Vilken panna ctc ecoflex är

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Vilken panna ctc ecoflex är

Inlägg av André »

Nu har jag fått pilla lite i pannans menyer o de verkar va en kanon panna, Jag är riktigt överaskad.. :D

Väldigt lätt att hitta utan att läsa instruktioner, Allt mycket tydligt o klart så ni som köpt denna panna kan då va riktigt nöjd över pannvalet... :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Om det är något CTC lärt sig genom åren är det att göra manualer och att vara tydlig i menyer. Tom servicemenyn som man väldigt sällan behöver komma in i ligger öppen utan koder (som både vi och servicepersonal har lätt att glömma). Kul att du gillar den, det gör vi som har den åxå. Den bara tuffar på.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Kan bara instämma. Min gamla oljapanna från -89 (Diom Topp) krånglade mer på lika lång tid som jag har haft Ecoflexen.

Nä...är helnöjd.

Har nu oxå gjort ett större veckoförråd, mha lastpall och pallkragar. Fixat en längre skruv då 2 metersskruven från CTC var för kort.

Nu räknar jag med att endast behöve fylla på pellets efter ca 40-45 dagar.
Iaf vintertid. :D
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mmmm man blir allt lite avis.. :(

Ev kanske det blir så jag kan övertala kompisen att han fixar lite pellets så vi får starta upp den o justera in den, Går ju fixa ett provisoriskt med manuell matning.. Jag är lite sugen på att få pilla lite mer.. :D

Såg att det låg en STOR tratt på golvet i garaget (typ skurhink storlek) som man kan fästa på slangen, Då får man ju i en säck i taget nästan..
Hörde mej för på byggahus om nån visste hur mycket energi som skulle krävas bara för att värma upp den 0° plattan till 20° vilket visade sej vara en hel del, 1200 kWh.. :shock:
Men det är klart ett utrymme på ca 2700 m3 luft + 80-85 m3 betong som är 0° kräver ju en del att värma, Det är ju bara en pyte liten del som då är att värma vattnet i systemet på 470 liter.. Det ligger 1600 meter golvvärmeslang i plattan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Jag är lite sugen på att få pilla lite mer.. :D
Nästa gång du passerar Strängnäs får du gärna komma in och pilla på min panna. :D
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
André skrev:Jag är lite sugen på att få pilla lite mer.. :D
Nästa gång du passerar Strängnäs får du gärna komma in och pilla på min panna. :D
Ok!

Synd bara då att en kompis som har sitt x o sin son i Strängnäs slutat köra lastbil dit vid månadsskiftet, Han kör på Norge nu.. :(
Kungen_72
Prima virke

Inlägg av Kungen_72 »

Blir fortfarande lyrisk när jag går ner till pannrummet!! :D
Sotade ur pannan för första gången i dag efter c:a 1000kg lite bök pga låg takhöjd men det gick hyfsat ändå. Asklådan var inte riktigt full och en liten dendens till sintring längst ner i brännkoppen fanns dock!
1000kg sedan 22 sept kan man ju inte klaga på direkt!! :D

Som sagt höjer denna panna till skyarna!!!
CTC Ecoflex, Dragbegränsare KW 012, 6m flexskruv, 10m 110mm slang i skorsten, bulkförråd kommer!, keddyinsats i murspis, värmer 184kvm 1800tals hus
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kungen_72 skrev:Blir fortfarande lyrisk när jag går ner till pannrummet!! :D
Sotade ur pannan för första gången i dag efter c:a 1000kg lite bök pga låg takhöjd men det gick hyfsat ändå. Asklådan var inte riktigt full och en liten dendens till sintring längst ner i brännkoppen fanns dock!
1000kg sedan 22 sept kan man ju inte klaga på direkt!! :D

Som sagt höjer denna panna till skyarna!!!
Låter fint.. :D

Nu har kompisen ställt upp silon o fått skruven som ev monteras i helgen så då är det bara pelletsen som beställdes i onsdags morse kvar, Lev tiden va 5-10 dagar så det bör komma i veckan iaf..
Då får man se hur den funkar på "riktigt" för nu ville dom ha igång pelletsen sa han då han ringde idag, Det hade gått drygt 2800 kWh sen dagarna före jul o det gick 1200 kWh enbart för att få plattan till 12°
Kungen_72
Prima virke

Inlägg av Kungen_72 »

Förstår om dom är sugna på att få igång brännaren! :D Den elförbrukningen skulle man ju få magsår av!!!
Tror ändå att dom får tömma asklådan oftare än jag :wink:

Ska bli kul att höra din utvärdering av pannan när den har knaprat pellets ett tag Andre!
CTC Ecoflex, Dragbegränsare KW 012, 6m flexskruv, 10m 110mm slang i skorsten, bulkförråd kommer!, keddyinsats i murspis, värmer 184kvm 1800tals hus
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kungen_72 skrev:Förstår om dom är sugna på att få igång brännaren! :D Den elförbrukningen skulle man ju få magsår av!!!
Tror ändå att dom får tömma asklådan oftare än jag :wink:

Ska bli kul att höra din utvärdering av pannan när den har knaprat pellets ett tag Andre!
Jodå en rapport kommer.. :D

Ja jag skulle tippa på att dom skulle kört upp ca 1 ton nu om pannan startas med pellets direkt den 21/12, Hade nog gått ett par dygn på max (20 kW) :lol:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Så där ja nu är pannan igång.. :D

Det enda som inte va gjort riktigt rätt va skruvlådan under silon som naturligtvis svetsades klar innan den monterades på silon, Men vad är det för sak då det både finns gas o svets.. Tog knappt en tim så va det ombyggt..

