg av André »

Någon som hört om/Har Bio Comfort pelletspanna http://www.biocomfort.se/

Lamdastyrning o automatiskrengöring av brännaren som ha 100 stegs modulerande drift.. Verkar intressant iaf då den går på ca 39000:- för en panna med en modulerande effekt från 2,8-16 kW i 100 steg inkl lamda..
PC Interface, chip och kablage kommer framöver..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Ser dansk ut. Borde finnas nåt på danska pelletsforumet.
+ moms på priserna vad jag förstår.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Reka har oxå en panna som jag är lite intresserad av ...
Lambdastyrning ,,, kommer ej ihåg mellan vilka effekter,,,
automatisk uraskning ,, med motor...
Kan eldas med pellets, spannmål och träflis...

Dansk panna .. det verkar som om danskar kan det där med pannor
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Undrar jag om denna panna är tänkt att köras mot beredare/acktank då jag antar att den inte innehåller så mycket vatten med måtten 70x70x100 cm.. :?

Iaf så borde det ju gå köra 24 kW pannan mot en TVA om man inte har högre flöde än 10 l/min vilket krävs om vattnet ska höjas 34° kontinuerligt vid större tappningar..

Om man har ett flöde på max 10 l /min o hade en styrning på shunten som thermia har så att shunten stänger om pannan går under en förvald temp så kunde man ju köra en TVA (typ baxi 53) mot en Bio comfort 24 kW..
Då skulle det gå ha bara den pannan på 24 kW för 50000:- (såg nu att priset va exkl moms elvis) o en TVA t,ex baxi 53 om nu inte pannan redan är klar med beredare/vvx..
Då det är lamda styrning så justerar ju pannan sej själv så att förbränningen alltid är optimal oavsett pellets kvalite mm vilket skulle göra att alla rörkrökare kan installera den o en TVA..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Andre skrev
Undrar jag om denna panna är tänkt att köras mot beredare/acktank då jag antar att den inte innehåller så mycket vatten med måtten 70x70x100 cm..
Misstänker att man inte behöver acktank utan att det helt enkelt ska brinna jämt... Den modulerande driften gör ju att så fort man har ett effektbehov på 2,8 kW så är det bara att köra. Man kan ju dock undra hur verkningsgraden ser ut på 2,8kW. Och fortfarande kan man undra över varmvattnet... slinga??
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Lager skrev:Andre skrev
Undrar jag om denna panna är tänkt att köras mot beredare/acktank då jag antar att den inte innehåller så mycket vatten med måtten 70x70x100 cm..
Misstänker att man inte behöver acktank utan att det helt enkelt ska brinna jämt... Den modulerande driften gör ju att så fort man har ett effektbehov på 2,8 kW så är det bara att köra. Man kan ju dock undra hur verkningsgraden ser ut på 2,8kW. Och fortfarande kan man undra över varmvattnet... slinga??
Jo nog är tanken att det ska brinna istortsätt jämt o verkningsgraden är 92,1% vid låglast (3,9 kW) vilket måste anses vara riktigt bra.. 93,3%verkningsgrad vid 14,6 kW är inte heller så illa.. :D
Det är för pannan 2,8-16 kW men det finns ju en som är 1500:- dyrare som är på 2,8-24 kW vilkan jag då skulle välja med tanke på vv kapaciteten.. För det är då det krävs effekt o för att slippa en acktank som lager/magasin för vv då totalverkningsgraden blir lidande av den..

För vv så ser man inga anslutningar iaf på dom bilder jag sett http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... asp?id=215
Det kanske finns anslutningar bak/på sidan för vv o glöm isåfall de jag skrev om TVA då det isådana fall bör sitta en vvx i pannan.. :oops:
Då har man ju allt i ett så att säga..

Men man bör nog ha en insatts slang för våtdrift/kondenserande drift då rökgastempen endast är 67° vid 3,9 kW o 93° vid 14,6 kW..
Går ju nästan ha ett avloppsrör som skorsten.. :D
poul
Prima virke

Inlägg av poul »

Skrev lite frågor till dem i Kalmar, bl a om man kan justera rökgastemperaturen efter behov. Och om varmvattnet. Väntar på svar
poul
Prima virke

Inlägg av poul »

Fått lite svar från Kalmar. Deras pannor och brännare är intressanta genom automatisk justering av effekt och förbränning med lambda-sond, men saknar inbyggd varmvattenberedning, men bra verkningsgrad och miljödata. Lambda-sond och avgastemperaturgivare är tillbehör. Pannan, som är mycket kompakt, har funnits i mer än ett år (godkänd sept 2005). Man har ett priserbjudande året ut. Några svar:

- Hur skiljer min-effekter på 16- och 24 kW varianterna?
Ingenting, båda går ner till ca 2,8 kW

- Innehåller pannan någon elspiral också?
Nej.

