Kraftiga rökpuffar vid loggseldning

Här diskuteras allt kring vedeldning
lassegurra
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 05 dec, 2006 00:05

Kraftiga rökpuffar vid loggseldning

Inlägg av lassegurra »

Eldar i vedpanna (buderus S221) med loggs. Har fått kraftiga bakpuffar vid några tillfällen och några små 'puffar' ibland. De kraftiga är att likna vid explosion där luftsuget tillfälligt vänder och blåser in i pannrummet (med rök & gnistor) för att sekunden senare vända tillbaka normal väg. Scenariot kan upprepas strax senare. Ibland har den ett 'pumpande' beteende (ofta då förbränningen är dålig/låg temp). Allt detta kan ibland inträffa då brasan varit ingång rätt länge, 1-1.5 timmar efter start. Får känslan av att det inträffar oftare då förbränningen är 'dålig' och rökgastemp ligger på ca150-180grader (normalt uppåt 200-250). Börjar bli lite skraj att lämna brasan när den beter sig såhär. Någon som kan förklara vad detta beror på och vad man kan göra åt det?
Buderus S221/Laddomat21+Acctankar 1000L+rökgaslucka
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

hur bra är draget i skorstenen :?:
inget sot i pannan :?:
hur är till luften till pannrummet :?:
det är nåt jag skulle ha kollat
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
lassegurra
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 05 dec, 2006 00:05

Inlägg av lassegurra »

ingemar_o skrev:hur bra är draget i skorstenen :?:
inget sot i pannan :?:
hur är till luften till pannrummet :?:
det är nåt jag skulle ha kollat
Bra drag, har dock inte mätt något flöde, men det suger hyggligt i normalfallet, dragluckan brukar stå på tvären. Det är väl dock så att draget och rökgastemperaturen hänger ihop, dvs vid lägre temp så är draget sämre
I förbränningsrummet lite sot, lite tjära, ibland droppar det lite av tjära.
Tätade kring dörren för ett år sedan men tycker ändå att det finns andra vetilationställen som borde räcka tex där oljeledningarna gick ut tidigare, eller i småhål till övrig krypgrund (kanske iofs med dåligt syreinnehåll).

En tanke jag haft är liknande den du har, dvs brist på syre får luftströmmen att tillfälligt vända, precis som en pumpande jetmotor...
Buderus S221/Laddomat21+Acctankar 1000L+rökgaslucka
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

det ska ju finnas lika stort hål för till luften som arean på rökkanalen
vet inte exakt hur det beter sig vid förlite till luft men troligt med gengas smällar
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av pyrro »

hej!

jag har lite av samma problem.. att pannan går som ett ånglok ibland. d.v.s att den pulserar nästan ibland. är ganska oregelbundet och ja har inte en aning om vad det beror på. och då har jag ett luftintag som är c:a 2 * 2 dm . man blir ganska orolig då hela källaren blir så pass rökfylld så det inte går att gå ner där. så brannkåren kom förra gången. va gör man ? och vad är det för fel?
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Brännbara gaser samlas i pannan, men dras inte ut till skorstenen. Då luftblandningen blir "optimal" bilr det en explosion.

Ökar man draget åker de brännbara gaserna ut, men oförbrända... klar förlust, plus att de sätter sig i skorstenen som tjäravlagringar. Det är ju bättre om de brinner upp i själva pannan.
Nu känner jag inte till era modeller av pannor, men detta fenomen borde inte uppstå då keramiken blivit ordentligt varm????
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
lassegurra
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 05 dec, 2006 00:05

Inlägg av lassegurra »

Anders G skrev:Brännbara gaser samlas i pannan, men dras inte ut till skorstenen. Då luftblandningen blir "optimal" bilr det en explosion.

Ökar man draget åker de brännbara gaserna ut, men oförbrända... klar förlust, plus att de sätter sig i skorstenen som tjäravlagringar. Det är ju bättre om de brinner upp i själva pannan.
Nu känner jag inte till era modeller av pannor, men detta fenomen borde inte uppstå då keramiken blivit ordentligt varm????
För min del kan det ske rätt sent efter laddning, ca 2 timmar ibland, så pannan är klart varm. I och med att jag eldar loggs blir glödbädden rätt 'kompakt mot slutet. Det kan ju påverka draget negativt. Kollade igår och draget var inget vidare, rökgastemperaturen var nere i 150 (från 250 vid start). Stängde dragluckan i skorstenen och det hjälpte rätt bra. Skulle ha en temperaturstyrd draglucka....
Buderus S221/Laddomat21+Acctankar 1000L+rökgaslucka
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Skulle vilja påsta att det är "Co smällar, puffar" vilket uppträder när O2 blir lågt, loggsena innehåller ju så mycket energi jämfört med ved vid samma volym så jag tror att sekundärluften inte räcker till, = låg O2, hög CO och då kan dessa fenomen som ni beskriver uppträda. Som ni skriver så eldar ni med loggs i vedpannor, luftregistrena är dimensionerade efter vedeldning och inte efter ett väldigt komprimerat och torrt bränsle som pellets. Tror det kvittar om det är keramik eller ej.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

