Effektiva åtgärder?

xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Effektiva åtgärder?

Inlägg av xabre »

Någon som kan ranka följande aktiviteter om man vill spara energi och få ett effektivare system (vattenburen pellets + gamla radiatorer och smala rör)?

1. Isolera framledare och retur (går genom kalla utrymmen)?
2. Byta till bredare rör för framledare och retur (idag är vissa sträckor 12 mm)?
3. Ändra hastighet på cirkulationspumpen? Finns det någon tumregel typ "öka hastigheten i dåligt isolerade hus" eller liknande? Vet att det går att räkna på det men det slutar säkert i en diff-ekvation jag ogärna tar fram igen... :?
4. Byte till moderna radiatorer? Någon som vet om nya radiatorer egentligen är bättre? Spontant känns det bara som att gamla slukar grymt mycket vatten och det uppstår ju en hel del förluster i att skicka runt allt vatten.

Tacksam för input!

mvh
H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

1. isolera rören genom kall utrymmen

2. Sänka hastigheten på cirkulationspumpen till 1 (går mindre el då)

Alt 2 o 4 har ingen betydelse sett till energiförbrukningen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har svårt att föreställa mig att moderna radiatorer skulle vara "bättre" ur energisynpunkt, vattnet som går in kommer ju att värma radiatorn och om den är mindre effektiv så går ju den överflödiga värmen tillbaka i returen, den försvinner ju liksom inte.

Större rör är ju samma sak där, det gör ingen skillnad.

Och kör circ. pumpen så långsamt det går, jag kör på lägsta hastigheten alltid och det funkar bra även när det är #$%&/ kallt ute.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Tackar!

Inlägg av xabre »

Att energiförbrukningen är samma oavsett tjocklek på rör och cirkulationshastighet förstår jag, men tappar man MER än en försumbar mängd energi "på fel ställe" om stora mängder (gamla radiatorer) av det heta vattnet skall trängas fram i ett tunt rör... och sedan returneras i en retur (omväg)?
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Man borde ju få mindre förluster i ett smalare rör?
  • Högre hastighet på vattnet, dvs vattnet avger värme till röret under kortare tid.
    Mindre yta på röret vilket leder till att det avger mindre värme till omgivningen.
Rätta mig gärna om jag har fel. ;)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jo, det kan väl i och för sig ligga en viss sanning i det, i så fall är nog inte mina 1" rör idealiska.... :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Värmeavgivningen ökar när rördimensionen (ytans krökningsradie) minskar. Det är därför man fryser lättare om fingrarna än om underarmen, eller att en kylare är effektivare med tunna rör än tjocka. I hussammanhang spelar det kanske ingen praktisk roll om rören är tillräckligt isolerade. Effekten av minskad krökningsradie vägs möjligen upp av minskad yta.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Möjligen en sak som skulle göra att nya radiatorer skulle vara bättre än dom gamla är om man gör om ett högtemp till lågtemp.. Kallare vatten ger mindre förluster om rören går där det är svårt att isolera dom.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Var går egentligen gränsen för låg/hög-temp? Min granne kör pellets "högtemp" men sällan mer än 45 grader i framledaren... Det är väl egentligen det som kallas lågtemp? Det bästa är väl att alltid försöka köra med så låg temp på framledaren som möjligt för att slippa förluster (som ökar exp med tempen)?
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
KalleT
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 21:59
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Furetör skrev:Värmeavgivningen ökar när rördimensionen (ytans krökningsradie) minskar. Det är därför man fryser lättare om fingrarna än om underarmen, eller att en kylare är effektivare med tunna rör än tjocka. I hussammanhang spelar det kanske ingen praktisk roll om rören är tillräckligt isolerade. Effekten av minskad krökningsradie vägs möjligen upp av minskad yta.
:?
Hmm...jag köper inte detta resonemang riktigt...mindre värmeavgivande yta=lägre förlust. Punkt slut.
Visst en kylare är effektivare med mindre rör men du glömmer att dom är så många fler=större yta. Och vad det gäller fingrarna så kan man nog härleda det till att cirkulationen är betydligt lägre i 10-par(eller säger man 5-par :?: ) stelfrysna fingrar än i armen. :wink:

Bassman: "Högre hastighet på vattnet, dvs vattnet avger värme till röret under kortare tid."
Fel, man har ju inte varmt vatten kortare tid i röret bara för att man pumpar fortare, man har varmt vatten i det hela tiden.

Bassman: "Mindre yta på röret vilket leder till att det avger mindre värme till omgivningen." Ja just det det är så det är :wink: :D

I övrigt säger jag som André
1. isolera rören
2. sänk hastigheten
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

xabre skrev:Var går egentligen gränsen för låg/hög-temp? Min granne kör pellets "högtemp" men sällan mer än 45 grader i framledaren... Det är väl egentligen det som kallas lågtemp? Det bästa är väl att alltid försöka köra med så låg temp på framledaren som möjligt för att slippa förluster (som ökar exp med tempen)?
Då har din granne lågtemp system om han inte behöver köra med högre temp än 45° o har man en shuntsyrning o intrimmade radiatorer så får man lägsta möjliga framledningstemp för att klara värmebehovet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

[quote="KalleT] Hmm...jag köper inte detta resonemang [/quote]

Du måste inte köpa det, men jämför en kylare med många smårör och en kylare med ett grovt rör, men med samma mantelyta som smårörens sammanlagda. Vilken är effektivast? ,eller med en plan yta (oändlig krökningsradie) lika stor som smårörens?
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Tackar :) ... trots lite olika åsikter verkar det ju vara isolering av rören som gäller (kör redan lägsta hastighet på cirkpumpen). Jag antar att det inte gör något att isolera framledare och retur tillsammans (rörisen som gjort arbetet har i princip lagt dem intravenöst...)?

mvh
H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

ligger rören ihop :?:
eller är det litet avstånd mellan dom :?:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

:) De ligger väldigt nära varandra...
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Skriv svar