Hjälp intrimning/omkoppling

Här diskuteras allt kring vedeldning
pannrum
Prima virke

Hjälp intrimning/omkoppling

Inlägg av pannrum »

Konverteringen är nu klar och har äntligen fått börja elda :D
Är verkligen nöjd med laddningen av tanken men vid urladdning verkar nedre halvan av tanken röras om lite. Märker att mitt och botten tempen ganska snabbt närmar sig varandra efter eldning. Mot toppen i tanken ligger dock skikningen kvar under urladdningen. Kan det bli så :?:

Har en bivalent fyrvägsshunt som tar ut värmen. Den är kopplad mot övre delen av tanken, med returen som går in i mitten :?: Shuntar ut 40 grader som max temperatur och såg nu att returtempen låg på 31 grader. (mätt med stektermometer :lol: ). Det är -5 grader ute nu.
Har ännu inte strypt ner flödena på golvslingorna/elementen. Det skulle kanske sänka returtempen lite. Kör pumpen på ettans fart.

Felkällor jag funderar på är:
1. Returen kommer in mitt i tanken. (Ska det vara så?)
2. Det är för liten temperaturskillnad mellan tillopp och retur.
3. Att vvc returen fortfarande värmer upp nedre delen av tanken då det inte är monterat någon backventil efter förvärmningsslingan. (vvc:n går nu in mellan förvärmningsslingan och toppslingan)

Märkte också att om jag värmer upp hela tanken så verkar mitt och bottentemperatur följa varandra under urladdningen.

Vad tror ni, går det att göra något åt det :?:
Mvh/Per
Calmar V65, en 4m3 tank, vvc med förvärmning och toppslinga. Kulvert 30 m och lågtempsystem. Värmer 230m2. Styrning thermomatic Era 10
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: Hjälp intrimning/omkoppling

Inlägg av Ved Profilen »

pannrum skrev:Konverteringen är nu klar och har äntligen fått börja elda :D
Är verkligen nöjd med laddningen av tanken men vid urladdning verkar nedre halvan av tanken röras om lite. Märker att mitt och botten tempen ganska snabbt närmar sig varandra efter eldning. Mot toppen i tanken ligger dock skikningen kvar under urladdningen. Kan det bli så :?:

Har en bivalent fyrvägsshunt som tar ut värmen. Den är kopplad mot övre delen av tanken, med returen som går in i mitten :?: Shuntar ut 40 grader som max temperatur och såg nu att returtempen låg på 31 grader. (mätt med stektermometer :lol: ). Det är -5 grader ute nu.
Har ännu inte strypt ner flödena på golvslingorna/elementen. Det skulle kanske sänka returtempen lite. Kör pumpen på ettans fart.

Felkällor jag funderar på är:
3. Att vvc returen fortfarande värmer upp nedre delen av tanken då det inte är monterat någon backventil efter förvärmningsslingan. (vvc:n går nu in mellan förvärmningsslingan och toppslingan)

Märkte också att om jag värmer upp hela tanken så verkar mitt och bottentemperatur följa varandra under urladdningen.

Mvh/Per
Hello!!
Utan att veta exakt din koppling,så tror jag att returen rör om i acktanken.
Varför är inte returledningen ned dragen till botten på tanken??
Den bör vara ansluten till botten skall inom ( ).

Ved Profilen
pannrum
Prima virke

Inlägg av pannrum »

Ja efter vad jag nu har läst bl.a på forumet så tycker jag också det är märkligt att inte returen är kopplad till botten av tanken, när man har ett lågvärmesystem med golvvärme. Är det praxis att man gör så :?: I så fall borde jag kanske kunna kräva av rörmokarn att han kommer och kopplar om returen. Man tycker att de ska kunna sin sak.
/Per
Calmar V65, en 4m3 tank, vvc med förvärmning och toppslinga. Kulvert 30 m och lågtempsystem. Värmer 230m2. Styrning thermomatic Era 10
pannrum
Prima virke

Inlägg av pannrum »

Lägger in bilder som visar kopplingen. Vvc:är ändrad och ser inte ut som på bilden.
/Per

