Hur mycket påverkar trycket i värmesystemet dess förmåga att få fram värme till radiatorerna?
Lite fakta:
- Enrörssystem, med två olika slingor.
- En cirkulationspump, som alltså arbetar med båda slingorna.
- Slingorna går direkt ner i golvet i pannrummet, och är sedan helt dolda i golv/valv.
- Jag har tyvärr ingen ritning över hur slingorna är fördelade.
- Expansionskärlet i pannrummet. (Nytt 2003-12).
- Höjden mellan expansionskärlet och översta elementet är inte mer än max 3 meter (en våning).
Trycket på manometern varierar från cirka 0,5 när ingen värme finns på, till cirka 0,8 när utgående temperatur är på 60 grader.
Är dessa värden normala?
Skiljer det gällande systemtryck mellan olika typer av rörsystem?
Jag har testat att fylla på mer vatten i systemet, så att trycket ökar något på expansionskärlets manometer, men det försvinner ganska snabbt (flera dagar) eftersom jag har en liten droppläcka (0,2 dl per dygn) nere i pannrummet vid en gammal T-koppling efter cirkulationspumpen. Vill helst undvika att byta denna just nu eftersom systemet i så fall måste tömmas. Inget läckage vid nuvarande tryck.
Hur mycket påverkar trycket i systemet?
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Hur mycket påverkar trycket i systemet?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jag hade "problem" med kraftigt svängande tryck och det visade sig att gummiblåsan i mitt expansionskärl var alldeles tomt för luft. Jag läste här att <någon> påstod att det var ganska vanligt, för att motbevisa detta testade jag.
Jag klämde först ventilen öppen: inget luft kom ut! Cykelpump på (till bilventil) och pumpa lite, det gick tungt. Fortfarande inget pys. Funderade en hel del och kom fram till att blåsan låg an mot ventilsätet, alltså jävla tom!
Pumpade som en idiot och nu fungerar det bra.
Vid tillfälle ska jag stänga av panntrycket och pumpa gummiblåsan till 0,5 atm. och sedan släppa på trycket igen men just nu är det inte läge!
Men svar på din fråga: Så länge det inte är så pass mycket brist på trycket att det sugs in vatten påverkar trycket inte värmefördelningen.
Jag klämde först ventilen öppen: inget luft kom ut! Cykelpump på (till bilventil) och pumpa lite, det gick tungt. Fortfarande inget pys. Funderade en hel del och kom fram till att blåsan låg an mot ventilsätet, alltså jävla tom!
Pumpade som en idiot och nu fungerar det bra.
Vid tillfälle ska jag stänga av panntrycket och pumpa gummiblåsan till 0,5 atm. och sedan släppa på trycket igen men just nu är det inte läge!
Men svar på din fråga: Så länge det inte är så pass mycket brist på trycket att det sugs in vatten påverkar trycket inte värmefördelningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!