Varvtalsreglering av cirkulationspumpar?

Skriv svar
lage
Fröträd

Varvtalsreglering av cirkulationspumpar?

Inlägg av lage »

Hej alla och god fortsättning.
Är det någon här som vet nåt om varvtalsreglering av cirkulationspumpar?
Hur går det till?
Är det speciella pumpar?

Hälsningar,
Lage
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Många pumpar har en inställingsmöjlighet om tre olika hastigheter på kopplingsdosan. Antar att den kopplar in lindningarna på olika sätt för att få fram olika effekterna (och därmed varvtalen). Tveksam om det skulle vara lönt att byta en fungera pump (enligt din devis ovan) men vid byte kan det vara något att tänka på.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: Varvtalsreglering av cirkulationspumpar?

Inlägg av Ved Profilen »

lage skrev:Hej alla och god fortsättning.
Hur går det till?
Är det speciella pumpar?

Hälsningar,
Lage
Jag tror inte att det är speciella pumpar,men dom går att varvtalsreglera med hjälp av frekvensstyrning.
Varför villl du varvtalsreglera pumparna?

Ved Profilen.
lage
Fröträd

Inlägg av lage »

Jag kanske skulle ställt frågan i "sol" forumet istället. Just nu har jag inget behov, men när jag skall komplettera med solfångare och allt som därmed följer kommer jag nog att behöva det. Min idé är att kunna få ut så hög temp från solfångarna att det går att ladda en tekniktank med bra skiktning, och då tror jag varvtalsreglering är ett måste.
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

lage skrev:Jag kanske skulle ställt frågan i "sol" forumet istället. Just nu har jag inget behov, men när jag skall komplettera med solfångare och allt som därmed följer kommer jag nog att behöva det. Min idé är att kunna få ut så hög temp från solfångarna att det går att ladda en tekniktank med bra skiktning, och då tror jag varvtalsreglering är ett måste.
Jag har kollat lite på solstyrningar på sistone. TA verkar ha den bästa varvtalsregleringen, om man ska tro manualerna. De har två typer av varvtalsreglering, "wellenpaket" (=pulståg?) och "phasenanschnitt" (=vanlig dimmer?). Med Wellenpack kan man styra pumpen ner till 10% (ställbart, och förutsatt att pumpen klarar det). Den har tre typer av reglering: Absolut styrning av framledningstemp resp returledning samt differentialvärdestyrning (skilnad mellan fram och retur). Finns ännu fler funktioner. Jag har mest kollat på UVR61-3. Den kan även styra växelventil för laddning i olika skikt med olika temp.

Ett enklare sätt är att ställa temperaturen med en termisk ventil, en typ av laddomat. Inte lika snyggt men det funkar och är mycket billigare.

mvh
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Vet inte om det är något av detta du är ute efter.

http://www.grundfos.com/web/homese.nsf/ ... OLN-5QLBQA

Nya Grundfos ALPHA+ är en mångsidig cirkulationspump som är lämplig för de flesta värmesystem till en- och tvåfamiljshus. Pumpen har både automatisk varvtalsreglering och fasta varvtal samt anpassar tryck och flöde efter behov.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Shakespeare
Pannrumstomte!

Re: Varvtalsreglering av cirkulationspumpar?

Inlägg av Shakespeare »

lage skrev:Hej alla och god fortsättning.
Hur går det till?
Är det speciella pumpar?

Hälsningar,
Lage
Jag svarade inte riktigt på den urspungliga frågan va?
Nej, det är inte speciella pumpar. Om jag förstått det rätt så finns det två sätt att reglera varvtalet.

Antingen hackar man upp sinusvågen ungefär som en med en vanlig dimmer. Pumpen får alltid en viss del av varje halvvåg. Fördelar: Passar nästan alla motortyper. Nackdelar: Dålig dynamik, bara ner till 30%.

Eller så släpper man på ett antal halvvåger, och sedan gör man uppehåll ett antal halvvåger. Variationer i flödet utjämnas av trögheten i vätskan. Fördelar: Stor dynamik, ner till 10%. Nackdelar: Beroende av trögheten i systemet. Endast lämpligt för pumpar med "Standard motorgemometri" ex Wilo, DAB, KSB och Grundfoss (?)

Källor: Bla TA:s datablad.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Byggsmén skrev:Vet inte om det är något av detta du är ute efter.

Nya Grundfos ALPHA+ är en mångsidig cirkulationspump som är lämplig för de flesta värmesystem till en- och tvåfamiljshus. Pumpen har både automatisk varvtalsreglering och fasta varvtal samt anpassar tryck och flöde efter behov.
De flesta tillverkare av cirkulationspumpar har denna typ av produkt, jag avstår själv från att rekommendera fabrikat dock :wink:.

Observera , att använder man inte större delen av sina raqdiatortermostater utan låter dem stå öppna (som många gör som har automatshunt och innegivare) så är det ingen större vits med en pump med tryckfallstyrning. Detta eftersom tanken är att när termostaterna stänger som är flödesbehovet lägre och pumpen sänker då sitt varvtal för att inte slösa med energi. (mindre sus i rören också).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

snillet skrev: Observera , att använder man inte större delen av sina raqdiatortermostater utan låter dem stå öppna (som många gör som har automatshunt och innegivare) så är det ingen större vits med en pump med tryckfallstyrning. Detta eftersom tanken är att när termostaterna stänger som är flödesbehovet lägre och pumpen sänker då sitt varvtal för att inte slösa med energi. (mindre sus i rören också).
Inte en funktion som man har nytta av i solfångarkretsen heller antar jag?
mvh
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

snillet skrev:

De flesta tillverkare av cirkulationspumpar har denna typ av produkt, jag avstår själv från att rekommendera fabrikat dock :wink:.

Observera , att använder man inte större delen av sina raqdiatortermostater utan låter dem stå öppna (som många gör som har automatshunt och innegivare) så är det ingen större vits med en pump med tryckfallstyrning. Detta eftersom tanken är att när termostaterna stänger som är flödesbehovet lägre och pumpen sänker då sitt varvtal för att inte slösa med energi. (mindre sus i rören också).
Det var inte meningen att göra fördel av något fabrikat eller något sådant. Det var bara det att när jag skrev inlägget så hade jag en faktura från Rinkaby rör med just en sådan att betala. :roll:
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Byggsmén skrev:
snillet skrev:

Det var inte meningen att göra fördel av något fabrikat eller något sådant. Det var bara det att när jag skrev inlägget så hade jag en faktura från Rinkaby rör med just en sådan att betala. :roll:
Texten du skrev lät väldigt "säljig" :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Skrev av texten som stod på lådan till pumpen. Fy på mig. :oops:
Skriv svar