Nuevo katastrof

Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Nuevo katastrof

Inlägg av Lunboy »

Är det någon mer än jag som tycker att Såbi´s pellets har blivit mucket sämre de sista 2 månaderna?

Kör med en Pellx brännare och tar ut sot och aska ur röret ca var 3:e vecka normalt sett de sista 2 pallarna har varit en ren katastrof, en dag kom jag hem och då hade slangen mellan brännare och skruven börjat smälta!
Detta pga att det var så mycket aska i brännarröret att lågan slog in i askhögen vände och gick upp i påfyllningsröret, som tur var stannade brännaren. Detta skedde en vecka efter jag sotat röret förra gången!
Dessutom tycker jag att det blivit mer fuktskador än tidigare.

Jag kör småsäck på pall, hämtar en pall åt gången och lagrar det i pannrummet.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Inlägg av Pelleplutt »

Har gjort precis samma upptäckt som du, fick hem 4 pallar i November från Neova som de heter numera. (Såbi gick ihop men nån torvfabrik och bytte namn - kan det vara så att de blandar in en massa torv i sina pellets nu? :wink: )
Det var riktigt dålig kvalitet på den här pelletsen, mycket småsmuligt och spånigt (fuktskador?), rejäla sintringar i brännarröret jämfört med tidigare leveranser. Jag hade några säckar Statoilpellets kvar sen tidigare som jag tömde i för att jämföra, och det var stor skillnad på förbränningslåga, askmängd och sintring.
Det är frågan hur, och av vad, Neova tillverkar sina pellets, funderar på att reklamera skiten om det nu går...
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Absolut, ring och klaga, om man inte gnäller så tror dom ju att ni är nöjda.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Pelleplutt skrev: Det är frågan hur, och av vad, Neova tillverkar sina pellets, funderar på att reklamera skiten om det nu går...
Reklamera skiten.
Såbi levererar ibland skit och det får de gärna göra, men det ska f*n inte kosta fullpris då.
Så länge folk inte klagar så kommer det fortsätta.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Reklamerat

Inlägg av Lunboy »

Har skickat ett mail till dem igår och klagat på dyngan samt frågat om de hade tillverkat den av gammal sur bark blandat oljegrus.

har inte fått svar än. Återkommer om svaret.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Svar

Inlägg av Lunboy »

Svar har kommit, det gick fort.

"Det Du beskriver låter inte alls bra. Jag har vidarebefordrat Ditt mail till ansvarig distriktschef för området, och har bett honom att ge Dig besked."


Vi får se vad som händer, fick även hans telefon nr.

Jag ger honom någon dag att höra av sig annars ringer jag honom.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Det var samma strul för ett år sedan ,kom ingen vart med dom.
Skyllde på en massa .Trots att jag sa att jag kört 4år utan problem
innan.Han sa att jag kunde skicka in det för analys ,vilket jag
struntade i.Tog en bild efter Såbis injustering av brännaren
1dygn efter körde med Iwabon då.Men det är inget fel på deras
pellets?http://www.picfury.com/1j/sbi%20ins-1.html

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

På Neovas anläggning i Vaggeryd, utmed E4:an ligger det ju stora mängder med klenmassaved och annat skövelvirke sedan stormen "Gudrun". Med jämna mellanrum så ser man en stor mobil flistugg där som tuggar i sig friskt. (Den suger nog även i sig diesel ganska friskt.. )

Jag antar att detta sedan blir pellets.

Lite OT, så brann det även på anläggningen i morse.
Som tur var verkar det inte ha uppstått några större skador.
http://www.sr.se/jonkoping/nyheter/arti ... el=1131437
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Tänkte precis göra ett inlägg om detta. Fick igår tömma matarskruven efter mängder med driftstopp den senaste tiden. Det har varit en lång felsökning innan jag hittade felet. Efter tömning av skruven går det nu störningsfritt igen.
Som kuriosa kan nämnas att jag förra året med Laxå körde en hel vinter utan att tömma skruven.
Pelletsen är dessutom väldigt korta och lätta att bryta av. troligen därför det blir så mycket spån. Har dessutom en axellös skruv som inte gör saken bättre.
Är standarden för pellets så vagt skriven att det kan variera så mycket mellan olika tillverkare eller t.o.m. sändningar från samma tillverkare?
Inte fan trimmar väl de som eldar med olja om sina brännare efter varje gång de fyller tanken? Jag gjorde då inte det då jag eldade med olja.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