Jag började direkt med att fylla slangen med pellets manuellt medan externskruven skulle komma på plats, Brännaren startade på första försöket..
Det enda som tycktes va ett problem va att pannan hade svårt att få upp tempen, Efter ca 3 tim så hade tempen stigit från 16-69° trots stängd shunt :?

Började fundera lite smått va som kunde va fel då pannan ändå gick på 20 kW men då jag brände mej på ett rör så märkte jag att det satt en separat shunt för golvvärmen i pannrum, Kontor o wc (ca 25 m2) som va max öppen.. När den stängdes så gick det snabbt att få upp tempen.. :lol:

Efter brännaren gått bara några timmar på fabriksinställningarna så började det bli lite sotigt på inspektions glaset... :?
Matning 90% fläkt 55% o Co2 låg på 17% :shock:
För att få ner Co2 till 12,5% krävdes 95% fläkt då det inte va solett pellets som användes, Blir intressant att se till helgen då dom fått den pelletsen om det blir samma inställningar som i en biomatic med exakt likadan skorsten o draglucka.. Där körs fläkten på 45% o matning 90% så det är ju en rätt stor skillnad på fläkt.. :roll:

Alla effekt lägen är nu aktiverade
Hög matning 90%
Hög fläkt 95%
Låg matning 63%
Låg fläkt 50%
Min matning 37%
Min fläkt 18%

Konstigt att det blev dom värdena, På hög blev det mer fläkt än matning för att få Co2 på 12-12,5% :?

Jag vill oxå ha en sån panna :cry:

Hade jag köpt idag så hade det troligen blivit en ctc ecoflex o en L/V VP om pelletsen fortsatt att öka i pris samt köpt in sej i vindkrafts koperativet..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:Jag vill oxå ha en sån panna :cry:

Hade jag köpt idag så hade det troligen blivit en ctc ecoflex o en L/V VP om pelletsen fortsatt att öka i pris samt köpt in sej i vindkrafts koperativet..
Jo, man kan ju alltid fantisera om vad man skulle vilja ha......
Dock känns steget lite stort att ta när den befintlga anläggningen ändock fungerar, fast kanske inte riktigt så optimalt som man skulle önska sig...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Imorse va de sjögång vid pannan o fulla asklådan med vatten.. :shock:

Då pannan går mot utegivaren så tar den kalla plattan all värme så pannan har gått med en driftstemp på 36° i 16 tim, Utom då jag justerade pannan o stängde shunten manuellt..
Pannan har gått nu i ett dygn på 20 kW pellets + 9 kW el så han skulle ringa då han kom till garaget o höra hur/ved han skulle göra.. Han fick inte tag på mej nu på morgonen så han kom förbi nu o undrade vad dom skulle göra, Synd att inte pannan har inbyggt i shuntstyrningen som thermia så att tempen inte kan gå under 55° i pannan för då stänger shunten..

Får försöka uppskatta vilken lutning kurvan ska ligga på för att tempen inte ska rasa så mycket... :roll:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
André skrev:Jag vill oxå ha en sån panna :cry:

Jo, man kan ju alltid fantisera om vad man skulle vilja ha......
Dock känns steget lite stort att ta när den befintlga anläggningen ändock fungerar, fast kanske inte riktigt så optimalt som man skulle önska sig...
Nä nu kommer man inte att byta men för dom som ska köpa så är valet betydligt lättare då forumet finns (för dom som hittat hit innan dom ska byta) men som jag skrev "om jag skulle byt/köpt idag"

-04 fanns ju inte ens denna panna o man visste inte de man vet idag heller samt att utvecklingen gått framåt en hel del oxå..

För min del så hade det inte blivit direkt nått dyrare med ecoflex o en L/V VP än det jag har nu med acktanken.. Bara man har kontakter direkt med grossist så... :wink:
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Det är kul att höra att du gilllar Ecoflexen :D Jag är också nöjd. Det känns som man valt rätt. Det finns dock en möjlighet att det kommer fler alternativ innan du skall byta. Din anläggning är väl inte så gammal än André?

Tror inte en L/V-pump passar mitt hus. Skickar ut 49 gradigt vatten vid en yttertemp runt nollan. Det skall ganska höga pelletspriser för att motivera en sådan investering.
Skriv svar