Bild

Bild
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

pannrum skrev:Ja efter vad jag nu har läst bl.a på forumet så tycker jag också det är märkligt att inte returen är kopplad till botten av tanken, när man har ett lågvärmesystem med golvvärme. Är det praxis att man gör så :?: I så fall borde jag kanske kunna kräva av rörmokarn att han kommer och kopplar om returen. Man tycker att de ska kunna sin sak.
/Per
Ja jag tycker i alla fall så.Kallt vatten skall ned i botten på tanken då växer skiktningen bättre. Dvs trycker upp varmare vatten mot toppen.
Kallare vatten är tynge än varmt vatten då stannar det kvar i botten så länge inte vattnet omrörs av pumpar eller en felplecerad returledning.
Om man har golvvärme eller vanliga radiatorer, så är kopplingsalternativet lika.

Har du ingen laddomat??

Ved Profilen
pannrum
Prima virke

Inlägg av pannrum »

Jo jag ett har laddkoppel som följer med Calmarpannan. Syns nog inte på bilden. Det verkar fungera bra och ställer in sig snabbt på 60 grader när det börjar ladda och stänger av när pannan svalnar.
/Per
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

pannrum skrev:Lägger in bilder som visar kopplingen. Vvc:är ändrad och ser inte ut som på bilden.
/Per

Bild

Bild
Jag är inte förvånad Vad skall man säga.suck

Varför har röris inte placerat shunten direkt på laddningsledningen samt dragit ned returen ditekt ned på returen till pannan.
Då har han sluppit hälften av denna rör härva.

Ved Profilen
pannrum
Prima virke

Inlägg av pannrum »

Laddomaten sitter nere mellan tanken och pannan.
Vedprofilen visst har du kopplat radiatorreturen till röret som går från tanken till laddomaten.
Det jag funderar på då är hur det blir med flödesriktningen på returen. Fungerar det så att när laddomaten slutar ladda så vänder returen och går in i tanken igen?
/Per
BG
Lärjunge!

Re: Hjälp intrimning/omkoppling

Inlägg av BG »

pannrum skrev: Felkällor jag funderar på är:

Mvh/Per
1. Det beror på.... Jag har lite svårt att se alla rören vart de tar vägen å så men jag tycker mig se att du har två tomma pipor i taket som kommer från en slinga som sitter lågt ???
om dessa är till för att du ska koppla in solfångare så kan de vara korrekt med inkopplingen av returen....för om så är fallet så skall returen från radiatorerna in ovanför hela förvärmarslingan och solfångarslingan för att ge maximal möjlighet för solfångaren att kunna jobba .... annars så kommer den minimala temperaturen i bottnen att vara = temperaturen på returledningenoch inte temperaturen på det innkommande tappvattnet. ser ut som om det bara finns ett 2" uttag som e lägre men ovanför slingorna...

MEN om du inte har för avsikt att kopla in en solfångare så tycker jag att du ska säga åt rörmokaren att koppla in returen i bottnen istället....

PS. om det är så att du ska ha solfångare så tycker jag att du skulle be rörmokaren att dra ned ett rör oxå å sätta en trevägs kran iallafall så att du kan välja vart returen skall in ,,,, mitten eller bottnen beroende på årstid....

3. ser inte rördragningarna ordentligt , men vvc returen ser ut som du skrev att sitta mellan topp och förvärmarslingan , och då e det som det skall , det kan då inte bli någon cirkulation i förvärmaren annat än när du tappar varmvatten i huset
Med backventil kan det däremot bli farligt för då kan inte övertryck gå baklänges .....
Menas att om du har en backventil innan vv-slingan , och du tappar varmvatten ur en kran .... då kommer det en massa kallvatten in i slingan..... sedan stänger du kranen ..... kallvattnet värms upp och expanderar .... tryck bildas då eftersom det sitter en backventil så att inte vattnet kan gå lite tillbaks i ledningen ..... OCH sedan förstår du vad det kan vålla ,,, Hmmm en 10 -15 kilos tryck kanske man inte vill ha ut ur kranen
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

pannrum skrev:Laddomaten sitter nere mellan tanken och pannan.
Vedprofilen visst har du kopplat radiatorreturen till röret som går från tanken till laddomaten.
Det jag funderar på då är hur det blir med flödesriktningen på returen. Fungerar det så att när laddomaten slutar ladda så vänder returen och går in i tanken igen?
/Per
japp det stämmer ,, när laddomaten slutar ladda så går returen in i tanken
FÖRUTSATT att inte fram till shunten är kopplad till stigarledningen mellan pannan och tanken , för då kan det bli så att det kan bli cirkulation genom pannan istället OM laddomaten har självcirkulation.
Men så verkar det inte vara hos dig .... det ser ut som att shunten är kopplad till tanken ,,, åtminstome den ena av dess tillopp...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

pannrum skrev:Laddomaten sitter nere mellan tanken och pannan.
/Per
Ja Jag har kopplat framledningen till huset direkt på laddningsledningen från pannan före tanken,alltså mellan pannan och tanken.