AndersJ skrev:Är standarden för pellets så vagt skriven att det kan variera så mycket mellan olika tillverkare eller t.o.m. sändningar från samma tillverkare?
JA !
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

wepe skrev:Det var samma strul för ett år sedan ,kom ingen vart med dom.
Skyllde på en massa .Trots att jag sa att jag kört 4år utan problem
innan.Han sa att jag kunde skicka in det för analys ,vilket jag
struntade i.Tog en bild efter Såbis injustering av brännaren
1dygn efter körde med Iwabon då.Men det är inget fel på deras
pellets?http://www.picfury.com/1j/sbi%20ins-1.html

Wepe
Så ser min Iwabo kopp ut också, fast jag har SBE, och behöver väl kanske fyra-fem veckor med nuvarande temp för att få det resultatet...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

puff

Inlägg av Lunboy »

Jag har dessutom fått en del rökgaspuffar den sista tiden, kan det ha något med pelletsen att göra?
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Re: puff

Inlägg av AndersJ »

Lunboy skrev:Jag har dessutom fått en del rökgaspuffar den sista tiden, kan det ha något med pelletsen att göra?
Så började mina problem för en 15-20 dar sen. Efter en lång felsökning kom jag fram till att det var spånuppbyggnad i skruven. Detta gjorde att startdosen blev för liten med missad tändning som följd, men troligen pyrde det lite med rökfyllnad av pannan som följd. När brännaren gjorde ett andra försök att tända blev det en rökpuff som följd. Någon gång har det blivit en riktig jävla knall.
Vid sådana felsökningar kan det vara bra att ha mätt upp start och driftdoser när bränaren går bra så man har något att jämföra med.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
delDiablo
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 23:20

Inlägg av delDiablo »

elvis skrev:
AndersJ skrev:Är standarden för pellets så vagt skriven att det kan variera så mycket mellan olika tillverkare eller t.o.m. sändningar från samma tillverkare?
JA !
JA!

Standarden skall skrivas om tydligen.
Vi få hoppas på det.
byggis
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 dec, 2006 19:36

neova 8 mm / 16kg / 80 kwh påsar tillverkade 06-10-25 06:31

Inlägg av byggis »

Pelleplutt skrev:Har gjort precis samma upptäckt som du, fick hem 4 pallar i November från Neova som de heter numera. (Såbi gick ihop men nån torvfabrik och bytte namn - kan det vara så att de blandar in en massa torv i sina pellets nu? :wink: )
Det var riktigt dålig kvalitet på den här pelletsen, mycket småsmuligt och spånigt (fuktskador?), rejäla sintringar i brännarröret jämfört med tidigare leveranser. Jag hade några säckar Statoilpellets kvar sen tidigare som jag tömde i för att jämföra, och det var stor skillnad på förbränningslåga, askmängd och sintring.
Det är frågan hur, och av vad, Neova tillverkar sina pellets, funderar på att reklamera skiten om det nu går...
Jag har fukt i Neova påsar också,.....
Och svar från Neova var:
På din fråga om hur mycket plasten tål vet jag inte om jag tolkar rätt,men så länge ytterhöljet på pallen är helt så tar inte pelletsen någon skada, om däremot ytterhöljet bryts så kan pelletsen ta upp fukt pga att påsarna är perforerade med nålstick, vi är tvugna att perforera säcken på baksidan pga att vi måste få ur luften ur säckarna före pallläggningen. Om vi inte skulle ta ur luften blir säckarna som ballonger och pallen skulle då bli så ostabil och vara omöjliga att transportera.
Slut svar från Neova.
Idag (17/1-07) öppnad jag en ny pall, alltså ytterhöljet har ej varit brutet.
Men fann direkt påsar som var fukt skadade.
Har nu påtalat för Neova att jag vill ha pelletsen utbytt till användbar sådan .
Har eldat med "Såbi" i tre år tidigare utan problem....
Ett namnbyte skall väl inte påverka kvalitén !
Junsele brännare.....
Skriv svar