Panna Norah 1600 - nån som kan?

Skriv svar
Pällets
Ungskog

Panna Norah 1600 - nån som kan?

Inlägg av Pällets »

I vårt relativt nyköpta hus fanns det en Iwabo S1 brännare installerad i en gammal 60 tals panna, Norah 1600. Efter att rådfrågat forumet här har vi bestämt oss för att köra på med pannan till den tar slut (eller vi ledsnar på den.) Någon som vet nåt om denna panna? Jag har bara en rudimentär bruksanvisning från anno 1960 talet. Det är väl ffa en optimering av det (lilla) man kan göra som skulle vara intressant att höra.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: Panna Norah 1600 - nån som kan?

Inlägg av Ved Profilen »

Pällets skrev:I vårt relativt nyköpta hus fanns det en Iwabo S1 brännare installerad i en gammal 60 tals panna, Norah 1600. Efter att rådfrågat forumet här har vi bestämt oss för att köra på med pannan till den tar slut (eller vi ledsnar på den.) Någon som vet nåt om denna panna? Jag har bara en rudimentär bruksanvisning från anno 1960 talet. Det är väl ffa en optimering av det (lilla) man kan göra som skulle vara intressant att höra.
Är det den gröna pannan som är instängd liksom i ett skåp med stängbara dörrar?Eller är det den pannan med fyra luckor på framsidan. Med vedpåfyllningsluckan samt dragluckan/askluckan nederst med två st sotluckor på vänster sida med två st gjutjärnsrattar.

Ved Profilen..
Pällets
Ungskog

Inlägg av Pällets »

Nja den är omgiven av grön plåt men inga dörrar (borttagna?). Underst är luckan för pelletsbrännaren, ovan den är den öppningsbara luckan, övre hälften utgörs av en ca 30 cm djup insats där gamla brännaren (förutsätter att det var olja) sitter och mitt på sitter shuntvredet. Blev det nåt klarare?
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Pällets skrev:Nja den är omgiven av grön plåt men inga dörrar (borttagna?). Underst är luckan för pelletsbrännaren, ovan den är den öppningsbara luckan, övre hälften utgörs av en ca 30 cm djup insats där gamla brännaren (förutsätter att det var olja) sitter och mitt på sitter shuntvredet. Blev det nåt klarare?
Jaha! Då är det säkert den pannan jag skrev om från början,efter som du skriver att dörrar är borttagna.Titta om oljebrännaren har setat lodrätt placerad i pannan ca en meter högt. Alltså ovanför dom andra luckorna ,lågorna från oljebrännaren har alltså brunnit neråt i pannan från pannans överdel in i eldstaden, samt om du har en sotlucka som är placerad bakom där oljebrännaren har varit placerad. Sotluckan är ca 2dm bred och 4cm djup har även en gjutjärns ratt.

Då kan jag hjälpa dig.
P.s Denna panna är ganska ovanlig nu för tiden (om det nu är denna pannar jag menar)

Gott Nytt År!
Ved Profilen
Skriv svar