Oljepanna ABSO PK-12D

Skriv svar
Depper Dan
Prima virke

Oljepanna ABSO PK-12D

Inlägg av Depper Dan »

Har någon erfarenhet av hur pass väl en ABSO PK-12D från -58 lämpar sig för konvertering till pellets?
Vilken brännare skulle då fungera särskilt bra?
Har en dyl. gjutjärnspanna lite bättre verkningsgrad än en plåtpanna?
Pannan äldre än 40 år, har den katastrofalt mycket sämre verkningsgrad då?
Bättre då att trots allt investera i en ny panna, eller?

Tyvärr är det väl så att de flesta "hembrännare" bara har erfarenhet av endast en eller två olika fabrikat/ typ av brännare och pannor så vem kan svara på vad som är bättre än något annat?
Råd och röns tester är inte direkt färska så dessa vågar jag inte lita på.

/Ny på området.
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Tänk att en sådan panna satte min farfar in i huset ´vi bor i nu.
Detta är byggt 57-58.Min far köpte ny panna 1990.Då satte gubben in en diom el o ved 25.denna har jag min brännare i.
Tror inte abson är lyckad till pellets,det sitter väl inga synliga tuber i denna som går att sota va??Minns att det var en fasligt hög rökgastem på denna panna.
Men kolla om det finns turbulatorer åtkomliga,det kanske går att modifiera denna panna.prata med sotaren,han kan säkert hjälpa dej att gå igenom pannan tillsammans med dej.

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Depper Dan
Prima virke

Inlägg av Depper Dan »

Tack Lennart för ditt svar!
Jag vet dess värre inget alls om varken tuber eller turbulatorer men det ska jag försöka ändra på. Under tiden får jag nog beställa en skvätt olja till så vi klarar oss över vintern, eller tills vi hittat en bra lösning.

Någon brännarleverantör presenterar en lista över olika pannor de installerat sin brännare på, där finns bl.a. denna ABSO med listan säger ju ingenting om hur lyckade resultaten varit.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Depper Dan skrev:Tack Lennart för ditt svar!
Jag vet dess värre inget alls om varken tuber eller turbulatorer men det ska jag försöka ändra på. Under tiden får jag nog beställa en skvätt olja till så vi klarar oss över vintern, eller tills vi hittat en bra lösning.

Någon brännarleverantör presenterar en lista över olika pannor de installerat sin brännare på, där finns bl.a. denna ABSO med listan säger ju ingenting om hur lyckade resultaten varit.
Har själv varit ägare av en sådan panna men eldade ved i den.( No Problem).
Förutom verkningsgraden samt ved förbrukningen.
Som panna att elda pellets i är det nog inga problem bara att du skall nog välja en pelletsbrännare med framåtriktad låga samt ta ut rosterna i botten på pannan och installera pelletsbrännaren i nedersta luckan dvs. (Där Drag luckan sitter)
Tuberna har du längst bak på pannan under den gröna sotluckan.
Där skall man sota samt hålla rent.
Längst ner i ask luckan har du en liten stång till höger dra ut denna när du gör rent pannan då kommer du även åt att göra rent spjället i rökgången.

Ved Profilen
Depper Dan
Prima virke

Inlägg av Depper Dan »

Tack Ved profilen!

Fast vad menar du med:
"( No Problem).
Förutom verkningsgraden samt ved förbrukningen."

Ska jag tolka det som att det var väldigt dålig verkningsgrad och hög vedåtgång?

Depper Dan
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Depper Dan skrev:Tack Ved profilen!

Fast vad menar du med:
"( No Problem).
Förutom verkningsgraden samt ved förbrukningen."

Ska jag tolka det som att det var väldigt dålig verkningsgrad och hög vedåtgång?

Depper Dan
Hej
Jag menar att det inte är några problem att elda med ved, men som du tolkar det så är verkningsgraden vid vedeldning inte så bra.
Jag har nästan halverat min vedförbrukning om man gämför mot den panna jag har i dag.Men som pelletspanna kommer den att fungera mycket bra om du väljer en pelletsbrännare med framåtriktad låga.
Typ Px-21 , Ulmabrännaren, eller liknande.Bara för att rökgaserna tas ut i eldstadens överdel.
Väljer du en pelletsbrännare med uppårgiktad låga kommer lågorna att slå i taket i eldstaden.

P.s ABSO Skoglund&Olsson Pk-12 D är egentligen en fastbränslepanna redan från början.
Det är egentligen ingen oljepanna.Den är faktiskt byggd för koks/kol eldning.