leifa.k skrev:Skulle vilja påsta att det är "Co smällar, puffar" vilket uppträder när O2 blir lågt, loggsena innehåller ju så mycket energi jämfört med ved vid samma volym så jag tror att sekundärluften inte räcker till, = låg O2, hög CO och då kan dessa fenomen som ni beskriver uppträda. Som ni skriver så eldar ni med loggs i vedpannor, luftregistrena är dimensionerade efter vedeldning och inte efter ett väldigt komprimerat och torrt bränsle som pellets. Tror det kvittar om det är keramik eller ej.
Samma sak, men jag tror jag försökte skriva på svenska...
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

Precis

Inlägg av Kwc »

Hög enerigitäthet och förbränningen hamnar i skorstenen med luftlås till följd när gaserna antänds i skorstenen.
Detta fenomen är väldigt vanligt vid sopförbränning där man matar pannorna med väldigt varierande energi inehåll.
Du skulle behöva en större panna kanske!!
Klurigt problem!!

Mvh Kent
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
david.of
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 16:53
Ort: Ådalen

Inlägg av david.of »

Hur mycket sekundärluft kör ni som har dessa problem?
Hade liknande problem med min anläggning tidigare , och det berodde på att jag hade för mycket sekundär i förhållande till primär.
Mvh David
Calmar v33 + kmp p20 -99
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Mängden sekluft är det nog knappast någon som mäter, inte heller primärluften. Det ska väl vara ett syreunderskott i eldstaden så att bränslet inte antänds, det skall väl bara förgasas i eldstaden och det skall vara tjära på eldstadsväggarna, det är när dessa heta gaser går ned genom den keramiska rostern gaserna skall antändas av sekundärluften med ett litet syreöverskott så att det brinner upp i "flambaljan" under stor turbulens och omblandning innan gaserna träffar kylande pannväggar. Jag vet inte vad du hade för panna men hos mig finns det bara en förbränningsluftfläkt och det delar upp sig i prim. sek. luftregister och det funkar som så att om jag "ökar på primärluftskruvarna" så sjunker flödet automatiskt på sek. luftregistret. Min erfarenhet som bio och oljerbränsleeldare både proffessionellt och privat säger mig att har man för mycket sek.luft så blir det låg förbränningstemp./låg verkningsgrad/höga emissioner/utsläpp. Proffessionellt så har vi ju att tillgå Primär/sekundär/tertiär/kvartär. Dvs. 4 st. luftregister. men jag kan ju vara ute och cykla ändå när jag påstår någonting? Hemma i källaren har jag bara två luftregister och det puffar och har sig i källar'n emellanåt iallafall även om jag ska kunna det här. :wink: Få se om det blir bättre med den hemmabyggda pelletsbrännaren med PLC styrning (fabrikat?Tips emottages) och frekvensdrift för bränsleskruv Abb ACS100 för upprampning av bränslet och kontinuerlig matning.
david.of
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 16:53
Ort: Ådalen

Inlägg av david.of »

Var inte ute efter en exakt mängd utan en ungefärlig uppskattning. Dom flesta pannor , bla min calmar , har ju numrerade lägen på respektive luftregister. Sen har du ju rätt i att dom matas av samma fläkt så någon riktig fininställning är ju svår att göra.
Mvh David
Calmar v33 + kmp p20 -99
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

I min panna ville det "puffa" lite ibland, i början, även när jag eldade med ved. Såna här "loggs", det är väl något slags briketter ni menar, har jag inte provat. Men jag upptäckte att mitt problem försvann om jag såg till att lägga vedträna så att det säkert fanns en öppning ner till sekundärkammaren i början. Blev det för tätt där, fick jag puffar. När det brunnit ett tag skapar draget en tunnel genom glödbädden, så då löser det sig självt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
lassegurra
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 05 dec, 2006 00:05

Inlägg av lassegurra »

apersson850 skrev:I min panna ville det "puffa" lite ibland, i början, även när jag eldade med ved. Såna här "loggs", det är väl något slags briketter ni menar, har jag inte provat. Men jag upptäckte att mitt problem försvann om jag såg till att lägga vedträna så att det säkert fanns en öppning ner till sekundärkammaren i början. Blev det för tätt där, fick jag puffar. När det brunnit ett tag skapar draget en tunnel genom glödbädden, så då löser det sig självt.
Jag drog igen motdragsluckan en del och efter det var det inga problem, fick upp rökgas temparaturen lite men däärefter riktigt bra drag i pannan. Kan tro att det var snålheten som bedrog viseheten, dvs jag försökte snåelda. Det blir väl som en rea-motor som inte får tillräckligt med syre att den börjar 'pumpa'. Nåväl, slutet gott allting gott?
Buderus S221/Laddomat21+Acctankar 1000L+rökgaslucka
Skriv svar