Jag har börjat försöka åtgärda mina otäta pannluckor och stött på diverse problem.
Där jag kunnat sätta en "mörk" (limmad) packning av glasull? så läcker det inte ut något ljus mellan plåten och plåtkragen.
Däremot så fick jag inte skarven mellan brännaren och fästplåten tät med den medlevererade packningen av "vanlig" packningsmatta, utan det blev en ljusstrimma i överkant.
Nu har jag satt dit en "vit" tunn packning 10*2 mm av vad jag tror är glasfiber. Resultatet blev en lysande rand runt om.
Frågan är då, är det glasfibern som leder ljus, men det är tätt för luft eller läcker det luft med?
De skruvade luckor som inte ska användas har jag tätat med drevremsa av glasull och där lyser det inte.
Glasullspackning läcker ljus, läcker den luft?
Du kan konstatera läckage genom att hålla en tändare eller tändsticka nära skarven. Om lågan sugs in, sugs tjyvluft också in.
Det finns silikontätning på tub som tål upp mot 300 grader. Det kan man täta luckor med. Finns på bensinmacken.
Stryk lite olja på pannkanten och en sträng silikon på luckan. Stäng luckan så silikonet formar sig mot pannan och låt härda. Oljan gör att silikonet släpper från kanten (med milt våld). Ha inte på för mycket silikon bara, då sitter luckan fast!
Det finns silikontätning på tub som tål upp mot 300 grader. Det kan man täta luckor med. Finns på bensinmacken.
Stryk lite olja på pannkanten och en sträng silikon på luckan. Stäng luckan så silikonet formar sig mot pannan och låt härda. Oljan gör att silikonet släpper från kanten (med milt våld). Ha inte på för mycket silikon bara, då sitter luckan fast!
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Ju tätare pannan är, desto bättre kontroll har man på förbränningen. Det är svårt att säga hur tätt det ska vara , men minsta springa i en kamin tex kan räcka för att underhålla en eld. Så mycket luft kan pipa igenom små spalter.
Dessutom kyler den luften innandömet på pannan helt i onödan vilket kostar pellets.
Om man har problem med genomflödet i brännkammaren, (sotning eller blåslampa) är det lämpligt att leta efter läckor.
Har man inga problem kan man strunta i det.
Dessutom kyler den luften innandömet på pannan helt i onödan vilket kostar pellets.
Om man har problem med genomflödet i brännkammaren, (sotning eller blåslampa) är det lämpligt att leta efter läckor.
Har man inga problem kan man strunta i det.
CTC 265B med Blueflame