Ved Profilen.
Depper Dan
Prima virke

Inlägg av Depper Dan »

Hej!
Tack det var intressant info:)
En kompis som är "röris" tittade lite på pannan idag och menade på att
där, vid "nedersta luckan dvs. (Där Drag luckan sitter)" skulle jag nog inte kunna sätta en brännare. Minns inte riktigt orsaken nu men jag ska höra med honom igen.

Läste lite om Ulma brännaren och PX-21, enligt din mening: är dessa likvärdiga?
Hur står sig Viking Bio i jämförelse med dessa? (verkar ligga lägre i pris)

DD
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Depper Dan skrev:Hej!
Tack det var intressant info:)
En kompis som är "röris" tittade lite på pannan idag och menade på att
där, vid "nedersta luckan dvs. (Där Drag luckan sitter)" skulle jag nog inte kunna sätta en brännare. Minns inte riktigt orsaken nu men jag ska höra med honom igen.

Läste lite om Ulma brännaren och PX-21, enligt din mening: är dessa likvärdiga?
Hur står sig Viking Bio i jämförelse med dessa? (verkar ligga lägre i pris)

DD
Jag gav dig två st olika alternativ på brännare men det finns flera,det är bara att kolla vidare samt att jämföra priser.Huvudsaken är att du tittar på brännare som brinner framåt.

Beträffande din röris som är kompis till dig,fråga honom/henne var någonstans han/hon tänker installera brännaren .
Det går nämligen inte att placera brännaren på denna panna mer än på ett sätt Dvs.Nedersa luckan.Man får naturligt vis modifiera luckan så att brännaren passar.

Ved Profilen.
Depper Dan
Prima virke

Inlägg av Depper Dan »

Jag ska kolla med honom igen imorgon, jag har för mig att han muttrade något om just luckan, och ev utrymmet, vid sidan om luckan är det inte så långt kvart till väggen (innervägg i huset).

Tack så länge!
DD
Depper Dan
Prima virke

Brännarplaceríng

Inlägg av Depper Dan »

Ved Profilen>>

Rörisens argument var att göra det enkelt eftersom det finns brännare som är anpassade för att sättas i hålet där oljebrännaren suttit och att man då slipper kostnad eller krångel med att bygga om dragluckan.
Jag gissar att det handlar om skillnad i verkningsgrad var man sätter brännaren, hur stor skillnad kan det vara? Är det värt arbetet/ kostnaden?
ToJ
Frö

ABSO PK12D

Inlägg av ToJ »

Har en ABSO PK12D från 1963 med KMP PX21 installerad i november 2005. Har fungerat mycket bra.
Installatören satte brännaren i övre luckan eftersom det skulle bli för litet utrymme för aska om den monterades i den undre (dragluckan). Brännaren hamnar rätt nära taket i förbränningsutrymmet i den här panntypen, men det skulle inte vara något problem enligt honom.
När han installerat brännaren och trimmat in den sa han att det blev en anläggning med ovanligt hög verkningsgrad, över 80% om jag minns rätt. Han hade installerat 90 st KMP PX21 hösten innan så man får anta att han visste vad han talade om.
Jag förbrukade tidigare ca 3400 l olja per år och nu 7,8 ton pellets. 2006 var ett milt år men det verkar nog rätt bra i alla fall. Kostnaden för uppvärmning sjönk från förväntade 34-35 till 15,5 tkr och brännaren betalade sig på ett år! :)
ABSO PK12D -63, KMP PX21, småsäck i tunna
Depper Dan
Prima virke

ABSO PK-12D

Inlägg av Depper Dan »

Hej

Du skriver att installatören satt brännaren i övre luckan.
Min ABSO från -58 har tre luckor, längst ned finns en drag/asklucka, i mitten en lucka som är låst med ett par stjärnskruvar - innanför skalet finns gjutgods. Överst är vedluckan.
Fråga: menar du verkligen den översta eller menar du den i mitten?
Om du menar den i mitten: togs det upp ett hål genom gjutgodset? Är det alltså inga vattenkanaler i vägen där då?
På min panna, innanför den översta lucka och ca 15 cm in så löper något på tvärsen. Det finns två-tre till parallellt, jag antar att det är rökgångar, eller är det vattenkanaler. Vet någon? Därför skulle det inte funka med översta lucka på min i alla fall.

Viking Bio till denna panna, kan det vara något? Bra brännare?

Gröngöling på G
Skriv svar