- Kan hela anläggningen köras på en-fas 220v (reservkraftaggregat vid strömavbrott)? Effektbehov?
Start manuellt drar den ca 40-60 w/tim, Start med tändstift ca 250-300w, (start effekt är ställbart), sedan 40-60w.

- När kommer PC-interface?
Vet inte än, men det finns en gratis version på Danska, chip går att få med vid leverans.

- Var och vem tillverkar pannorna? Hur är det med hållbarhet och godstjocklek?
Tillverkare NBE http://www.pelletsburner.net/ Den är godkänd DS EN 305-5.
Godkännande: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... asp?id=215
Även Sverige: http://www.teknologisk.dk/energi/elab

- Kan rökgastemperatoren justeras (om den skulle bli för låg för min skorsten)?
Nej, då är det bara att ställa upp lägsta effekt, ställbar upp till 60%, men det skall ALLTID installeras en draglucka i skorstenen, den ser till att du slipper fukten och att du erhåller ett jämt drag.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja då är det 24 kW pannan som gäller o en tappvattenautomat (Baxi 53) o fixa så att automatshunten stänger när panntempen sjunker till en vis temp vid stora vv uttag o att man inte har kranar som ger mer än 10 l/min..

Skulle gå att fixa en styrning som växlar över till ett motstånd istället för innegivaren som motsvara en innetemp på t.ex 25° när pannan gått ner till säg 65°.. Då stänger shunten o när man slutat tappa o tempen i pannan stiger växlas det tillbaka till innegivaren o shunten öppnar igen.. Har ju ingen betydelse för tempen i huset om shunten stänger i 30 min för att fylla ett hörn bubbelbad..

Blir lite tvärtom mot hur det är hos kompisen då pannan luras att tro den är 52° då någon av husens acktankar behöver laddas så att den går upp på högsta effekt..
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Går nog inge vidare å bereda varmvatten från denna panna direkt.
Det är en hetvattenpanna som ska koppas till en tank.
26 liter vatten ger ingen vidare varmvattenkomfort är jag rädd.

Ska man räkna på en tank, shunt och laddningutrustning så blir det nog lite dyrt tycker i alla fall jag.
Tveksam till om vinsten med modulerande drift verkligen är värt det.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Går nog inge vidare å bereda varmvatten från denna panna direkt.
Det är en hetvattenpanna som ska koppas till en tank.
26 liter vatten ger ingen vidare varmvattenkomfort är jag rädd.

Ska man räkna på en tank, shunt och laddningutrustning så blir det nog lite dyrt tycker i alla fall jag.
Tveksam till om vinsten med modulerande drift verkligen är värt det.

Mvh
Är det verkligen den pannan som har 26 liters vattenvolym?
På bilderna ser det då ut som det är en panna som är tänkt att montera i en brännare.. :?

Om in vattnet är 5° o du behöver höja det till 39° (34°) så går det 23,7 kW för att värma 10 l/min..
Men den vatten tempen verkar bara vara i norrland, Verkar ofta va 10-15° av vad man läst på olika forum vilket då jag inte skulle vilja ha..
En höjning av vattnet 30° med ett flöde på 10 l/min kräver 20,9 kW..
T.ex Ctc anger oändligt tappflöde med 15 kW pellets + 9 kW el =24 kW vid ett flöde på 12 l/min vid temp 10-40° på vattnet så det ska inte va några problem med 24 kW pannan o en TVA... Går ju köra med spetsel som vp oxå om tempen går under en viss gräns då man ändå vill ha el som backupp.. Men ja skulle då föredra att få shunten att stänga om tempen går ner under en vis temp i pannan vid stora tappningar än att elpatronen går in..
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

http://www.biopower.dk/index.asp?DocumentId=42

Ser ut som den in alla fall.

Mvh
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

(12 500 + 7 000) * 1.25 = 24 375

Vad jag vet så får man köpa i ett EU-land utan moms och momsa den "hemma" om man vill, och vid stora belopp måste man göra så (tror jag).

Det ska jämföras med;
BC24KP BIO COMFORT ® 24 Komplett pannsett 2,8 - 24 kW 1,6 m skruv 37 038,00 kr Pris SEK exkl.moms
37 038 * 1.25 = 46 297.5

Det blir en djääääävligt dyr skruv och föråd.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Nej man måste som privatperson inte betala momsen hemma.

Man betalar den där den är billigast.
Många importerar bilar från USA via holland och belgien pga den lägre momsen. Lönar sig vid dyrare bilar.
Danska VVSgrossisten.dk har ett "utlämningställe" i tyskland så man får betala den lägre tyska momsen. (typ 17%)

Varor och tjänster flödar fritt inom EU.

mvh
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:http://www.biopower.dk/index.asp?DocumentId=42

Ser ut som den in alla fall.

Mvh
Vilken av dom tänkte du på??

Iaf så ser jag att pannan på 24 kW kostar 25400:- exkl moms i danmark o 37000:- exkl moms i sverige.. :?
Varför ska den/all annan vvs va så mycket dyrare här än i danmark :?
Skriv svar