problem med skorstenen
problem med skorstenen
Hade sotaren på besök idag och när han sotade skorstenen så fick han med en bit av den upp. Har ett insatsrör som är från 1975 då huset byggnades. Klättrade upp på taket när jag kom hem och såg att biten han fått av hade suttit c:a 30 cm från toppen av skorstenen, nu ser man isoleringen på detta stället.
Vad tycker ni att vi ska göra åt problemet?
Har ingen draglucka eller huv på skorstenen.
Tacksam för tips. Vi ska bo i huset i c:a 1 år till så inga dyra förslag tack!
Vad tycker ni att vi ska göra åt problemet?
Har ingen draglucka eller huv på skorstenen.
Tacksam för tips. Vi ska bo i huset i c:a 1 år till så inga dyra förslag tack!
Nummer ett: Är det tegel eller stål. Insatsrör brukar ju betyda tegel, men alla gör inte skilnad mellan innerrör i en stålskorsten och en slang i tegelpipa.
Nummer två: Provtryck skorstenen och kör ner en kamera, så du vet hur illa det är.
Nummer tre: Om det är tegel, byt insatsrör. Det är troligen kondens som ätit upp den gamla slangen.
Det var dyra förslag, men det är inte så kul att köpa ett hus utan riktig skorsten.
Annars så; kör elpatron. Och är det en stålskorsten så vetefan om du ens får elda i den nu. Det är i alla fall inte att rekomendera.
Nummer två: Provtryck skorstenen och kör ner en kamera, så du vet hur illa det är.
Nummer tre: Om det är tegel, byt insatsrör. Det är troligen kondens som ätit upp den gamla slangen.
Det var dyra förslag, men det är inte så kul att köpa ett hus utan riktig skorsten.
Annars så; kör elpatron. Och är det en stålskorsten så vetefan om du ens får elda i den nu. Det är i alla fall inte att rekomendera.
Det är en stålskorsten som är isolerad hela vägen med en ståltub utanför isoleringen.
Pratade med en brandman ikväll och han sa att det inte var några problem att fortsätta att elda eftersom det var så långt upp.
Lyste ner med in ficklampa och det ser normalt ut längre ner i skorstenen. Såg 3-4 meter ner.
Men kan man ta något och trycka dit så att det håller tätt? Något som fäster mot stål och isoleringen bakom?
[/quote]
Pratade med en brandman ikväll och han sa att det inte var några problem att fortsätta att elda eftersom det var så långt upp.
Lyste ner med in ficklampa och det ser normalt ut längre ner i skorstenen. Såg 3-4 meter ner.
Men kan man ta något och trycka dit så att det håller tätt? Något som fäster mot stål och isoleringen bakom?
[/quote]
Precis det receptet fick jag av sotaren för min skorsten. Den har fått lite stryk i toppen och insatsröret slutar strax under toppen av skorstenen. Sotarn vill att jag skaffar ett rör på cirka två meter och svetsar dit en krans i den övre änden så att det inte ska kunna regna ner. Sen ska det köras ner i befintligt rör.Jesper@Fordson skrev:Det är ju inte ovanligt att dom rostar av just i toppen men i regel så är dom bra längre ner.Man kan ju alltid trycka i en bit rör öppifrån som passar i det gamla.Kanske en meter eller så..
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
sotaren tittade aldrig var biten kom ifrån utan tyckte att jag skulle be dem filma skorstenen. Men när jag så såg jag det direkt.
Jag funderar på att lyfta hela skorstenen en halvmeter och sätta dit motdragsluckan vid pannan och då kommer jag ev att kunna skära av den rostade biten längst upp.
Vad ska det vara för rör isf?
Jag funderar på att lyfta hela skorstenen en halvmeter och sätta dit motdragsluckan vid pannan och då kommer jag ev att kunna skära av den rostade biten längst upp.
Vad ska det vara för rör isf?