Placerar man shunt gruppen där, då kan man dra returen rakt ner till returledningen till pannan alltså samma här mellan pannan och tanken.
OBS! Returen måste placeras mellan acktanken och laddomaten inte direkt in i pannan.
Då får laddomaten och pannan kylning från husets retur alltså kallare vatten laddomaten stänger ju snabbare efter eldning.Det är därför jag får skiktning i mina tankar från nästan 100 grader
om man jämför hos vissa andra fall skiktningen kan börja både vid 60 eller 80 grader.Jag själv har valt 100.Jag utnyttjar mina acktankar till 100%.

Frågan om returen vänder är svaret både ja och nej.
När laddningen är igång laddomaten är i sin fulla drift då går returen in till laddomaten samt pannan .Efter eldning stänger ju denna då kan vattnet inte gå denna väg in till pannan ,då går returen in i tank botten istället det är ju samma returledning.
Hoppas du förstår.

Ved Profilen
pannrum
Prima virke

Inlägg av pannrum »

Tack för svaren så långt :D Känns tryggare att anläggningen inte är helt åt fanders. Alldeles riktigt så har jag en solslinga i botten av tanken som inte kopplad mot några paneler. Har inte bestämt mig än om jag ska montera upp några på taket. Måste prioritera lite renovering inne i huset :D
Smart att kunna välja var man ska styra in returen.

Har även haft en fundering på att kunna ta ner returtempen mot en fläktkonvektor som jag har i gareget som ligger mellan huset och lagorden där jag har pannrummet. Den är just nu inkopplad som ett vanligt element och får husets tilloppstemperatur. Alltså kunna välja att köra fläktkonvektorn mot både retur och tillopp. Kan det vara en idé :?:
/Per
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

pannrum skrev:Tack för svaren så långt :D Känns tryggare att anläggningen inte är helt åt fanders. Alldeles riktigt så har jag en solslinga i botten av tanken som inte kopplad mot några paneler. Har inte bestämt mig än om jag ska montera upp några på taket. Måste prioritera lite renovering inne i huset :D
Smart att kunna välja var man ska styra in returen.

Har även haft en fundering på att kunna ta ner returtempen mot en fläktkonvektor som jag har i gareget som ligger mellan huset och lagorden där jag har pannrummet. Den är just nu inkopplad som ett vanligt element och får husets tilloppstemperatur. Alltså kunna välja att köra fläktkonvektorn mot både retur och tillopp. Kan det vara en idé :?:
/Per
Det låter som en aldeles utmärkt ide att koppla den på returen .....

själv så har jag funderingar på att koppla in och låta returen från de övriga värma upp golvvärmen i källaren
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hur man än vrider o vänder på det så blir väl ändå allt vatten under returen samma temp som returen, Sen blir det upp till bivalent shunten innan de växlar o börjar ta från toppen el.. :roll:

Skulle då hellre valt att koppla in bivalentshunten så den tog inlopp 1 från pannan o 2 från toppen/högt på tanken (på röret mellan panna o tank med en backventil i mellan)
Radiator returen till röret mellan pannan pannan o laddomat..

Då får man värme direkt man börjar elda o sen tömms pannan på värme innan det börjar tas från tanken..

En bra ide vore nog att koppla in returen via fläktkonvektorn.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pannrum
Prima virke

Inlägg av pannrum »

Tycker också det vore smart att unyttja värmen som ligger kvar i pannan. Men jag förstår inte hur jag ska få en fungerande cirkulation genom pannan då laddningsventilen till pannan stänger efter eldning :? Eller så förstår jag inte riktigt hur du menar André :D
/Per
Skriv svar