Hur mycket tjänar man på att sota pannan ofta?
Hur mycket tjänar man på att sota pannan ofta?
Någon som har gjort eller känner till mätningar på detta?
Re: Hur mycket tjänar man på att sota pannan ofta?
Här kan du iaf se hur mycket din verkningsgrad sjunker med ökande rökgastemperatur: http://pellets.milliways.st/verkningsgrad.phpABSO skrev:Någon som har gjort eller känner till mätningar på detta?
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Just ja det är ju sant, idag har jag långa ledningar, tack.
Ungefär 3% per 50 grader eller 1,5% på 25 grader alltså. På en förbrukning på 2 ton och ett pelletspris på 2300 per ton sparar man alltså i bästa fall 30 kilo pellets eller 35 kronor på att sota om man låter tempen gå till 25 grader istället för 50 grader. Ingen vidare timlön.
Ungefär 3% per 50 grader eller 1,5% på 25 grader alltså. På en förbrukning på 2 ton och ett pelletspris på 2300 per ton sparar man alltså i bästa fall 30 kilo pellets eller 35 kronor på att sota om man låter tempen gå till 25 grader istället för 50 grader. Ingen vidare timlön.
30kg != 35kr om priset är 2.3kr/kg. Snarare 69kr.ABSO skrev:På en förbrukning på 2 ton och ett pelletspris på 2300 per ton sparar man alltså i bästa fall 30 kilo pellets eller 35 kronor på att sota om man låter tempen gå till 25 grader istället för 50 grader.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Har också noterat att effektiviteten inte påverkas nämnvärt av påbyggnaden i pannan.
Sot och aska kanske skiljer sig åt. Om brännaren är rättjusterad är det aska som fastnar. Den bildar inte samma isolerande lager som sot.
Senast askade/sotade jag ur efter 700 kg. Rökgastempen minskade bara ca 15 grader.
En sak jag då funderade på var vilken effekt asklagret i botten på pannan har? Det isolerar botten, vilket kanske är positivt.
Sot och aska kanske skiljer sig åt. Om brännaren är rättjusterad är det aska som fastnar. Den bildar inte samma isolerande lager som sot.
Senast askade/sotade jag ur efter 700 kg. Rökgastempen minskade bara ca 15 grader.
En sak jag då funderade på var vilken effekt asklagret i botten på pannan har? Det isolerar botten, vilket kanske är positivt.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jo det blir ju inte 50° höjning direkt 25° passeras så det bör bli ett snitt o det blir inte mycket man har för arbetet att sota iaf..ABSO skrev:Ja du har förstås helt rätt, men ändå hälften av det om temperaturen snittar på hälften.

Skulle tro det gör max 60-80 kg pellets/år man kan spara om man förbrukar 5-6 ton pellets/år..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det finns speciellt avsedda termometrar, men du kan använda en elektronisk stektermometer. De klarar normalt 300 grader. Skaffa gärna en med min/max så slipper du vakta hela tiden.
Borra ett litet hål (3-4 mm) i stosen närmast pannan (före dragbegränsaren). Försök att pejla var i kanalen gasen är hetast.
Borra ett litet hål (3-4 mm) i stosen närmast pannan (före dragbegränsaren). Försök att pejla var i kanalen gasen är hetast.
CTC 265B med Blueflame