Vinstlott med Ecoflex!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kungen_72
Prima virke

Vinstlott med Ecoflex!

Inlägg av Kungen_72 »

Har kört med min Ecoflex nu i 3 mån. och höjer denna till skyarna, är nu inne på dom 5-6 sista säckarna på första pallen sedan 22/9!!
Nu har det ju varit grymt varmt för årstiden men ändå tycker jag att det går åt väldigt lite.
Sotning har jag inte brytt mig om ännu då rökgastempen inte har stigigt nämnvärt på dessa mån. och asklådan är bara halvfull!!
Nu eldar jag i.o.f.s lite i keddy`n oxå men vi har ett ganska stort och dåligt isolerat hus så jag är ändå imponerad av effektiviteten hos pannan.
Hör andra i mitt närområde som gör av med c:a 1 säck om dagen nu i jämförbara hus!

Inga tråkigheter med optogivare eller annat har inträffat heller

Skuntstyrningen fungerar utmärkt oxå!!

Lycklig!!! :P
CTC Ecoflex, Dragbegränsare KW 012, 6m flexskruv, 10m 110mm slang i skorsten, bulkförråd kommer!, keddyinsats i murspis, värmer 184kvm 1800tals hus
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Jag gör av med 1 säck om dagen... :(

I övrigt har du mitt fulla stöd. Ecoflexen är en värmande vän
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag är åxå nöjd har kört i två månader nu och tittade i asklådan. Den var väl 1/3 fylld så jag kan kanske köra ett 5-6 mån under vintern innan det är dax att tömma. Få se det blir i så fall okt - mars/april. Skall testa hur länge utrymmet räcker.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:Jag är åxå nöjd har kört i två månader nu och tittade i asklådan. Den var väl 1/3 fylld så jag kan kanske köra ett 5-6 mån under vintern innan det är dax att tömma. Få se det blir i så fall okt - mars/april. Skall testa hur länge utrymmet räcker.
Då blir det max 2 ggr/år du behöver tömma asklådan.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Det blir lagom att tömma aska 2 ggr eftersom jag även skall sota 2 ggr per år. Det kan vara kul att springa i pannrummet men inte att vara tvingad till det. Det verkar som mitt 300 liters mellanförråd kommer räcka tre veckor nu i varma december. :lol:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Stratocaster
Ungskog

Inlägg av Stratocaster »

Jag har kört min EcoFlex sedan september och har inte heller haft något bekymmer. Installatören har inte justerat den ännu eftersom jag vill vänta tills temperaturen hamnar konstant på minus. Jag förbrukade ca 300 kg under november (eldade ved dagtid i kökspannan också). Jag har nog lite större askmängder än vad som beskrivs i denna tråd så jag förmodar att det finns förbättringsmöjligheter vid justeringen.

Jag har sotat varannan eller var tredje vecka men undrar om det är nödvändigt att sota så ofta. Var ska en rimlig rökgastemperatur ligga? Hur mycket får den sedan stiga innan man bör sota?
CTC Ecoflex, 4 m murad skorsten.
Förråd: pall med 6 kragar, 2 m skruv, Solett pellets.
Kompletteringseldar ved dagtid i kökspanna.
Värmer 200m² till 21° och 40m² till 12°
ardbeg
Prima virke

Inlägg av ardbeg »

Min har varit igång sedan 22 augusti. Beställde 2 pall då och har nu kvar ungefär 10 st säckar... Helt nöjd so far. Jag har både sotat och tömt asklådan, sotningen behövdes men det var nog en justeringsmiss i början för efter sotningen har jag bara kollat och trots att det har gått lika lång tid igen så är det absolut inte nödvändigt att göra om det ännu. Asklådan var väl halvfull när jag tömde den i november...
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stratocaster skrev:Jag har kört min EcoFlex sedan september och har inte heller haft något bekymmer. Installatören har inte justerat den ännu eftersom jag vill vänta tills temperaturen hamnar konstant på minus. Jag förbrukade ca 300 kg under november (eldade ved dagtid i kökspannan också). Jag har nog lite större askmängder än vad som beskrivs i denna tråd så jag förmodar att det finns förbättringsmöjligheter vid justeringen.

Jag har sotat varannan eller var tredje vecka men undrar om det är nödvändigt att sota så ofta. Var ska en rimlig rökgastemperatur ligga? Hur mycket får den sedan stiga innan man bör sota?
Jag skulle kommit över o kollat in skönheten nån kväll men de får bli i mellandagarna om ni är hemma då, Är lite väl mycket så här innan jul.. :oops:

Har läst att äfab m.fl rekomenderar sotning av pannan då rökgastempen stigit med 50° o det är nog lämpligt, Finns en tråd på forumet om hur verkningsgraden påverkas o det va nästan inget.. Tror de va kring en 50 lapp/år el nått man vann på att sota redan då tempen stigit med 25°
Rökgastempen ska vara så låg som möjligt utan att det blir kondens i skosten..

Det bör rymmas aska från 1000 kg pellets i asklådan... :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Stratocaster
Ungskog

Inlägg av Stratocaster »

Hej André!

Jodå vi är hemma i mellandagarna och ni är väldigt välkomna. Jag bjuder på glögg eftersom ni har så långt att gå :lol: Ni kan bara följa oljudet så hittar ni rätt. Planen är nämligen att tankh-vetet ska vara ute i småbitar på gården innan nyårsafton.
CTC Ecoflex, 4 m murad skorsten.
Förråd: pall med 6 kragar, 2 m skruv, Solett pellets.
Kompletteringseldar ved dagtid i kökspanna.
Värmer 200m² till 21° och 40m² till 12°
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stratocaster skrev:Hej André!

Jodå vi är hemma i mellandagarna och ni är väldigt välkomna. Jag bjuder på glögg eftersom ni har så långt att gå :lol: Ni kan bara följa oljudet så hittar ni rätt. Planen är nämligen att tankh-vetet ska vara ute i småbitar på gården innan nyårsafton.
Då tittar vi förbi i mellandagarna, Jo de kan behövas lite glögg efter 200 m promenad.. :D
Skriv svar