Takstege.

Skriv svar
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Takstege.

Inlägg av Bassman »

Senast sotarn var här så påpekade han att det måste finnas en takstege vid skorstenen. (hur förra ägaren till huset klarat sig utan i över 40 år hade han ingen förklaring till)
Han påstod att det bara var att köpa en helt vanlig stege i lättmetall (i lämplig längd) och lägga på taket o fästa den med stålband i taknocken.
Är det verkligen så enkelt?
Kanske ska nämna att jag har tegeltak (enkupigt tegel).
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, men det är inte särskilt billigt med alla beslag etc.
Enklast är lösa taksteg att trä på bärläkten.

Mer info finns på www.taksakerhet.se
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Som jag fattade det så menade han att stegen bara skulle ligga direkt på tegelpannorna, inga beslag eller nåt allas inblandat förutom stålbandet som skulle fästas i nocken.
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Kolla hos arbetsmiljöverket. Där finns en av författningarna som styr det.
Sedan så styr de byggregler som gällde då panna installerades i huset.
Var det godkänt för 40 år sedan ska det vara godkänt idag.

Har man nu jobbat en del på tak, så tycker man i och för sig att de reglerna borde gälla retroaktivt.
Satsa på en lösning som verkar framtids säker är mitt förslag.
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Kan varmt rekommendera http://www.welandstal.se/, bra produkter till bra priser som är hyfsat enkla att få tag på med riktigt bra monteringsanvisningar, trevliga "krängare" och dessutom enkelt tillgänglig information om vad som krävs enligt regelverket. Har köpt stege och plattform från dem efter påstötning från sotaren.

Att lägga en stege direkt på teglet ger jag inte många spänn för. Mina pannor håller knappt för lösningen som nottis länk hänvisar till.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

swehjo skrev:Kan varmt rekommendera http://www.welandstal.se/, bra produkter till bra priser som är hyfsat enkla att få tag på med riktigt bra monteringsanvisningar, trevliga "krängare" och dessutom enkelt tillgänglig information om vad som krävs enligt regelverket. Har köpt stege och plattform från dem efter påstötning från sotaren.

Att lägga en stege direkt på teglet ger jag inte många spänn för. Mina pannor håller knappt för lösningen som nottis länk hänvisar till.
kontrollera om det då inte är så att dina pannor ligger och rider på järnen för takstegen... man bör slipa bort en liten bit av baksidans nederkant på pannorna där hakarna för de lösa fotstegen passerar för att pannan skall få kontakt med pannan nedanför och inte ligga och rida.... för gör de inte det så knäcker sotaren lätt pannorna när de går upp och ned på taket ... de brukar nämligen sätta hälarna på pannorna för att få bättre balans när de kliver ned från taket
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

swehjo skrev:Kan varmt rekommendera http://www.welandstal.se/, bra produkter till bra priser som är hyfsat enkla att få tag på med riktigt bra monteringsanvisningar, trevliga "krängare" och dessutom enkelt tillgänglig information om vad som krävs enligt regelverket. Har köpt stege och plattform från dem efter påstötning från sotaren.

kontrollera om det då inte är så att dina pannor ligger och rider på järnen för takstegen... man bör slipa bort en liten bit av baksidans nederkant på pannorna där hakarna för de lösa fotstegen passerar för att pannan skall få kontakt med pannan nedanför och inte ligga och rida.... för gör de inte det så knäcker sotaren lätt pannorna när de går upp och ned på taket ... de brukar nämligen sätta hälarna på pannorna för att få bättre balans när de kliver ned från taket
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Som BG skriver, de knäcks lätt trots urslipning.
Så här i efterhand skulle jag valt stege i.s.f. steg.
Något att tänka på om man ska upp frekvent.
/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tack de va just en sån som sotaren beskrev att jag skulle fixa 2 st av från nocken ner till skorsten vid brandskyddskontrollen för snart ett år sedan.. :roll:

Men jag har iaf härom veckan satt fast tröskeln till pannrummet o tätat vid kabelgenomföringarna... Så nu kanske jag hinner fixa även detta innan nästa brandskyddskontroll om drygt ett år.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

André skrev:
Tack de va just en sån som sotaren beskrev att jag skulle fixa 2 st av från nocken ner till skorsten vid brandskyddskontrollen för snart ett år sedan.. :roll:

Men jag har iaf härom veckan satt fast tröskeln till pannrummet o tätat vid kabelgenomföringarna... Så nu kanske jag hinner fixa även detta innan nästa brandskyddskontroll om drygt ett år.. :roll:
Dom är ju lätta att sätta dit bara att skjuta upp den övre pannan och haka in den under läckten
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Hos mig surar han lite över att skorstene sticker upp 165cm över taket, killen e inte mer än typ...165 cm.

Svårsotat säger han.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Bassman skrev:Som jag fattade det så menade han att stegen bara skulle ligga direkt på tegelpannorna, inga beslag eller nåt allas inblandat förutom stålbandet som skulle fästas i nocken.
När jag jämförde priser vid sommarens takomläggning blev lösningen med stege betydligt dyrare. Om jag minns rätt var det WIBE:s lösningar jag tittade på hos K-rauta.

Jag måste också säga att stegen känns mycket stabila och halksäkra i förhållande till den stege som fanns där tidigare.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

snillet skrev:Hos mig surar han lite över att skorstene sticker upp 165cm över taket, killen e inte mer än typ...165 cm.

Svårsotat säger han.
Samma här.
Fick bygga en liten hylla åt sotarn :)
http://xs.to/xs.php?h=xs309&d=06472&f=DSCN1739.JPG
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Andreas Hansson skrev:
snillet skrev:Hos mig surar han lite över att skorstene sticker upp 165cm över taket, killen e inte mer än typ...165 cm.

Svårsotat säger han.
Samma här.
Fick bygga en liten hylla åt sotarn :)
http://xs.to/xs.php?h=xs309&d=06472&f=DSCN1739.JPG
En sån där hylla måste jag oxå bygga för varje gång han är här så är det en eller fler nockpannor som spruckit ..sotarn här är drygt 2 meter och +100 kg :D
Skriv svar