Installatören kommer imorgon.

Skriv svar
ParkaKungen
Ungskog

Installatören kommer imorgon.

Inlägg av ParkaKungen »

Så nu skall man börja elda med pellets, lagom till at priserna går upp. :wink:

Är det något speciellt jag skall tänka på?
Vilka papper etc skall jag ha av installatören?
Har läst har på forumet om rökgaser etc.

Skall sotaren kontaktas efter installation?
Har precis haft sotarn här och då passade jag på att fråga om det gick bra att elda pellets i min gamla panna.

Någon som vet ungefär hur lång tid installationen kan ta?
Det är en Janfire Flex-a som skall installeras tillsammans med ett 2veckorsförråd.

Vilken verkningsgrad tror ni jag kommer att få tillsammans med min gamla panna. En CTC Elcombi från -83. Killen som var här och kollade sade att , visst går det att installera en pelletsbrännare i din panna men han visste inte vilken verkningsgrad det skulle bli. Panna är funkar idag med, olja , el samt ved. Skorstenen är 110 i diameter. Lite lite tyckte killen som var här, men det skulle funka.

Är helt ny i pelletsgamet men jag måste säga att jag blev glad när jag hittade denna sidan.
Mycket informativ och bra sida.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: Installatören kommer imorgon.

Inlägg av Ved Profilen »

ParkaKungen skrev:Så nu skall man börja elda med pellets, lagom till at priserna går upp. :wink:

Är det något speciellt jag skall tänka på?
Vilka papper etc skall jag ha av installatören?
Har läst har på forumet om rökgaser etc.

Skall sotaren kontaktas efter installation?
Har precis haft sotarn här och då passade jag på att fråga om det gick bra att elda pellets i min gamla panna.

Någon som vet ungefär hur lång tid installationen kan ta?
Det är en Janfire Flex-a som skall installeras tillsammans med ett 2veckorsförråd.

Vilken verkningsgrad tror ni jag kommer att få tillsammans med min gamla panna. En CTC Elcombi från -83. Killen som var här och kollade sade att , visst går det att installera en pelletsbrännare i din panna men han visste inte vilken verkningsgrad det skulle bli. Panna är funkar idag med, olja , el samt ved. Skorstenen är 110 i diameter. Lite lite tyckte killen som var här, men det skulle funka.

Är helt ny i pelletsgamet men jag måste säga att jag blev glad när jag hittade denna sidan.
Mycket informativ och bra sida.
Hej!
Ctc Elcombi är väl inte den bästa pannan att elda pellets i, eldstaden har direkt förbindelse med skorstenen man kör ut rökgaserna/pelletsen rakt ut i skorstenen kan man säga förutom en liten styr plåt i eldstadens överkant.
Det du kan göra är att förlänga rökgasvägen ut i skorstenen med en plåt.
Skall se om jag kan hitta någon bild på detta att lägga ut.

Verkningsgraden på hela anläggningen får du nog inte reda på men förbränningsverkningsgraden kommer installatören att visa dig i bästa fall.
Han skall lämna dig ett rökgasanalysprotokoll där det står.
Co2 / Co / O2 /Rökgastemperatur /Undertryck i skorstenen samt Verkningsgrad på förbränningen.

Ved Profilen
Skriv svar